جلوگیری از تخریب موزه دفینه به وسیله یگان حفاظت میراث فرهنگی

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، یگان حفاظت میراث فرهنگی در یک اقدام فوری سعی در جلوگیری از تخریب موزه دفینه دارد.

جلوگیری از تخریب موزه دفینه به وسیله یگان حفاظت میراث فرهنگی

رجبعلی خسرو آبادی مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران گفت:

حوالی ساعت 14 روز آدینه خبر تخریب بخشی از موزه دفینه به وسیله یکی از معماران و اساتید دانشگاه حاضر در محل اطلاع رسانی شد، که با پیگیری های این معمار و بعضی اهالی رسانه یگان حفاظت میراث فرهنگی تهران راهی محل شد.

خسرو آبادی ضمن ابراز مخالفت با این اقدام غیر مسئولانه خواهان توقف فوری عملیات تخریب شد و بیان نمود که یگان حفاظت میراث فرهنگی به راهی محل شدند و بعلاوه بنا به درخواست میراث فرهنگی استان تهران مأموران شهرداری هم به محل موزه دفینه واقع در خیابان میرداماد آمدند.

سپیده سیروس نیا، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران شرح داد:

به نظر می رسد در داخل ساختمان کار می نمایند و قصد استحکام بخشی دارند، تا جایی که می دانیم یک سری دیوارها و سقف ها را حذف نموده اند.

وی با اشاره به نامه نگاری این اداره کل در اوایل شهریور ماه سال گذشته به مدیر امور موزه های بنیاد و شهرداری منطقه 3 برای توقف کار، آن هم در زمانی که این اتفاق در مراحل اولیه بود گفت که بعلاوه در آن موقع در نامه ای به بنیاد مستضعفان درخواست کردیم تا با توجه به این که این مکان جزو بناهای واجد ارزش است؛ طرح های استحکام بخشی خود را به تائید میراث فرهنگی برسانند، اما متاسفانه از آن موقع تا امروز هیچ اتفاقی نیفتاده و کماکان به کارشان ادامه می دهند.

او بعلاوه به این نکته نیز اشاره نمود که به نظر می رسد شهرداری منطقه نیز با این اقدام مشکل دارد و در این زمینه ورود پیدا نموده، اما آن ها همچنان کارشان را ادامه می دهند.

معاون میراث فرهنگی استان تهران گفت:

این معاونت تا ظهر امروز (شنبه) پرونده اضطراری ساختمان دفینه را تهیه می نماید و در نامه ای دیگر به بنیاد مستضعفان، درخواست توقف کار در این بنای تاریخی را می دهد.

این بنا را به سفارش یک مالک خصوصی و به منظور استفاده برای سوپر مارکت بزرگ طراحی می گردد، اما با وقوع انقلاب اسلامی این مرکز افتتاح نمی گردد که پس از انقلاب اسلامی این ملک در اختیار یک نهاد قرار می گیرد.

بنای تاریخی دفینه در خیابان ولی عصر (عج) بلوار میرداماد تهران، یکی از بناهای تاریخی در اختیار بنیاد مستضعفان است که یکی از شاهکارهای معماری برگرفته از مکتب فرانک لوید رایت نامیده می گردد. دفینه کمال کمونه از شاگردان برجسته فرانک لوید معمار معروف آمریکایی است.

معماران و کارشناسان درباره بنای موزه دفینه اظهار دارند که این بنا به علت طرح خاص و اجرای بتن یک تکه آن اثری ارزشمند بوده که باید در لیست آثار ملی ایران جای بگیرد.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا / boultan.ir
انتشار: 13 تیر 1401 بروزرسانی: 13 تیر 1401 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 1468

به "جلوگیری از تخریب موزه دفینه به وسیله یگان حفاظت میراث فرهنگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جلوگیری از تخریب موزه دفینه به وسیله یگان حفاظت میراث فرهنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید