تلویزیون Edge، Lit در برابر Direct، Lit و Full، Array؛ آنالیز تفاوت ها

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، به زبان بسیار ساده، تلویزیون های LCD که در منازل و ادارات مورد استفاده قرار می گیرند دارای چند مدل نور پس زمینه LED هستند. در این مقاله قصد داریم تلویزیون Edge-Lit را با نمونه های Direct-lit و Full-Array مقایسه کنیم. بعلاوه در نهایت به این سوال پاسخ دهیم که برترین کیفیت تلویزیون را می توان در کدام مدل محصول مشاهده کرد.

تلویزیون Edge، Lit در برابر Direct، Lit و Full، Array؛ آنالیز تفاوت ها

تلویزیون های LCD مدرن با تکیه بر نور پس زمینه LED تصاویر خوش رنگ و لعابی را فراوری نموده و به نمایش می گذارند. با این حال، بر اساس سیستم نور پس زمینه تلویزیون، کیفیت تصویر و به تبع قیمت تلویزیون متفاوت خواهد بود. بنابراین، در این مقاله قصد داریم سه نوع محصول، یعنی تلویزیون Edge-Lit را با تلویزیون Direct-lit و Full-Array آنالیز و تفاوت هایشان را مرور کنیم.

نور پس زمینه LED در تلویزیون های LCD

تلویزیون های LCD به سه دسته کلی بر مبنای نوع سیستم پس زمینه LED تقسیم می شوند: تلویزیون Edge-lit، Direct-lit و بعلاوه Full-array. همان طور که از نام این سه مدل پیداست، تلویزیون های Direct-lit یک پنل LED دارند که به طور مستقیم پشت صفحه نمایش تعبیه شده است. تلویزیون های Full-array دارای LED شبیه به مدل قبلی است اما تعداد LEDها به طرز قابل توجهی بیشتر از گزینه اول بوده و این LEDها در منطقه ها متفاوت تقسیم بندی شده اند. با این حال، برخلاف دو مدل مذکور، تلویزیون Edge-lit دارای LEDهایی است که در محیط پراکنده شده و بر اساس نوع تلویزیون، این LEDها امکان دارد به صورت گروهی در منطقه ها متعدد حضور داشته و بعلاوه حضور نداشته باشند.

منطقه ها نور پس زمینه LED در تلویزیون های Edge-lit و Full-Array به طرز قابل توجه زیاد است و این منطقه ها نوری به سازندگان این اجازه را می دهند تا قابلیتی تحت عنوان تیرگی موضعی (Local dimming) را در محصولات مختلف تعبیه نمایند. بر اساس این قابلیت، تلویزیون ها می توانند نور پس زمینه را در هر صحنه کنترل نمایند. از همین رو، یک تلویزیون می تواند نور پس زمینه LED را در بخش هایی از تصویر که قرار است سیاه تر و تیره تر از سایر بخش ها باشد خاموش کند. در نتیجه، تلویزیون های LCD با این قابلیت می توانند طیف رنگ مشکی عمیق تر و مجذوب کننده تری را فراوری نموده و به تبع، نسبت کنتراست بهتری را در مقایسه با سایر تلویزیون های LCD فاقد این ویژگی ایجاد نمایند.

تلویزیون های Direct-lit

تابش نور مستقیم، تازهترین فناوری به کار رفته در تلویزیون های LCD برای خلق تصویر محسوب می گردد. اولین محصولات تجاری در این زمینه به عنوان تلویزیون های LCD سال 2012 وارد بازار شده و رسما یک زیر شاخه از تلویزیون های Full-array محسوب شد.

تلویزیون های Direct-lit به LEDهای کمتری احتیاج داشته و کنترلی هم روی نور پس زمینه ندارند. این مدل تلویزیون ها از جنبه قیمت مناسب تر از سایر محصولات بوده و می توان بخش زیادی از تلویزیون های میان رده را در این بخش طبقه بندی کرد.

هر میزان تعداد LEDها کمتر باشد، به این معناست که لامپ های تلویزیون نسبت به صفحه در فاصله عقب تر نصب شده و به تبع ضخامت تلویزیون های Direct-lit نسبت به سایر تلویزیون های دارای سیستم های متفاوت نور پس زمینه بیشتر خواهد بود. علاوه بر این موضوع، فقدان قدرت کنترل نور پس زمینه در این مدل تلویزیون ها، رسما نسبت کنتراست تلویزیون های LCD با نور مستقیم را محدود به نسبت کنتراست اصلی پنل می نماید. به همین خاطر، اگر یک تلویزیون Direct-lit به پنل LCD نوع VA مجهز شده، نسبت کنتراست قابل قبولی را ارائه می نماید اما تلویزیون ها با پنل های نوع IPS نسبت کنتراست ضعیف تری را نشان خواهند داد.

تلویزیون های Edge-lit

تلویزیون Edge-Lit اولین مرتبه در سال 2008 میلادی معرفی گردید و رسما تلویزیون های LCD با ضخامت کمتری به وسیله سازندگان وارد بازار شدند. با این حال، به دلیل نصب LED در لبه های صفحه نمایش، تلویزیون Edge-Lit به یک منتشرنماینده احتیاج دارند تا کل صفحه نمایش به میزان کافی از نور LEDها بهره مند گردد. همین موضوع موجب شد تا قیمت این مدل تلویزیون ها نسبت به سایر انواع تلویزیون های Direct-Lit بیشتر گردد. با این حال، تلویزیون Edge-Lit هم در دو دامنه قیمت مناسب و گران توسعه پیدا نموده است.

بعضی از تلویزیون های Edge-lit هم از قابلیت تیرگی موضعی پشتیبانی می نمایند. با این حال، منطقه ها پس زمینه در این مدل محصولات به مراتب کمتر از تلویزیون های Full-array محسوب می گردد و LEDهای جداگانه مسبب خلق نور کل ستون های صفحه نمایش هستند. بنابراین، قابلیت مذکور در تلویزیون Edge-Lit دقت کمتری داشته و به تبع نسبت کنتراست آن چنان فوق العاده ای هم در این مدل تلویزیون دیده نمی گردد.

تلویزیون های Full-Array

تلویزیون های Full-Array رسما برترین نور پس زمینه در میان تلویزیون های LCD تلقی می گردد. این مدل تلویزیون ها نه تنها تعداد LED بسیار بیشتری دارند، بلکه LEDها بعلاوه به منطقه ها متعدد طبقه بندی می شوند تا نور پس زمینه داینامیک را بتوان کنترل کرد. از همین رو، بر اساس تعداد منطقه ها نور پس زمینه در صفحه نمایش و صد البته پشتیبانی از فناوری تیرگی موضعی، تلویزیون های Full-array می توانند نسبت کنتراست به مراتب بهتر و مجذوب کننده تری را در پنل LCD اعمال نمایند. افزایش تراکم LED موجب افزایش تعداد منطقه ها تیره شده و به تبع نسل های موفقی از تلویزیون های mini-LED موجب شده تا این مدل سیستم در تلویزیون های پیشرفته به کار گرفته گردد.

در نتیجه در تلویزیون های Full-array معمولا طیف نوری مشکی عمیق تر و مجذوب کننده تری را می توان مشاهده کرد و همین یک نکته ساده برای نمایش محتوای HDR المان به شدت پر اهمیتی است.

متاسفانه، تلویزیون های LCD با سیستم Full-array و پشتیبانی از تیرگی موضعی بعلاوه می توانند از بعضی ایرادات متنوع صفحه نمایش نظیر ایجاد هاله در تصویر رنج ببرند. بروز ایرادات در صفحه نمایش کاملا بستگی به تعداد منطقه ها نور پس زمینه و به طور کلی سیستم تیرگی موضعی به کار رفته در تلویزیون است.

تلویزیون Edge-lit در برابر Direct-Lit؛ کدام بهتر است؟

به طور کلی تلویزیون Edge-Lit کیفیت تصویر بهتری را در مقایسه با تلویزیون های Direct-lit فراهم می نمایند و اگر برای شما کیفیت تصاویر و عمق طیف های رنگی اهمیت دارد، پس بهتر است به سراغ مدل تلویزیون Edge-Lit بروید. بیشتر تلویزیون های میان رده موجود در سطح بازار، سیستم نور پس زمینه Edge-lit دارند اما شما بهتر است قبل از خرید تلویزیون LCD حتما مشخصات فنی و بعلاوه آنالیز های تخصصی محصول را مرور کنید.

با تمام این تفاسیر، دو دلیل ممکن است نظر شما را نسبت به خرید تلویزیون های Edge-lit منصرف نموده و به جای این مدل تلویزیون، محصولات Direct-lit را تهیه کنید:

  • شما در پی خرید یک تلویزیون بزرگ با کمترین هزینه ممکن هستید (ابعاد تلویزیون به جای کیفیت تصویر در اولویت خرید شماست)
  • شما صرفا در پی خرید یک تلویزیون مقرون به صرفه هستید

بدیهی است که تلویزیون های Edge-lit به دلیل پیشرفته تر بودن نوع فناوری به کار رفته در سیستم نور پس زمینه، قیمت بیشتری نسبت به تلویزیون Direct-lit دارند. در نتیجه، بیشتر تلویزیون های 4K مقرون به صرفه و غول پیکر از جنبه ابعادی از سیستم Direct-lit استفاده می نمایند. در نهایت، بسیاری از کاربرها صرفا دلشان می خواهد میزان تلویزیون بالای 43 اینچ باشد و کیفیت تصویر در قدم اول برای شان اهمیت ندارد.

با تمام این تفاسیر، کیفیت نهایی یک تلویزیون صرفا بر مبنای سیستم نور پس زمینه تعریف نمی گردد. چه بسا یک تلویزیون با سیستم Direct-lit کیفیت به مراتب بیشتری نسبت به یک تلویزیون مشابه با سیستم Edge-lit داشته باشد؛ چرا که فاکتورهای مختلف دست در دست یکدیگر، کیفیت نهایی یک تلویزیون را مشخص می نمایند.

نحوه آنالیز نور پس زمینه یک تلویزیون

اگر قصد خرید یک تلویزیون LCD تازه را دارید و از طرفی کنجکاو شده اید سیستم نور پس زمینه LED دستگاه به چه طریقی است، شما ابتدا باید مشخصات فنی تلویزیون را به طور دقیق آنالیز کنید. توسعه دهندگان کمپانی های مشهور معمولا به این نکته اشاره می نمایند که آیا تلویزیون LCD مورد نظر دارای طراحی Direct lit است یا سایر موارد.

اگر در بخش مشخصات فنی تلویزیون با عبارت Full-array روبرو شده اید، تعداد منطقه ها دارای قدرت تیرگی موضعی هم در فهرست مشخصات فنی به وضوح ذکر می گردد. این عدد معمولا در تلویزیون ها با میزان های مختلف متفاوت بوده و روی میزان نسبت کنتراست مورد انتظارتان تاثیر می گذارد. شما بعلاوه می توانید نقد و آنالیز تلویزیون ها را در فضای مجازی مطالعه کنید تا به پاسخ سوالاتتان دست پیدا کنید.

در تلویزیون های OLED چه مدل سیستمی تعبیه شده؟

تلویزیون های OLED برخلاف محصولات LCD به سیستم نور پس زمینه احتیاج ندارند؛ چرا که هر پیکسل از پنل OLED می تواند نور خودش را فراوری نموده و در هنگام نمایش رنگ سیاه، به راحتی خودش را خاموش کند. بنابراین تلویزیون های OLED هم از قابلیت تیرگی موضعی پشتیبانی می نماید. در نتیجه، نسبت کنتراست بی نظیری را می توان در تلویزیون های OLED مشاهده کرد. به تبع، کیفیت تصاویر در این مدل تلویزیون ها فوق العاده است اما خبر بد اینجاست که تلویزیون های OLED نسبت به سایر تلویزیون های LCD قیمت به نسبت بیشتری دارند.

نور پس زمینه و اهمیتی که نمی توان نادیده گرفت

با تمام این تفاسیر، در این مقاله متوجه شده اید که سیستم نور پس زمینه یک تلویزیون LCD می تواند به وضوح روی کیفیت تصویر موثر باشد. اگر شما قصد خرید یک تلویزیون تازه را دارید، به طور کلی می توان تلویزیون های Full-array را پیشنهاد کرد که برترین کیفیت تصویر را ارائه می نمایند. با این اوصاف، اگر شما از جنبه بودجه با محدودیت های خاصی روبه رو هستید، دو مدل Direct و Edge هم می توانند کیفیت بصری قابل قبولی را در پی داشته باشند.

قبل از خرید توصیه می کنیم حتما نقد و آنالیز تلویزیون های دلخواهتان را مطالعه نموده تا از کیفیت نهایی تلویزیون ها مطلع شوید. اگر هم قصد خرید حضوری از فروشگاه های معتبر را دارید، حتما تلویزیون ها را در حالت پخش تصاویر و ویدیوها مشاهده کنید تا از کیفیت تصاویر به خصوص نسبت کنتراست با خبر شوید. در هر صورت به واسطه این مقاله کوشش نموده ایم شما را نسبت به خرید یک تلویزیون با کیفیت هدایت کنیم. در نهایت این شما هستید که مطابق با اولویت های خود یعنی کیفیت، کمیت و به خصوص بودجه برترین تلویزیون را تهیه می کنید.

منبع: howtogeek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 26 مهر 1402 بروزرسانی: 26 مهر 1402 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 1682

به "تلویزیون Edge، Lit در برابر Direct، Lit و Full، Array؛ آنالیز تفاوت ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تلویزیون Edge، Lit در برابر Direct، Lit و Full، Array؛ آنالیز تفاوت ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید