عجیب ترین خرافات در فرهنگ کشورهای مختلف را بشناسید

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، در جهان فرهنگ های متفاوتی وجود دارد که هر کدام منحصربه فرد هستند. باور به خرافه شاید جالب ترین بخش هر فرهنگ باشد که در این مقاله با عجیب ترین آن ها آشنا می شوید.

عجیب ترین خرافات در فرهنگ کشورهای مختلف را بشناسید

خرافات به معنی اعتقاد غیرمنطقی و ثابت نشده به تاثیر امور ماورای طبیعت در امور طبیعی و به عبارت دیگر، هر نوع پندار عجیب برای مردم عوام است. به طور معمول خرافات ریشه در گرایش های درونی یا باطنی در زندگی بشر داشته اند و به مرور تبدیل به خرافه شده اند. آنچه مورد اتفاق فیلسوف ها واقع شده است این است که هیچ تعریف تعیین و همه پسندی درباره خرافه وجود ندارد. تعریفی که از خرافه به معنای امر موهوم در فکر مردم است بسیار ناتعیین و گنگ به نظر می رسد.

خرافات نگرش یا رفتاری است که بر اساس ترس، تهدید، عادت و عوامل ناشناخته ای به فکر فرد خطور می نماید تا بر اساس نگرشش از اتفاقات ناخوشایند جلوگیری کند. این رفتار بر مبنای کنش منطقی و روابط علت و معلولی نیست. اگرچه توسعه سطح سواد و فرهنگ عمومی جامعه منجر به کاهش اعتقاد خرافی می گردد؛ اما باید اذعان کرد حتی انسان های مدرن نیز نمی توانند به طور کامل خرافات را رد نمایند یا عملا از آن خلاص شوند.

هیچ کدام از انسان ها ناراحتی، بد شانسی، غم یا بی پولی و حتی مرگ را دوست ندارند، بسیاری از آن ها حتی اگر باور عمیقی هم به این خرافه ها نداشته باشند، به این خاطر که این باورها دائم در جامعه تکرار می گردد و دهان به دهان می چرخد، بنا را بر احتیاط گذاشته و سعی می نمایند تا حد امکان از مسائلی که عموم مردم می گویند بد است، پرهیز نمایند.

اما نکته جالب این باورها اینجا است که وقتی خرافات رایج در دیگر کشورهای جهان را می خوانید و به آن ها اعتقادی ندارید، تازه متوجه می شوید که این فکرها و عقاید تا چه مقدار می توانند نادرست و غیرمنطقی باشند. احتمالا حتی از شنیدنشان تعجب نموده و به نادانی اشخاصی که به آن باور دارند، می خندید.

برای این که بتوانید یک تجربه واقعی از یک مکان یا فرهنگ تازه داشته باشید، باید خود را در فرهنگ های بومی غرق کنید. غذا، تاریخ و زبان در بیشتر موارد برای مسافران، در صدر فهرست برقراری ارتباط فرهنگی واقع شده است. آن ها در اولین فرصت ممکن در هنگام رسیدن به یک مکان تازه، این موارد را تجربه می نمایند؛ اما یک فاکتور فرهنگی مهم در هر جامعه ای وجود دارد که اغلب نادیده گرفته می گردد. این فاکتور چیزی نیست جز خرافات که در تمام فرهنگ های انسانی وجود دارد.

افسانه ها، داستان های بلند و روش های اعتقادی می توانند بخشی از روش زندگی یک فرد یا جامعه باشند. دقیقا همان طور که غذای داخل بشقاب او فرهنگ غذایی کشورش را می رساند، اعتقادات فکری و خرافات هم باور کشورش را برای مسافرها بازگو می نماید. در ادامه به تحلیل چند مورد از خرافات منحصربه فرد در جهان پرداخته شده است که به مسافران یاری می نماید تا در صورت برخورد با آن ها، به شکل صحیحی رفتار کند و دچار شوک فرهنگی نگردد.

خداحافظی های عجیب

در هند، باور دارند که صدا کردن کسی که در حال خروج از خانه باشد، بد یُمن است. شما باید هر چیز که احتیاج دارید را قبل از خروج اعضای خانواده یا دوستان از خانه، از آن ها بخواهید.

اجتناب از عدد 17

بسیاری از ایتالیایی ها باور دارند که عدد 17 بد شانسی می آورد. چون معادل یونانی آن VIXI است. این نماد در زبانی ایتالیایی به معنی من زنده بودم هست. در زبان ایتالیایی این جمله نمادی از مرگ زود هنگام به شمار میرود. پس ایتالیایی ها از مسافرت در روز هفدهم ماه خودداری می نمایند و با عدد 17 با همان نفرتی برخورد می نمایند که بیشتر کشورهای جهان با روز سیزدهم برخورد دارند.

خرگوش در اولین روز از هر ماه

در انگلستان مردم برای خوش شانسی، در اولین روز از هر ماه کلمه خرگوش را به زبان می آورند. این رسم تقریبا 500 سال است که در این کشور رواج دارد. بر اساس افسانه ها، اگر نخستین واژه ای که در اول صبح نخستین روز از هر ماه به زبان می آورید، خرگوش باشد، در ادامه ماه بسیار خوش شانس خواهید بود. اگر به هر علتی اول صبح یادتان رفت این عبارت را به زبان بیاورید، می توانید شب پیش از رفتن به رختخواب، شوگرخ (برعکس واژه خرگوش) را تکرار کنید.

مخفی کردن انگشت شست در گورستان

در ژاپن، مردم اغلب انگشتان شست خود را درون مشتشان مخفی می نمایند. علتش این است که انگشت شست در این کشور انگشت والدین نام دارد. بر اساس افسانه ها، هنگامی که در گورستان راه می روید، باید این انگشت را درون دست خود مخفی کنید تا به این طریق از پدر و مادر خود محافظت نموده و از مرگ آن ها پیشگیری کنید.

اجتناب از عدد 4

برای چینی ها عدد 4 بد شانسی دارد. بسیاری از ساختمان ها در چین خیلی راحت طبقه چهارم را حذف می نمایند و آسانسور، افراد را از طبقه 3 به طبقه 5 می برد. اگر کسی می خواهد به طبقه چهار برود باید از پله ها استفاده کند.

خوابیدن در اتاق با پنکه روشن

مرگ با پنکه یکی از کابوس های شهروندان کره جنوبی به شمار می رود. به همین علت آن ها هرگز در اتاقی با در بسته که در آن پنکه روشنی وجود داشته باشد، نمی خوابند. آن ها تصور می نمایند اگر فردی برای زمان طولانی در مقابل باد پنکه دراز بکشد، دچار کاهش دمای بدن، از دست رفتن آب بدن و حتی خفگی می گردد.

نشستن روی چمدان

یک لحظه فکر کردن به کل سفر، برای مسافران روسی، نکته خوبی به شمار میرود. روس ها به این علت در جهان معروف هستند که باید قبل از مسافرات روی چمدان خود بشینند و به مسافرتشان کمی فکر نمایند، وگرنه اتفاق بدی در این مسافرت برای آن ها خواهد افتاد.

ریختن آب در پشت سر

صرب ها بر این باورند که اگر شخصی قبل از رفتن شما، پشت سرتان شما آب بریزد، خوش شانسی او به شما منتقل می گردد و سفر بی خطری خواهید داشت.

گرفتن ناخن ها در شب

یکی از خرافه های کشور هند این است که می گویند اگر در شب ناخن های خود را بگیرید، اصلا خوب نیست و بد شانسی می آورد. بعلاوه هندی ها معتقدند در روز شنبه نباید موهای سر خود را کوتاه کرد. در روز آدینه نباید موها را کوتاه کرد چون هندی ها باور دارند، این کار موجب توقف رشد آن می گردد؛ در عوض بهتر است در روز چهارشنبه این کار را انجام داد. توضیحی که اکنون برای باور نادرست ناخن گرفتن ارائه می دهند این است که در گذشته، چون بسیاری از خانه ها نور و روشنایی کافی نداشته است، به مردم گفته می شد که از ابزار و اشیای تیز استفاده ننمایند؛ زیرا ممکن بود به بدن خود آسیب برسانند.

طلسم شکن

طلسم ها در هر فرهنگی یک چیز منفی به حساب می آیند به ویژه در کشور نروژ. یک عبارت کاملا عادی و پرکاربرد به نام tvi tvi در زبان نروژی وجود دارد که به اعتقاد مردم این کشور، ارواح شیطانی را از نزول بر مسافر یا به طور کلی هر شخصی باز می دارد.

گربه سیاه نماد خوش شانسی

در بسیاری از کشورهای جهان مردم سعی می نمایند از گربه های سیاهی که از جلوی راهشان سبز می شوند، دوری نمایند. این موضوع در انگلستان برعکس است، در آن جا باور بر این هست که گربه های سیاه خوش شانسی می آورند.

باز و بسته کردن قیچی آن هم بدون علت

در مصر، خرافات متعددی در رابطه با قیچی وجود دارد. اول این که، اگر قیچی را بدون بریدن چیزی، چند مرتبه باز و بسته کنید، نشانه خوبی نیست و ممکن است دعوا راه بیفتد. بعلاوه مصری ها می گویند اگر قیچی را باز در جایی رها کنید، بد شانسی می آورد.

رو به جنوب

ژاپنی ها باور دارند که خوابیدن در حالی که بالش شما به سمت شمال است، عمرتان را کوتاه می نماید، به همین علت ممکن است در سفر به ژاپن متوجه شوید که جای برخی از بالش ها عجیب و غریب است. چون بر خلاف طراحی اتاق یا تخت خواب، جهت سر و بالش معمولا رو به جنوب قرار داده می گردد.

داخل و خارج

رومانیایی ها باور دارند که خروج شما از دری که از آن وارد نشده اید، بد شانسی می آورد. پس وقتی وارد یک ساختمان می شوید که چند در دارد، حتما از آن دری خارج شوید که واردش شده اید.

گل زرد، نماد بد یُمنی

همچون همه کشورهای جهان، اهدای گل به فرد موردعلاقه تان، نشانه عشق و محبت است. اما روس ها اعتقاد دارند که گل زرد چندان خوش یمن نیست و می تواند باعث جدایی و خیانت دو دلداده به هم و حتی مرگ یکی از آن ها بگردد. به همین علت، در این کشور هرگز دو نفر به هم گل زرد هدیه نمی دهند.

صاف و مستقیم

مردم در پرتغال علاقه ای به حرکت رو به عقب ندارند. شما به ندرت یک پرتغالی را می بینید که هر نوع حرکت که منجر گردد آن ها قدم به عقب بردارند را انجام دهد. آن ها قدم برداشتن رو به عقب را به عنوان دعوت از شیطان برای تعقیب قدم هایشان می دانند و اگر مجبور شوند که به عقب برگردند این کار را به دور زدن کامل انجام می دهند. این عادت حتی در رانندگی پرتغالی ها نیز دیده می گردد.

منبع: کجارو / matadornetwork.com
انتشار: 5 فروردین 1401 بروزرسانی: 5 فروردین 1401 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 1386

به "عجیب ترین خرافات در فرهنگ کشورهای مختلف را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عجیب ترین خرافات در فرهنگ کشورهای مختلف را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید