نیاسر کاشان و جاهای دیدنی آن

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، نیاسر بخشی از شهرستان کاشان در استان اصفهان است و با معماری و آثار تاریخی به جا مانده از پیش از اسلام و حفظ پوشش و فرهنگ بومی، مشهور است.

نیاسر کاشان و جاهای دیدنی آن

نیاسر که در شمال غربی کاشان واقع شده است، یک باغ شهر است. زیرا در شروع روستایی بوده است که به تدریج عظیم شده و اکنون تبدیل به شهری با باغ های فراوان شده است.

تاریخچه نیاسر کاشان

ابزارهای سنگی یافت شده در نیاسر که مربوط به دوره پارینه سنگی میانه است، قدمت حضور انسان را به 4 هزار سال پیش می رساند. در شهر نیاسر و پیرامون آن می توان نشانه های ایران باستان تا دوره اسلامی را مشاهده کرد. این شهر به سبب آنکه آب و هوایی خنک تر از دیگر بخش های کاشان و کویرمرکزی ایران داشته است، مورد توجه پادشاهان و فرمانروایان قرار داشته است.

جاهای دیدنی و گردشگری نیاسر

جشن گلابگیری که در شهرهای کاشان برگزار می شود از رویدادها و جاذبه های نیاسر است. بسیاری از گردشگرانی که در اردیبهشت ماه به کاشان سفر می نمایند، بخشی از سفر خود را هم برای بازدید از نیاسر اختصاص می دهند.

چارتاقی یا آتشکده نیاسر که بر فراز تپه ای در روستای نیاسر ساخته شده به دوران اردشیر اول ساسانی برمی شود. این آتشکده ساسانی همچنین نقش های دیگری نیز داشته است. برای نمونه به عنوان نشانه ای از شهر در شب برای کاروان ها.

چشمه و آبشار نیاسر که با نام اسکندریه هم شناخته می شود، جلوه طبیعی این شهر را به نمایش می گذارد. بسیاری این چشمه را منشا زندگی در نیاسر می دانند.

حمام و آسیاب تاریخی نیاسر در دوره صفویه ساخته شده و با نیروی آب کار می نموده است. آب حمام و آسیاب توسط کانال هایی از جنس گل، از آبشار نیاسر تغذیه می شود.

غار رئیس، سوراخ رئیس یا غار تالار، یک غار انسان ساز است که از نمونه های منحصر به فرد به شمار می رود. غار رئیس، شامل مجموعه ای از تونل ها و اتاق هایی است که به نظر پژوهشگران محل برگزاری آیین های مذهبی پیروان آناهیتا و میترا در ایران باستان بوده است.

بهترین زمان سفر به نیاسر

هر چند کاشان دارای آب و هوایی گرم است، اما نیاسر به دلیل ارتفاع بیشتر، آب و هوایی خنک تر و معتدل تر دارد. به همین سبب بهار و پاییز، شاید بهترین زمان برای سفر به نیاسر باشد.

منبع: گردشبان
انتشار: 26 آبان 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 644

به "نیاسر کاشان و جاهای دیدنی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیاسر کاشان و جاهای دیدنی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید