فناوری NFC، راهی برای توسعه بانکداری الکترونیک

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، در بسیاری از کشورهای توسعه یافته برای جابجایی پول به صورت الکترونیک از فناوری NFC استفاده می گردد و در ایران نیز اگر قابلیت های بانکی توسعه یابد به زودی این فناوری می تواند جایگزینی مناسب برای پرداخت های الکترونیکی پول باشد.

فناوری NFC، راهی برای توسعه بانکداری الکترونیک

گروه فناوری خبرنگاران؛ حمیده آقاجانی - این روز ها که همه درگیر کار های روزمره هستیم دیگر فرصت آن نیست که بخواهیم ساعت ها در صف بانک بایستیم یا بخواهیم یا برای عبور از گیت های ایستگاه مترو و اتوبوس در صف خرید بلیط منتظر باشیم. در تاکسی هم اگر پول خرد همراهمان نباشد چالشی با راننده احتمالا خواهیم داشت؛ پس چه باید کرد؟ از آنجا که در سه دهه گذشته قسمت عمده ای از مسائل روزمره مردم به دست تکنولوژی حل شده برای این مشکل نیز محققان راهکاری به عنوان NFC ارائه کردند. بسیاری از ما شاید این واژه را نشنیده باشیم، اما بار ها از آن استفاده نموده ایم. تکنولوژی کارا که به بخشی از کار های روزانه ما سرعت بیشتری داده است.

به طوری کلی شاید نتوانیم از واژه تکنولوژی برای NFC استفاده کنیم، زیرا به نوعی کارکرد آن شبیه به بلوتوث است با این تفاوت که با امواج رادیویی کار می نماید، اما کارکرد های آن چگونه است و چه کارایی دارد؟

بانکداری الکترونیک از آن کلید واژه هایی است که در بسیاری اخبار و نشست های کارشناسی مورد بحث قرار گرفته و توسعه آن از الویت های کشور های مختلف است، زیرا یکی از مهمترین الزامات توسعه تجارت الکترونیک در یک کشور محسوب می گردد. در ایران نیز برای رسیدن به بانکداری الکترونیک پیروز اقدامات شایانی از جمله یکپارچه سازی بانک مرکزی و اهتمام بانک های کشور به پیاده سازی آن، فرهنگسازی و ارائه اطلاعات مورد احتیاج به مردم برای استفاده از این مدل بانکداری و همچنین آماده سازی زیرساخت های مناسبی در سطح کلان اجرا شده است. اما درد سطوح پایین تر نیز باید راه های سریع و اثر گذار در نظر گرفته می شد که NFC یکی از این ابزار به حساب می آید.

توسعه دهندگان تلفن های همراه با اضافه کردن یک چیپ کوچک در دستگاه های هوشمند شرایطی فراهم کردند تا در کنار سایر زیرساخت های ایجاد شده، شهروندان تمایل بیشتری به استفاده از کیف پول الکترونیکی داشته باشند؛ روشی که راستا راه اندازی شبکه پرداخت مبتنی بر تلفن همراه را هموار تر نموده است. با توجه به اینکه استفاده از این ابزار ساده است، مورد توجه قرار گرفته و استفاده نمایندگان آن هر روز بیشتر می شوند. دارندگان تلفن همراه هوشمند با نصب نرم افزار کاربردی مورد احتیاج می توانند در زمان خرید، گوشی را به دستگاه کارت خوان مجهز به NFC نزدیک نموده و عملیات پرداخت انجام گردد، البته ویژگی مهم در استفاده از NFC تضمین حفظ اطلاعات کاربر است، زیرا پیام ها به صورت رمزنگاری شده به دستگاه ارسال می گردد، دستگاه گیرنده نیز دارای نرم افزار کاربردی مشخصی است که می تواند پیام ها را دریافت و به مرکز ارسال نماید.

البته باید بدانیم که این فناوری تنها در کیف پول الکترونیک کارایی ندارد؛ بلکه بلیط های مترو و اتوبوس و ژتون غذا در دانشگاه هم نمونه هایی از فناوری NFC هست. در بعضی کشور ها دیگر احتیاج نیست برای استفاده از اتوبوس یا مترو کارت بلیط به همراه داشته باشید؛ بلکه با نزدیک کردن تلفن همراه به دستگاه پول پرداخت خواهد شد، البته این فناوری کاربرد های دیگری همچون جابجایی فایل از دو گوشی نزدیک به هم، انتقال صدا از گوشی به اسپیکر های بلوتوث و حتی باز کردن درب خودرو و منزل را دارد.

ایران، اما با وجود همه زیرساخت های اجرا شده هنوز آن طور که باید و شاید نتوانسته در این عرصه پیروز باشد، بعضی معتقدند که علت آن ضعف شبکه های مخابراتی است، اما حقیقت نشان می دهد که این فناوری همچون بلوتوث و Wi-Fi احتیاجی به خدمات مخابراتی ندارد و شرایط استفاده باید توسط بانک ها و موسسات مرتبط ایجاد گردد، اقدامی که ظاهرا در بایگانی بانک خاک می خورد.

به غیر از تلفن های هوشمند همراه شرکت های توسعه دهنده تگ های (کارت) مخصوصی به فروش می رسانند که حاوی یک چیپ هوشمند کوچک است و همان کاراریی را دارد. با تو. جه به اینکه ایران در شرایط تحریمی قرار گرفته است و ورود بعضی کالا ها به کشور مقدور نیست بعضی دستگاه های اجرایی به دلیل نبود تگ ها از کارت های اعتباری جایگزین استفاده نموده اند که از نمونه های شاخص آن می توان به کارت مترو یا اتوبوس های BRT اشاره نمود. این کارت های الکترونیکی هوشمند همانند تگ از یک سیم پیچ القاگر در درون خود استفاده می نمایند و قابلیت استفاده توسط گوشی شما را دارا هستند.

جوانان ایرانی همیشه ثابت نموده اند که با اندکی حمایت توانایی انجام کار های بزرگ را دارند و در این حوزه نیز اگر قابلیت های بانکی توسعه یابد به زودی فناوری NFC می تواند جایگزینی مناسب برای پرداخت های الکترونیکی پول باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 18 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 134

به "فناوری NFC، راهی برای توسعه بانکداری الکترونیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فناوری NFC، راهی برای توسعه بانکداری الکترونیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید