ماجرای لابی نمایندگان مجلس برای ورود به پست های نان و آب دار دولتی!

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، با نزدیک شدن به روز های پایانی مجلس دهم، نمایندگان کنونی مجلس که نتوانسته اند به مجلس یازدهم راه پیدا نمایند به دنبال پیوستن به وزارتخانه های دولتی اند. بعضی از آن ها البته کارمند دولت بوده اند و به وزارتخانه ای که پیش تر فعالیت می کردند بازخواهند گشت، اما بعضی دیگر در تلاشند به وزارتخانه جدیدی راه پیدا نمایند. طبعیتا وزارت نفت هدف اصلی بیشتر آن ها است. این وزارتخانه در بین سازمان های دولتی بالاترین سطح حقوق ها را پرداخت می نماید.

ماجرای لابی نمایندگان مجلس برای ورود به پست های نان و آب دار دولتی!

به گزارش خبرنگاران، روزنامه جوان امروز در گزارشی اسامی هشت نماینده را با کد پرسنلی اعلام نموده که به استخدام وزارت نفت در آمده اند.

در گزارش روزنامه جوان نام این نمایندگان دیده می گردد: الیاس حضرتی؛ تهران، بهروز نعمتی؛ تهران، محسن بیگلری؛ نماینده سقز و بانه، جلیلی مختار؛ آبادان، عامر کعبی؛ آبادان، غلامرضا محمد رضایی؛ بویر احمد و دنا، حسن بهرام نیا؛ نهاوند، علی ساری؛ دشت آزادگان

روزنامه جوان معتقد است که این نمایندگان با لابی و مذاکره با وزارت نفت، خود را نفتی نموده اند و در حال دریافت حقوق از این وزارتخانه هستند.

البته این استخدام ها به تازگی رخ نداده و در سال های گذشته رخ داده است. بعضی از این نمایندگان اساسا مدرک و تجربه های غیر مرتبط دارند و استخدام آن ها در وزارت نفت بحث برانگیز است. مثلا جلیل مختار نماینده آبادان از سازمان بهزیستی به وزارت نفت رفته است و یا بیگلری نماینده سقز در استخدام آموزش و پرورش بوده و ریاست هنرستان را برعهده داشته است. گزارش روزنامه جوان می گوید بیگلری از چهار سال پیش استخدام وزارت نفت شده است.

رسانه های اصولگرا در این رابطه بیژن زنگنه وزیر نفت را مقصر می دانند و به نوعی مدعی اند این نمایندگان در یک فرآیند رانتی و زدوبندی به وزارت نفت رفته اند. از سوی دیگر مدافعان زنگنه معتقدند رسانه های اصولگرا به دنبال تخریب وزیر نفت هستند و ورود نمایندگان به دولت پس از دوره نمایندگی امری معمول و همیشگی است.

به همین دلیل خبرگزاری فارس اخیرا به نقل از یک منبع پارلمانی گزارش داده که حدود سه نماینده دیگر در آستانه پیوستن به وزارت نفت هستند. البته معین نیست این سه نماینده در لیست روزنامه جوان قرار دارند یا نه.

آبان ماه سال گذشته امیرحسین قاضی زاده هاشمی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در یک مصاحبه تلویزیونی پرده از علاقه نمایندگان به حضور در وزارت نفت برداشت.

قاضی زاده هاشمی در برنامه تلویزیونی دست خط گفت: بالاخره وقتی تعدادی همکاران نماینده ما که حقوق آن ها 10 میلیون تومان است اصرار دارند بروند کارمند وزارت نفت شوند با پیگیری های زیاد که اخبار آن هم آمد، حتماً حقوقشان آنجا بیشتر است که چنین اصراری دارند. چه حقوق هایی آنجا ذکر می گردد؟ 40 میلیون تومان، 30 تومان، 25 تومان، 23 تومان است. این اعداد بیان می گردد و هیچ کسی هم تکذیب نکرد.

تیتر امروز روزنامه جوان وابسته به سپاه

وزارت نفت چه می گوید؟

وزارت نفت تا به امروز به گزارش روزنامه جوان واکنش نشان نداده است، اما بیشتر اوقات یا در این رابطه سکوت می نماید و یا کمتر وارد جدال رسانه ای می گردد. این وزارتخانه البته جذب نمایندگان کنونی مجلس را تکذیب نموده است و مجلس هم این ادعا را همواره رد نموده است. اما ظاهرا ماجرا آنگونه که گفته می گردد نیست.

سابقه بحث در این باره طولانی است. راهنمایی الله خادمی نماینده ایذه زمانی که زنگنه برای کسب رای اعتماد از مجلس معرفی شده بود این موضوع را مطرح و نسبت به استخدام نمایندگان بازمانده از ورود به مجلس در وزارت نفت اعتراض نموده بود.

خادمی در مرداد ماه سال 96 در حالی که در مخالفت با وزارت زنگنه در صحن علنی مجلس نطق می کرد گفت: وزیر نفت نمایندگان بازمانده از مجلس را به استخدام وزارتخانه درآورده است.

او خطاب به زنگنه گف: شما گفتید که ژنرال ها را وارد نفت نموده اید فقط یک ژنرال به ما معرفی کنید که بدانیم ژنرال کیست. خادمی تاکید نمود: بهتر است نمایندگان مجلس را استخدام نکنید و به رسالت خود برسید.

اظهارات خادمی در خصوص به کارگیری نمایندگان مجلس در وزارت نفت با واکنش رئیس مجلس روبرو شد و لاریجانی گفت: نمایندگان مجلس این هایی هستند که اینجا نشسته اند. زمانی که شما عنوان بازمانده از انتخابات را به آن ها می دهید دیگر نماینده تلقی نمی شوند و این توهین به نمایندگان است. این صحبت شما باعث سوء تفاهم در جامعه می گردد پس بگویید کدام نمایندگان از سوی زنگنه استخدام شدند.

خادمی پس از آن نیز باز اعتراض های مشابهی انجام داد که با واکنش منفی رییس یا نایب رییس مجلس همراه بود.

پس از آن وزارت نفت نیز در بیانیه ای اظهار داشت که خادمی خود از نمایندگانی است که بالاترین دستمزد را از این وزارتخانه در یافت می نماید. در آن مقطع بنا به اعلام وزارت نفت خادمی 27 میلیون تومان حقوق دریافت می نموده است البته او از مزایای دیگری هم بهره برده بود.

در همان زمان لیستی منتشر شد که نشان می داد 24 نماینده ادوار مجلس به استخدام وزارت نفت درآمده اند. اسامی که همواره از زنگنه و عملکردش دفاع نموده بودند.

با تمام این اوصاف موضع وزیر درباره استخدام نمایندگان جالب توجه است. زنگنه که در سال 96 زمان برای پاسخگویی به شائبه ها به مجلس رفته بود، گفت: می گویند نمایندگان ادوار را استخدام کردید. خب هر دوره ای که تمام می گردد یکی از دغدغه های هیأت رئیسه مجلس این است که با وزرا جلسه می گذارد تا این نمایندگانی که کاری ندارند را به کار گیرند. خب نماینده ای که کار ندارد چه گردد آیا باید در جامعه رها گردد؟ اگر نماینده ای نگران شغل آینده خود باشد حتی در حد یک حقوق دولتی هزار مفسده دیگر ایجاد می گردد؛ لذا من هم افتخار می کنم که تعدادی از این نمایندگان ادوار را به کار گرفتم و این کار مخفیانه نیست.

بیشتر بخوانید: جنجال کارتخوان در دفتر وزیر نفت/ ریشه دشمنی خادمی با زنگنه

سخنگوی دولت افزایش فشار برای ورود به بعضی وزارتخانه ها را تائید نموده است

بخشنامه برای استخدام؟!

حواشی استخدام نمایندگان در وزارتخانه ها فقط به نفت ختم نمی گردد ظاهرا وزارتخانه های دیگر نیز با تقاضا روبه رو هستند. چندی پیش احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم و عضو هیات رئیسه مجلس در تبادل نظر با خبرگزاری فارس از نامه دبیر هیأت دولت به اعضای کابینه درباره به کارگیری نمایندگان مجلس دهم در دولت اطلاع داد.

امیرآبادی گفت: نامه ای به امضای آقای سیمایی صراف به اعضای هیأت دولت، خطاب به دستگاه های اجرایی تاکید شده تا نمایندگان مجلس دهم را با طرح در کارگروه این اقدام به کارگیری نمایند.

امیرآبادی در همین زمینه اضافه نمود: البته در این نامه تاکید شده که صندلی قوه مجریه و استقلال آن حفظ گردد؛ البته دولت در مجلس دهم به دنبال حفظ صندلی خود نبود و گویا با نزدیکی به شروع به کار مجلس یازدهم به فکر حفظ صندلی خود افتاده است.

این اظهارات امیر آبادی با واکنش سخنگوی دولت روبه رو شد. ربیعی اصل وجود بخشنامه را رد نکرد، اما گفت: آنچه در فضای مجازی مطرح شد و بعضی اظهارات را در این زمینه دیدم، متاسفانه دقیقاً قلب واقعیت اجرا شده و هدف چیز دیگری بوده و آنچه که بیان شده قلب واقعیت است.

ربیعی فشار به وزارتخانه های صنعتی برای استخدام نمایندگان را تائید کرد و گفت: تعدادی از نمایندگان مجلس یازدهم که در مجلس حضور ندارند، کارمندان دولت هستند طبیعتاً بعد از دوره نمایندگی باید خود را به دستگاه مربوطه معرفی نمایند؛ به منظور جلوگیری از فشار به دستگاه ها این اقدام در دولت ممنوع شد. هر وزارتخانه ای در دولت تصمیم گرفت از این افراد استفاده کند، این موارد در کمیته ای در دفتر دولت آنالیز می گردد.

او در خصوص اینکه تعدادی از نمایندگان فعلی به دلیل مسائل مالی رد صلاحیت شده اند و چطور ممکن است دولت بخواهد از آنان استفاده کند، گفت: به کارگیری نیرو در پست های مدیریتی، شرایط خود را دارد و از دستگاه های مربوطه استعلام خواهد شد. خواهید دید که در این دوره کمتر از دوره های قبل (نمایندگان مجلس) در دولت حضور خواهند یافت.

در واقع سخنگوی دولت اقدام دولت را در راستای سروسامان دادن به درخواست های استخدام دانسته است.

ربیعی شرح بیشتری در رابطه با درخواست های نمایندگان نداده است.

منبع: فرارو
انتشار: 2 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 400

به "ماجرای لابی نمایندگان مجلس برای ورود به پست های نان و آب دار دولتی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای لابی نمایندگان مجلس برای ورود به پست های نان و آب دار دولتی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید