5 حشره مفید برای باغچه

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، همه حشراتی که بر روی گل و گیاهان خود می بینیم مضر و آفت نیستند. تعداد زیادی از آنها، حشرات مفیدی هستند که در واقع به سالم ماندن گیاهان مان یاری می نمایند. آنها را بشناسید تا از باغچه تان دورشان نکنید!

5 حشره مفید برای باغچه

در کشاورزی ارگانیکی که انجام می دهیم بیشتر تمرکز ما روی حشرات مضر است، آنهایی که برگ های گیاهان مان را می خورند و بیماری را بین آنها نشر می دهند. اما همه حشرات هم بد و مضر نیستند. مهم است که بدانید ورود کدام حشرات به باغچه را خوش آمد بگویید و کدام ها را دور کنید.

حشراتی که به عنوان حشرات مفید شناخته می شوند، گیاهان مان را گرده افشانی می نمایند و بیشتر از چیزی که فکرش را بکنیم، در کنترل و پایین نگه داشتن جمعیت آفات مضر، موثر هستند.

این حشرات را بشناسید و به آنها اجازه گشت و گذار در باغچه تان را بدهید!

1- زنبورها

اگر می خواهید سبزیجات پرورش دهید، باید زنبورها را به باغچه تان راه دهید. محصولاتی مانند خربزه، کدو تنبل و دیگر کدو ها، سیب و دیگر درخت های میوه و بسیاری گیاهان دیگر از طریق زنبورها گرده افشانی می شوند. با وجود این حشرات زرد رنگ کوچک، دیگر نگرانی از بابت گرده افشانی نخواهید داشت.

- چه طور زنبورها را به باغچه مان جذب کنیم؟ تعداد زیادی گیاهان گل دار بکارید تا شهد و گل در تمام فصل در باغچه تان موجود باشد. مقداری از زمین باغچه تان را مالچ پاشی نکنید تا زنبورهای زمینی را جذب کنید. یک ظرف آب در حیاط بگذارید. اگر برای تان امکان پذیر است یک تنه مرده درخت را به صورت ایستاده در حیاط تان قرار دهید تا لانه شان را آنجا بسازند.

2- بال توری ها

بال توری ها شکارگرهای سیری ناپذیری هستند. لارو و بالغ این حشره از شته ها، سپرداران، تریپس ها، شپشک ها و لارور پروانه ها تغذیه می نمایند.

- چگونه بال توری ها را به باغچه مان جذب کنیم؟ اگر بال توری در باغچه تان ندید (می توانید عکس بال توری را در اینترنت سرچ کنید تا به طور کامل با ظاهر آن آشنا شوید)، می توانید لارو آن را به صورت آنلاین سفارش دهید و یا به صورت حضوری از فروشگاه های کشاورزی تهیه کنید. برای جذب این حشره گیاهان آلیسوم (یا عسلی)، کورئوپسیس (یا گل اشرفی) و گل ستاره ای را بکارید.

3- سوسک های کارابیده (سوسک های زمینی)

اولین واکنش شما بعد از تماشا یک سوسک سیاه چاق و چله روی زمین باغچه تان، احتمالا له کردن سوسک بخت برگشته است! اما دست نگه دارید! این سوسک ها همنشینی عالی برای گیاهان تان هستند. آنها در شب فعالیت می نمایند (در طول روز حفره ای درون مالچ یا دیگر مواد ارگانیک سطح خاک حفر می نمایند) و برای مبارزه با آن حشرات آفتی که شب بیدارند، بسیار کارآمد هستند. نرم تنان، حلزون ها و کرم شب پره، تنها سه نوع از بیش از 50 نوع حشره ای است که سوسک های کارابیده شکار می نمایند.

- چگونه سوسک های کارابیده را به باغچه جذب کنیم؟ چون این سوسک ها خانه شان را در بقایای گیاهی تجزیه شده درست می نمایند (و تخم هاشان را هم در همانجا قرار می دهند)، برای جذب آنها، در تمام طول سال باغچه تان را مالچ پاشی کنید. با این کار مکانی خوب برای زمستان گذرانی آنها هم درست نموده اید.

4- سوسک سرباز

مسئله ای که راجع به این سوسک ها وجود دارد این است که، همان قدری که ممکن است این سوسک حشرات بد را شکار کند، به همان میزان ممکن است حشرات خوب را بخورد! با وجود این هم بودن آنها در باغچه بسیار مفید است. آنها به کنترل حشراتی مانند شته ها و لارو پروانه ها یاری می نمایند.

- چگونه سوسک های سرباز را به باغچه جذب کنیم؟ این سوسک ها به گل آبشار طلایی و گیاه علف گربه جذب می شوند. پس کاشت این گیاهان اولین قدم برای جذب این حشرات به باغچه است.

5- کفشدوزک

هنگامی که کلمه حشرات مفید به گوشمان می خورد احتمالا اولین حشره ای که در ذهنمان می آید کفشدوزک است. البته علت خوبی برای این قضیه وجود دارد. در حالی که حشرات بالغ کفشدوزک شته ها، شپشک ها و کنه ها را می خورند، لاروهای آنها دیگر معجزه می نمایند! لارو این حشره در نگاه اول ممکن است حشره ای مهاجم به نظر رسد (شکل لارو حشره را نشان می دهد)، اما درواقه این لاروها از حشرات بالغ هم مفید تر هستند و در کمترین زمان شته ها و کنه ها را نابود می نمایند!

- چگونه کفشدوزک را به باغچه خود جذب کنیم؟ برترین راه برای جذب این حشره، کاشت خانواده جعفری در باغچه است. گیاهانی مانند: هویج، جعفری، کرفس و بومادران.

منبع: فوت و فن / thespruce.com
انتشار: 18 مرداد 1401 بروزرسانی: 18 مرداد 1401 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 1501

به "5 حشره مفید برای باغچه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 حشره مفید برای باغچه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید