ورزش با ماسک خطرناک است؟ لزوماً نه!

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، نزدیک یک سال است که استفاده از ماسک بخش مهمی از زندگی ما شده است. با تمام چالشی که با ماسک ها داریم، استفاده از آن ها در همه جا لازم است. اما گاهی در استفاده از آن ها دچار مسائل جدی می شویم. یکی از آن مواقع حین ورزش کردن و فعالیت های هوازی است. ماسک در بیشتر اوقات خیلی اعصاب خردکن است خصوصاً وقتی که قرار است ورزش کنیم. اما این همۀ ماجرا نیست. درست است که ماسک هنگام ورزش کردن عرق می نماید، خیس می گردد و خیلی اعصاب خردی های دیگر دارد اما برخی تحقیقات ورزش کردن با ماسک را حتی مفید هم می دانند. ماسک تنفس با بینی را تقویت می نماید و این یعنی بالارفتن مقدار اکسیژن. بالارفتن مقدار اکسیژن یعنی کاهش اسید لاکتیک در عضلات. اسید لاکتیک در عضلات موجب فراوری درد و خستگی هنگام ورزش می گردد. هرچه بیشتر با ماسک بدویم احساس خستگی کمتر خواهد بود چرا که تحریک به تنفس بیشتر می گردد.

ورزش با ماسک خطرناک است؟ لزوماً نه!

در این باره دو مطالعه معتبر در سال گذشته میلادی منتشر شد یکی در مجله بین المللی تحقیقات محیطی و بهداشت عمومی و دیگری در مجله پزشکی و علوم در اسکاندیناوی. هر دو مطالعه تعجب برانگیز بودند. در حالی که همه فرض نموده بودند استفاده از ماسک منجر به خستگی مفرط می گردد، اما نتایج نشان داد که اگرچه سطح دی اکسید کربن به ویژه در ماسک های N95 افزایش یافته است، اما هیچ سردرد یا مشکل تنفسی گزارش نشده است.

در چه شرایطی احتیاط کنیم؟

در این دو مطالعه از شرکت نمایندگانی استفاده شد که از قبل سالم و فعال بوده اند. دوم اینکه نمونه مورد مطالعه فقط مردانی بوده اند که در حال دوچرخه سواری بودند نه سایر اشکال فعالیت. محققان تصور می نمایند که این یافته در خصوص دویدن و تمرین با وزنه هم صدق می نماید، اگرچه بدون انجام مطالعات بیشتر با ماسک، مطمئناً نمی توان به قطع چنین ادعایی کرد.

در این زمنیه بخوانید:

مزایای باورنکردنی تنفس عمیق را از یاد نبرید!

بعد از تزریق واکسن کرونا هم باید ماسک بزنیم؟

در یک مطالعه از مطالعات منتشر شده در نوامبر، 10 محقق آمریکایی و کانادایی مروری بر تحقیقات موجود انجام دادند و همه تحقیقات در این زمینه را آنالیز کردند. یافته های آن ها نشان داد که هیچ نشانه ای اثر منفی ماسک روی ورزش وجود ندارد و به جز تعداد معدودی افراد مبتلا به معضلات ریوی و قلبی، پوشیدن ماسک اثری منفی بر فعالیت های ورزشی و بدنی نگذاشته بود. استفاده از ماسک شاید ناراحت نماینده باشد و باعث گردد هوایی گرم تر و با محتوای دی اکسید کربن بیشتری را تنفس کنیم و صورت را گرم کند و تعریق صورت را بالا ببرد اما روی عملکرد ریه یا قلب اثر ندارد.

هرچند هنوز یافته ها در این مورد خیلی دقیق نیستند اما از مطالعاتی که موجود هستند هیچ شاهد منفی ای تا به امروز یافت نشده است. هرچند برای کسانی که به عارضه های قلبی و ریوی مبتلا هستند اکیداً توصیه می گردد که برای ورزش کردن با ماسک حتماً با پزشک خود مشورت نمایند. سطح تنفس دی اکسید کربن با ماسک بالاتر می رود اما در عین حال تحریک تنفسی هم بیشتر می گردد و بدن کوشش می نماید اکسیژن بیشتری را از محیط جذب کند. این کار البته به قلب و ریه فشار بیشتری وارد می نماید که این فشار برای افراد سالم چیز منفی یا بدی نیست اما برای افراد مبتلا به بیماری و عارضه ممکن است این فشار اثراتی منفی داشته باشد.

در مجموع پوشیدن ماسک برای ورزش نکردن بهانه خوبی نیست. شما با ماسک هم می توانید ورزش کنید بدون اینکه نگرانی ویژه ای داشته باشید.

منبع: Mashable

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 8 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 شهریور 1400 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 1163

به "ورزش با ماسک خطرناک است؟ لزوماً نه!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورزش با ماسک خطرناک است؟ لزوماً نه!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید