فروش اوراق به مردم بهترین راه چاره پوشش کسری بودجه، برای تحقق جهش فراوری چه باید کرد؟

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، کامران ندری، کارشناس مالی گفت: در بعد درآمدی بهترین راه حل فروش اوراق بدهی دولت به مردم است. به شرطی که قیمت اوراق به نحوی باشد که این اوراق را بتواند با قیمت بالا بفروشد.

فروش اوراق به مردم بهترین راه چاره پوشش کسری بودجه، برای تحقق جهش فراوری چه باید کرد؟

کامران ندری اقتصاددان و استاد دانشگاه امام صادق علیه السلام در تبادل نظر با خبرنگار گروه مالی خبرگزاری خبرنگاران درباره راه های جبران و پوشش کسری بودجه ناشی از تبعات شیوع ویروس کرونا گفت: برای کاهش کسری بودجه دولت به سمت کاهش هزینه هایش برود تا به وسیله آن کسری خود را تامین نماید. در بعد درآمدی هم بهترین راه حل فروش اوراق بدهی دولت به مردم است. به شرطی که قیمت اوراق به نحوی باشد که این اوراق را بتواند با قیمت بالا بفروشد. در صورتی این اوراق توسط مردم خریداری می گردد که برایشان سودآور باشد. راه بعدی واگذاری و فروش دارایی ها است گرچه تبعات منفی بیشتری نسبت به اوراق دارد و ادامه دار نیست.

وی درباره استفاده از پایه های جدید مالیاتی برای پوشش کسری بودجه گفت: پایه های جدید مالیاتی تبعات منفی دارد و به اقتصاد ضربه می زند.در این موضوع می توانیم به دنبال کاهش فرار مالیاتی باشیم به عنوان مثال باید نرخ مالیات بر سود سهام تغییر کند؛ در مدتی که بورس رونق داشته است عده ای در بازار سهام سود بالایی کسب نموده اند اما با وجود سودهای بالا، همان نیم درصد را به عنوان مالیات پرداخت نموده اند. همچنین کاهش فرار مالیاتی بازارهای مختلف به خصوص بازار دارایی می تواند آن را متعادل کند و اگر مالیات به نحوی وضع گردد که به بازار لطمه نزند می توان درآمد بالایی را برای دولت ایجاد کرد.

ندری درباره نحوه تحقق جهش فراوری با توجه به شرایط فعلی اقتصاد ایران گفت: اگر به رشد سرمایه گذاری و نرخ تشکیل سرمایه نگاه بیاندازید متوجه می شوید که این نرخ رشد در 10 سال اخیر بسیار کمتر از پیشرفت فنی و نرخ جمعیت بوده حتی از نرخ استهلاک نیز کمتر بوده است. همچنین نرخ سرمایه به ازای هر فرد در اقتصاد ایران نیز کاهش یافته که به معنی کاهش سرمایه گذاری است. برای جبران آن باید سرمایه گذاری ها را ازمسیر تسهیلات سرمایه جذب کرد که این موضوع هم باعث افزایش تورم می گردد و همچنین مقدارکمتری از این تسهیلات صرف فراوری می گردد.

وی به نقش بازار سرمایه در تحقق جهش فراوری اشاره نمود و گفت: موضوع مهم این است که کشور با یک دهه کاهش سرمایه گذاری در اقتصاد روبرو بوده است. در سال 98 نرخ رشد سرمایه گذاری از نرخ استهلاک پایین تر بوده اگر بتوانیم رشد سرمایه گذاری را بالاببریم می توانیم به تحقق رونق فراوری و افزایش فراوری در کشور امیدوار باشیم. هدف از افزایش مشارکت در بازار بورس نیز همین افزایش نرخ سرمایه گذاری بوده اما شرایط بازار سرمایه در بخش عرضه اولیه نشان می دهد که این موضوع محقق نشده است در چنین شرایط جهش فراوری امکان پذیر نخواهد بود حتی اگر بخواهیم به سمت جهش فراوری واقعی برویم به احتمال زیاد تورم بالایی نیز به دنبال خواهد داشت.

این استاد دانشگاه امام صادق علیه السلام خاطر نشان کرد: تا زمانی که بازار سرمایه و بازارهای غیر مولد موازی جذابیتش بالاتر از فراوری باشد نباید انتظار این داشته باشیم که سرمایه ها به سمت فعالیت فراوریی برود.

4141

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 19 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 383

به "فروش اوراق به مردم بهترین راه چاره پوشش کسری بودجه، برای تحقق جهش فراوری چه باید کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فروش اوراق به مردم بهترین راه چاره پوشش کسری بودجه، برای تحقق جهش فراوری چه باید کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید