پژوهش های باستان شناسی گیلان به روایت فعالیت های استاد محسن مقدم کتاب شد

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، به گزارش خبرنگاران کتاب پژوهش های باستان شناسی گیلان به روایت فعالیت های استاد محسن مقدم به همت موزه ملی ایران منتشر شد.

پژوهش های باستان شناسی گیلان به روایت فعالیت های استاد محسن مقدم کتاب شد

جبرئیل نوکنده رییس کل موزه ملی ایران در این باره گفت: پژوهش های زنده یاد دکتر محسن مقدم در دیلمان گیلان و آثار یافت شده در طی آن کاوش ها موضوع اصلی این کتاب است که اسناد و مجموعه های معرفی شده در آن به همت دو همکار ما حسین عزیزی خرانقی و فریبا معجزاتی گردآوری و بررسی شده است.

وی اضافه نمود: انتشار این کتاب ادامه تلاش های پیشین موزه است که در طول آن سعی شده مجموعه های حاصل از کاوش های قدیمی معرفی و اطلاعات آنها در اختیار پژوهشگران قرار گیرد.

به گفته حسین عزیزی خرانقی، آثار حاصل از کاوش های باستان شناسی ایشان در آرشیو موزه ملی ایران نگهداری می شود و کتاب موجود حاصل مطالعه و مستندنگاری مجدد این آثار در مخازن موزه ملی ایران است.

استاد مقدم شاگردان متعددی به جامعه باستان شناسی ایران تقدیم کردند که شادروان استاد عزت الله نگهبان یکی از آنان بود. این کتاب در 130 صفحه مصور رنگی و بصورت دیجیتال از طریق بخش انتشارات موزه ملی ایران طراحی و منتشر شده است. لازم به ذکر است که نسخه دیجیتال این کتاب از بخش انتشارات وبگاه موزه ملی ایران قابل دریافت است.

کتاب پژوهش های باستان شناسی گیلان به روایت فعالیت های استاد محسن مقدم پس از مقدمه جبرئیل نوکنده و محمدحسین عزیزی خرانقی به مقاله هایی درباره باستان شناسی پرداخته است.

محسن مقدم، کاوش های دیلمان، سرشروعی بر کاوش های گیلان نوشته مصطفی ده پهلوان، خاطرات استاد محسن مقدم از شروع فعالیت های باستانشناسی در گیلان، رئیس مأموریت باستانشناسی در گیلان، بررسی و ارزیابی ساختار قدرت جوامع ساکن البرز غربی-گیلان و غرب مازندران- در دوره آهن نوشته سامان بابازاده، یافته هایی از سنت تدفین دوره اشکانی در نخستین فصل از برآورد به منظور مشخص حریم مجموعه باستانی لیارسنگبن املش نوشته مشترک ولی جهانی، مجتبی چرمچیان، بهزاد علیطالش، ابوالفضل حسینی مقاله های کتاب را تشکیل می دهند. سرانجام بخش کتاب هم کاتالوگ عکس سلما مقدم و یافته های کاوش های محسن مقدم به روایت آثار موزه ملی ایران آمده است.

طبق اعلام بخش انتشارات موزه ملی محسن مقدم در سال 1279 خورشیدی و در اواخر دوره قاجار در تهران دیده به جهان گشود. پدرش محمدتقی خان احتساب الملک از صاحب منصبان دربار قاجار بوده است. در سن 7 سالگی و در سال 1287 همراه با برادر بزرگترش حسن وارد مدرسه آلمانی ها شد، در سال 1291 خورشیدی برای ادامه تحصیل به سوئیس رفت. با شروع جنگ جهانی در سال 1295 خورشیدی به ایران بازگشت و در محضر کمال الملک در دارالفنون نقاشی آموخت.

در سال 1307 در مدرسه صنایع مستظرفه به تدریس مشغول شد. در سال 1315 در پاریس با سلما کویوموجیان ازدواج و به ایران بازگشت و در خانه پدری (محل کنونی موزه مقدم) ساکن و به نام مفتش فنی اداره عتیقات منصوب شد. در سال 1316 خورشیدی به نام موزه دار در موزه ایران باستان زیرنظر آندره گدار مشغول به کار شد. ایده تاسیس دانشکده هنرهای زیبا از استاد مقدم بود که در سال 1318 پیروز به تاسیس آن شد.

محسن مقدم در سال 1328 در دانشگاه تهران استخدام و به تدریس در دانشکده هنرهای زیبا و گروه باستان شناسی پرداخت و در سال 1339 به نام سرپرست پژوهش های باستان شناسی دیلمان انتخاب شد. طراحی لباس اساتید و فارغ التحصیلان و آرم دانشگاه تهران هم از اقدامات ایشان بود. مقدم با همتی مثال زدنی آثار باستانی را از بازارهای عتیقه جمع آوری و در حد توان خود از انتقال آن به خارج از کشور جلوگیری می کرد و موزه مقدم دانشگاه تهران امروزه محل نمایش آثاری است که ایشان با هزینه شخصی تهیه کرده بود.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 30 مهر 1400 بروزرسانی: 30 مهر 1400 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 1220

به "پژوهش های باستان شناسی گیلان به روایت فعالیت های استاد محسن مقدم کتاب شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پژوهش های باستان شناسی گیلان به روایت فعالیت های استاد محسن مقدم کتاب شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید