جزئیات طرح های برگزیده در رویداد نانواستارت آپ

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، محمد باقری در گفتگو با خبرنگاران، در تشریح نمایشگاه رونمایی از محصولات توسعه داده شده در سومین برنامه نانواستارت آپ و نحوه حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی از این محصولات گفت: در این رویداد از 18 طرح ارائه شده توسط استارت آپ های حوزه نانو رونمایی شد.

جزئیات طرح های برگزیده در رویداد نانواستارت آپ

دبیر گروه ترویج و آموزش فناوری نانو در ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه حدود 60 درصد محصولات ارائه شده مربوط به حوزه آب و محیط زیست و مابقی نیز به حوزه هایی از جمله بهداشتی و آرایشی، پوششی و سلامت اختصاص داشت، گفت: سیستم مولد میکرو / نانوحباب، کیت و دستگاه تشخیص غلظت ذرات فلز آهن در پساب، رزین تبادل یونی کاتیونی که در فرآیند سختی گیری صنایع استفاده می گردد، تصفیه پساب عرقیجات با استفاده از فناوری پلاسما، رنگ ضدخزه، محلول ضدعفونی کننده پایه گیاهی و دستگاه پوشش دهی آنتی باکتریال روی منسوجات از جمله طرح های ارائه شده هستند.

وی گفت: در همین حال سیلر دندانی که در فرآیند پر کردن روت کانالهای دندان استفاده می گردد، گرانول جاذب نیترات، الکترود جوشکاری آبگریز، لوسیون ترمیم بافت آسیب دیده، نانوجاذب های معدنی جاذب Oil و کدورت، پوشش آنتی باکتریال پلیمری سطوح، فاندیشن آرایشی پودر به کرم، پودر نانوسیلیس صنعتی و پوشش آبگریز نمای ساختمان از دیگر محصولات ارائه شده در این رویداد هستند.

باقری در پاسخ به این سوال که آیا این محصولات برای نخستین بار در کشور عرضه شده است؟ گفت: رویکرد برنامه نانواستارت آپ این است که استارت آپ واقعی را شکل دهد. ما اصلاً به مقوله نوآوری و یا اول بودن طرح توجه نمی کنیم. بلکه چیزی که اهمیت دارد حجم بازار است و اینکه این محصول، بازار داشته باشد.

وی گفت: به عنوان مثال کشور سالانه چیزی در حدود 40 میلیون تن واردات رزین تبادل یونی دارد که نیاز صنایع مختلف است. با وجودی که تکنولوژی آن به بیش از 40 سال پیش بازمی گردد اما در کشور تولید نشده است. حتی با توجه به رویکرد صنعتی کشور تا 20 سال آینده هم این معضل وجود دارد. به همین دلیل از محصول ارائه شده در این زمینه، حمایت می گردد.

دبیر گروه ترویج و آموزش فناوری نانو در ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: در خصوص جاذب های نیترات یا نانوذرات سیلیس نیز موضوع همین است. ما در کشور شرکتی داریم که تولیدکننده است. اما سالانه چیزی در حدود 20 هزار تن نیاز کشور است و این نیاز، با یک یا دو شرکت رفع نمی گردد. به همین دلیل باید استارت آپ های بیشتری در این حوزه ها وارد شوند و محصول تولید کنند.

وی در خصوص آخرین شرایط این طرح ها و قرارگیری آنها در مرحله تولید نیز گفت: این طرح ها هم اکنون به دانش فنی محصول رسیده اند و نمونه اولیه در جهت توسعه فناوری را تولید کرده اند. به همین دلیل صندوق نوآوری و شکوفایی ورود کرده تا از آنها حمایت کند.

باقری با اشاره به سطح آمادگی فناوری این طرح ها که بین TRL 4 تا 6 متغیر است، گفت: برای مثال دستگاه تصفیه پساب عرقیجات با استفاده از فناوری پلاسما، نیاز به جذب سرمایه دارد تا در مقیاس صنعتی تولید گردد.

وی در خصوص مشارکت صندوق نوآوری و شکوفایی و سایر سرمایه گذاران برای این طرح ها توضیح داد و گفت: از این تعداد طرح، 3 مورد به صورت مستقیم از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی مورد حمایت قرار گرفت و در مرحله تکمیل پرونده مالی قرار دارند. در خصوص سایر طرح ها نیز بنا شد که حمایت با عاملیت سایر صندوق ها مانند صندوق نانو و صندوق دانشگاه شهید بهشتی و با کمک صندوق نوآوری از طریق فرآیند هم سرمایه گذاری انجام گردد.

دبیر گروه ترویج و آموزش فناوری نانو در ستاد ویژه توسعه فناوری نانو گفت: به این ترتیب یک صندوق سرمایه گذاری، ارزیابی های مالی طرح را انجام می دهد و صندوق نوآوری 80 درصد از سرمایه مورد نیاز برای تولید آن محصول را که می تواند به صورت نیمه صنعتی یا صنعتی باشد، تقبل می کند و 20 درصد مابقی نیز توسط صندوق عامل ارائه می گردد.

وی گفت: 6 طرح استارت آپی در این رویداد در دوشنبه های استارت آپی، امکان سنجی مالی و فنی خود را ارائه دادند که یکی از این طرح ها پیروز به جذب سرمایه 3 میلیاردی توسط یکی از سرمایه گذاران حاضر در رویداد و امضای پیش قرارداد شد.

باقری با بیان اینکه تمامی طرح های انتخاب شده در رویداد نانواستارت آپ مورد استقبال قرار گرفته و جذب سرمایه شدند، ادامه داد: میزان سرمایه گذاری برای هر طرح متفاوت است. اما برآورد اولیه ما این است که طرح های ارائه شده از یک میلیارد تا 4 میلیارد تومان سرمایه نیاز داشته باشند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 19 فروردین 1400 بروزرسانی: 19 فروردین 1400 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 929

به "جزئیات طرح های برگزیده در رویداد نانواستارت آپ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات طرح های برگزیده در رویداد نانواستارت آپ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید