گردنه حیران : تفریحات و جاهای دیدنی حیران

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، آنهایی که از جاده آستارا - اردبیل سفر نموده اند گردنه حیران را خوب به یاد دارند. گردنه ای مرتفع، خطرناک و مه آلود که انسان را حیرت زده می نماید. شاید شما هم فکر می کنید نام حیران از حیرت زدگی نشات می گیرد اما در واقع اینطور نیست. برای فهمیدن ریشه نام حیران و نکات جالبی درباره جاهای دیدنی گردنه حیران و اطرافش در ادامه همراه ما باشید.

گردنه حیران : تفریحات و جاهای دیدنی حیران

از نظر خیلی ها گردنه حیران فقط یک جاده زیبا است و شاید بعضی ها در یک روز مه آلود و بارانی از آن رد شده اند و از دیدنی های آن خبر ندارند.

پس اول برویم سراغ آشنایی با حیران بعد چرخی بزنیم در اطرافش ببینیم چه چیزهایی دارد.

گردنه حیران کجاست؟

گردنه حیران بخشی از جاده آستارا به اردبیل و محل اتصال جلگه گیلان به کوهستان است. نام حیران از روستایی که وسط این گردنه واقع شده است گرفته شده. بیشتر ساکنان کوهستان آستارا تالش هستند و نام حیران هم ریشه در این زبان دارد. هیر در زبان تالشی به معنی ابر و مه است. هیران یعنی محلی که مه آلود است.

این نام از زمان قدیم به منطقه ای روستایی گفته می شد و بعدها با کشیدن جاده در کنار روستا و حفر تونلی در راستا آن، نام حیران روی جاده و تونل ماند.

حالا روستای حیران بخشی از گردنه است و ویلاسازی در آن رونق گرفته است.

منطقه حیران از یک سو مشرف به کوه هایی است که پوشیده از جنگل های انبوه است و از سوی دیگر مشرف به دره ای نه چندان عمیق است که از میان آن رود آستارا، آقچای عبور می نماید که این رود مرز ایران و کشور آذربایجان را مشخص می نماید.

سفر در جاده حیران یک خاطره به یاد ماندنی است. درست از کنار مرز ایران و آذربایجان رانندگی می کنید؛ یک طرف جاده جنگلی و یک طرف کوهستانی با شیب تند است.

اگر فرصت کافی داشتید پس دیدنی هایی را که در قسمت بعد معرفی می کنیم نباید از دست دهید.

دیدنی ها و جاذبه های گردشگری گردنه حیران

با توجه به طبیعت زیبا و هوای خنک گردنه حیران در نیمه اول سال، حیران به یک کمطقه توریستی و تفریحی تبدیل شده است. حالا دیگر حیران یک جاده ساده نیست و مسافران می توانند آنجا توقف نمایند و از امکانات استفاده نمایند.

تله کابین حیران

تله کابین یران چند سالی است که افتتاح شده و دارای 30 کابین 6 نفره معمولی و 3 کابین ویژه است. هر چند طول تله کابین حیران زیاد نیست اما اختلاف ارتفاع زیاد آن را مجذوب کننده نموده است.

ایستگاه تله کابین تقریبا در وسط های گردنه حیران است. تله کابین بخشی از یک مجموعه تفریحی خصوصی است که هتل و رستوران حیران بخش های دیگر آن هستند.

سورتمه، زیپ لاین و کارتینگ

در ایستگاه پایینی تله کابین یک سورتمه مارپیچ ساخته شده که از میان درختان و در ارتفاع بالا حرکت می نماید. سورتمه سواری هیجان زیادی دارد که نوجوان ها و جوان ها عاشقش هستند.

اگر جرئت کافی داشته باشید به شما زیپ لاین حیران را پیشنهاد می کنیم. آویزان شدن از یک کابل و حرکت با سرعت بالا کار هرکسی نیست به ویژه در چشم انداز هولناک حیران.

کمی آنطرف تر پیست کارتینگ حیران واقع شده است که پیچ های تند آن رانندگی شما را به چالش می کشد. البته خود جاده حیران کم از کارتینگ ندارد.

رستوران ها و کافه VIP

رستوران در ایستگاه بالایی تله کابین است. البته از جاده فرعی خاکی که قبل از تونل از جاده اصلی جدا می گردد هم می توانید به رستوران بروید.

جالب ترین بخش ایستگاه بالایی کافی شاپ آن است. سازه ای دایره ای شکل که پنجره تمام نمای آن به سمت حیران است. اگر در زمان مناسب سفر کنید، نشستن در این کافه مثل سوار شدن روی ابرها است.

جنگل فندقلو

جنگل فندقلو درست در چند کیلومتری گردنه حیران قراردارد. هر مسافری که به حیران یا فندقلو سفر می نماید امکان ندارد بدون بازدید از دیگری منطقه را ترک کند. این دو جاذبه گردشگری مکمل هم هستند.

فندقلو نام منطقه ای جنگلی - مرتعی در کنار گردنه حیران است که به خاطر وجود درختان فندق به این نام مشهور شده است.

جنگل فندقلو یک نقطه استراحت و کمپینگ تابستانی مناسب برای علاقه مندان به طبیعت است. زمین ها کم شیب سراسر سبز و گل های بابونه ای که بوی آن زنبورها را به فندقلو می کشاند یک چشم انداز بی مثال در ایران است.

در مقاله معرفی و راهنمای سفر به فندقلو مفصل درباره آن صحبت کردیم اما به طور خلاصه آنچه در فندقلو می توانید تجربه کنید را لیست کردیم:

  • کمپ گردشگری فندقلو با امکانات اسکان
  • دشت گل های بابونه
  • مرکز تکثیر و حفاظت گوزن های بومی
  • چشمه آبگرم مشه سویی
  • پیست اسکی روی چمن

آب و هوا و برترین زمان سفر به گردنه حیران

گردنه حیران آب و هوایی همواره متغیر دارد و حتی در آرام ترین روزهای فصل تابستان امکان دارد هوای گردنه حیران نامتعادل و حتی بارانی باشد.

هوای مه آلود گردنه حیران مثل بیشتر دامنه های شمالی کوهستان مرزی گیلان، ناشی از رطوبت بالای هوا در جلگه و برخورد آن با هوای خشک و معمولا سرد جنوبی است.

اگر از سمت اردبیل به حیران سفر می کنید، امکان دار بعد از تونل با آب و هوایی کاملا متفاوت با قبل از تونل روبرو شوید. از هوایی خشک و آفتابی ناگهان وارد هوایی مرطوب و مه آلود می شوسد.

با اینحال، فصل بهار و تابستان حیران هوادار بیشتری دارد. حیران در پاییز و زمستان مسدود نمی گردد اما به علت از رونق افتادن سفرهای تفریحی و سرد شدن هوا، بیشتر کسب و کارهای گردشگری تعطیل می شوند.

پیشنهاد می کنیم قبل از سفر آب و هوای هر دو شهر اردبیل و آستارا را آنالیز کنید تا مطمئن شوید سفرتان در گردنه حیران بدون دغدغه خواهد بود.

آیا سفر به مقصد حیران ارزشش را دارد؟

اگر دنبال یک جواب منصفانه برای این سوال هستید، جواب ما بله است اما به شرط این که در زمان مناسب سفر کنید.

حیران و جنگل فندقلو دو جاذبه گردشگری مکمل هم هستند. با این حال شاید برای بعضی افراد در این حد جالب نباشد که بیش از یک روز برای آن وقت بگذارند پس پیشنهاد می کنیم بازدید از این دو منطقه را حتما در برنامه سفرتان به گیلان یا اردبیل قرار دهید.

منبع:عـلی بـابا

منبع: دیجیاتور
انتشار: 12 مرداد 1401 بروزرسانی: 12 مرداد 1401 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 1495

به "گردنه حیران : تفریحات و جاهای دیدنی حیران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردنه حیران : تفریحات و جاهای دیدنی حیران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید