ویدئو، رسانه ها چگونه انگیزه های رفتاری را شناسایی می نمایند؟
به گزارش وبلاگ 8 شارژ، آیا تا به امروز در تصمیم گیری هایتان متوجه شده اید که چه روش های اقناعی بر روی شما تأثیرگذار بوده است؟ تئوری عمل منطقی یکی از الگوهای اقناعی است که به وسیله فیشبین و آیزن طراحی شده است.
گروه سوادرسانه خبرنگاران،تئوری عمل منطقی به وسیله آیسک آیزن و مارتین فیشبین در سال 1975 مطرح شد که به تئوری فیشبین و آیزن مشهور است. آن ها مدلی را ارائه کردند که می توان بر اساس آن انگیزه های رفتاری را در زمینه های مختلف شناسایی کرد. فیشبین و آیزن معتقدند مجموعه باورهای فرد، پایگاه اطلاعاتی او برای اخذ هر تصمیمی است. در الگوی قانع کردنی آن ها، قانع کردن وقتی آغاز می گردد که باورها و اعتقادات فرد درباره موضوع موردنظر تغییر یابد. تغییر باورها منجر به تغییر نگرش ها و در پی آن به وجود آمدن باورها و عقاید تازه می گردد. بدیهی است که باورهای تازه منجر به تغییرات رفتاری می گردد. رسانه ها منبع قدرتمندی برای شکل گیری نگرش مردم و در نهایت تأثیر بر روی تصمیمات و رفتارهای آن ها هستند. این تغییر و نگرش رفتار می تواند فرهنگی، سیاسی و حتی در زمینه یک محصول تجاری باشد. مثلاً تبلیغ نمایندگان رسانه ای کوشش می نمایند هم به وسیله اطلاعات موجود در تبلیغ و هم به طور غیرمستقیم به وسیله ایجاد نگرش مطلوب نسبت به خود تبلیغ، ارزیابی خوشایندی از فرآورده های خاص به وجود آورند. این تغییر نگرش می تواند منجر به تصمیم و عمل خرید گردد.
در ادامه ویدئوی زیر را مشاهده کنید:
منبع: خبرگزاری فارس