سوزن دوزی نمایانگر اصالت قوم بلوچ و شناخته شده ترین هنر مردم بلوچستان است

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، خبرگزاری مهر/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، سوزن دوزی نمایانگر اصالت قوم بلوچ و شناخته شده ترین هنر مردم بلوچستان است.

سوزن دوزی نمایانگر اصالت قوم بلوچ و شناخته شده ترین هنر مردم بلوچستان است

این هنر که یکی از زیرشاخه های صنایع دستی در سیستان و بلوچستان است، باعث شد تا با توجه به اهمیت ویژه ای که زنان سوزن دوز ایرانشهری به آن می دهند، شهرستان ایرانشهر به عنوان شهر ملی سوزن دوزی ثبت گردد.

در بلوچستان به ندرت زن و دختری را میتوان پیدا کرد که با الفبای اولیه این هنر ارزشمند آشنایی نداشته باشد و تمام آن چیزی که یک زن بلوچ برای نمایش هنر دست و خلاقیت ذهنش بدان احتیاج دارد نخ، پارچه، سوزن و قلاب است.

هنری که روزگاری تنها کاربردش زینت بخشی به تن پوش سنتی زنان بلوچ بود، امروزه مهر اصالت یونسکو را دریافت نموده و این مهم باعث شده تا فرصتهای شغلی فراوانی برای مردم منطقه فراهم گردد.

زینب نوروزی یکی از بانوان سوزن دوز در شهر بمپور است که اضافه نمود: سوزن دوزی یکی از رودوزی های منحصر بفرد خصوصاً در جنوب سیستان و بلوچستان است، هنری برخوردار از ظرافت دوخت و تنوع رنگ که بیانگر ذوق، سلیقه، سنت و هنر دستان زنان است.

وی بیان نمود: این هنر را از سال 86 پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه به طور جدی شروع و با راه اندازی کارگاهی در بمپور اقدام به آموزش این حرفه به دختران و بانوان کردم.

این بانوی کارآفرین ادامه داد: در 16 سال بیش از 400 نفر از دختران و بانوان این منطقه بویژه زنان سرپرست خانوار را آموزش داده ام به گونه ای که هم اکنون 200 نفر از بانوانی که مهارت کافی در رشته سوزن دوزی را فرا گرفته اند، زمینه اشتغالشان فراهم شده است.

وی ایجاد بازار فروش هنر دست زنان را بهره گیری از ظرفیت دریچه فضای مجازی مطرح کرد و گفت: برپایی نمایشگاه می تواند در معرفی هنر صنایع دستی و رونق بازار فروش صنعتگران اثرگذار باشد که خواسته ما از متولیان امر حمایت در این زمینه است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان نیز گفت: در کوشش هستیم تا شرایطی فراهم گردد که زنجیره ارزش فراوری صنایع دستی تقویت گردد، چرا که این امر تأثیر بسزایی در فروش و جایگاه بسته بندی محصولات صنایع دستی دارد.

علیرضا شه بخش اضافه نمود: زنجیره ارزش صنایع دستی، یک سیستم مالی شامل مجموعه ای از فعالین و فعالیت های تجاری است که کسب و کار آنها در امتداد یکدیگر موجب تکامل و تجارت محصول از فراوری کنندگان ابتدایی به مصرف کنندگان نهایی می گردد و برای هر یک از فعالان شبکه ارزش مالی را خلق می نماید.

وی اضافه نمود: صنعت گردشگری به عنوان نزدیکترین صنعت به صنایع دستی می تواند در راستای ایجاد و توسعه بازار صنایع دستی، نقش حیاتی را ایفا نماید، چرا که خرید سوغات از مهمترین و محبوب ترین فعالیتهای گردشگران محسوب می گردد.

این مسئول ادامه داد: در کوشش هستیم تا شرایطی فراهم گردد که زنجیره ارزش فراوری صنایع دستی تقویت یابد، چرا که این امر تأثیر بسزایی در فروش و جایگاه بسته بندی محصولات صنایع دستی دارد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اظهار کرد: از آنجایی که ارتقای سطح بخش های آموزش و احیای صنایع دستی در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است، حمایت از فعالان این حوزه نیز از اولویت کاری این اداره کل خواهد بود.

منبع: همگردی
انتشار: 7 تیر 1402 بروزرسانی: 7 تیر 1402 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 1649

به "سوزن دوزی نمایانگر اصالت قوم بلوچ و شناخته شده ترین هنر مردم بلوچستان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوزن دوزی نمایانگر اصالت قوم بلوچ و شناخته شده ترین هنر مردم بلوچستان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید