موجودی پرحرف و دوست داشتنی برای سفر های فضایی ، روباتی که همدم و همکار فضانوردان می گردد

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، هم اکنون در ایستگاه فضایی، یک موجود پرحرف و دوست داشتنی به نام سیمون 2 همسفر فضانوردان است

موجودی پرحرف و دوست داشتنی برای سفر های فضایی ، روباتی که همدم و همکار فضانوردان می گردد

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، با توجه به بحران جهانی فعلی به دلیل شیوع کرونا، بسیاری از مردم در قرنطینه و انزوا هستند. روسای پروژه سیمون معتقدند که تجربه های به دست آمده در آزمایش روبات سیمون در فضا می تواند برای از بین بردن حس تنهایی برای افراد روی زمین نیز کاربرد داشته باشد.

ماتیس بینیوک، رئیس پروژه سیمون در آلمان، در این مورد می گوید: درطول سفر های فضایی، سیمون راه حل هایی برای تعاملات اجتماعی ارائه می دهد که می تواند یا برای کاهش استرس ناشی از انزوا و دوری از زمین باشد یا در مأموریت های طولانی مدتی مثل سفر به ماه یا مریخ، باعث پویایی تعاملات گروهی گردد.

سیمون 2 از صدای مردانه استفاده می نماید و از زمان رسیدنش به ایستگاه فضایی در دسامبر امسال، بعضی از اهداف ضروری در نظر گرفته شده برای سفر سه ساله خود را عملی ساخته است.

این روبات به زودی به ایستگاه فضایی اعزام می گردد تا فضانوردان را همراهی کند. به گفته بینیوک، سیمون 2 می تواند به واسطه فرمان های کلامی و به صورت اتوماتیک به طرف نقطه خاصی در سفینه حرکت کند. همچنین این روبات به لطف وجود پردازشگر صدای واتسون که سیمون 2 را به یک همدم دلسوز تبدیل می نماید، می تواند در هنگام مصاحبه احساسات و لحن فضانوردان را تشخیص دهد.

لوکا پارمیتانو، فضانورد اروپایی، پیش از بازگشت به زمین در فوریه امسال یک سری آزمایش ها را روی سیمون 2 انجام داد. او در این مورد می گوید: در طول تعاملاتم با سیمون 2 متوجه شدم که این روبات بسیار باثبات است. بی درنگ به دستور های چرخیدن و جهت گیری در جهت های مختلف عکس العمل مناسب نشان می داد. همچنین در طول مراحل عملیاتی در سفینه دستورالعمل هایی را بلند می خواند و من را هدایت می کرد. ضمناً عکس و ویدئو هایی را در راستای تحقیق تهیه می کرد و در اختیارم قرار می داد.

سیمون 2 هنگامی که پارمیتانو از او خواست که نکته ای در خصوص فضا بگوید، گفت که اعضای گروه آپولو بیمه عمر نداشتند. این حرف حسابی پارمیتانو را غافلگیر کرد و موجب خنده اش شد.

سیمون 2 یک نسخه ارتقا یافته از سیمون است؛ روباتی که پیش از این در سال 2018 به همراه فضانوردان در ایستگاه فضایی پرواز نموده بود. همچنین سیمون اصلی عنوان اولین سیستم هوش مصنوعی در ایستگاه فضایی را کسب نموده است. سه سال پیش رو این شانس را به مهندسان می دهد که قابلیت های تقویت شده سیمون 2 را بسنجند.

نسخه فعلی دارای میکروفون های حساس تر و یک حسگر حرکتی توسعه یافته تر از نسخه قبلی یعنی سیمون یک است. قابلیت های هوش مصنوعی و ثبات نرم افزار پیچیده سیمون 2 نیز به صورت چشمگیری بهبود یافته اند. همچنین استقلال عملی روبات 30 درصد افزایش یافته است.

در ابتدا سیمون اصلی با شرح دادن دستورالعمل ها و اطلاعات برای تعمیر و آزمایش ها به فضانوردان یاری می کرد. این امر دسترسی به مستندات و رسانه ها را برای آن ها راحت تر می کرد. این روبات به عنوان یک دوربین سیار نیز عمل می نماید. همچنین می تواند آزمایش ها را ثبت کند، برای یافتن چیز ها جست وجو کند و فهرست هایی را نیز تهیه کند.

تسکینی برای استرس در فضا

بینیوک می گوید: هدف دیگر این پروژه کاوش در این مورد است که چگونه یک دستیار هوشمند مثل سیمون می تواند استرس فضانوردان راکاهش دهد.

سیمون به عنوان یک همکار و همراه در فضا، در آزمایش ها و تعمیر و نگهداری ایستگاه فضایی بین المللی به آن ها یاری می نماید که در نهایت باعث کاهش استرس آن ها می گردد. برای مثال، سیمون می تواند در خصوص قدم های بعدی یک آزمایش اطلاعاتی را فراهم کند یا از یک نقطه خاص در آزمایشگاه عکس و ویدئو تهیه کند که یاری زیادی به فضانوردان می نماید. اما سیمون 2 علاوه بر این ها می تواند همدم و همصحبت خوبی برای فضانوردان باشد. علاوه بر این، از دو دوربین به عنوان چشم هایش برای تشخیص چهره استفاده می نماید و دارای پنج چشم دیگر برای جهت یابی اتوماتیک و ضبط ویدئو است. این روبات برای یادگیری به تعاملات انسانی وابسته است.

جالب است بدانید که در پروژه ساخت سیمون 2 از روانشناسان نیز یاری گرفته شده است و با توجه به نظریه های روانشناسی این روبات برای خود یک شخصیت می سازد. در نتیجه می تواند لحن های مختلفی را از اذیت کردن تا ناراحتی به کار ببرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 5 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 354

به "موجودی پرحرف و دوست داشتنی برای سفر های فضایی ، روباتی که همدم و همکار فضانوردان می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موجودی پرحرف و دوست داشتنی برای سفر های فضایی ، روباتی که همدم و همکار فضانوردان می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید