تعداد حملات بدافزاری به سیستم عامل مکینتاش برای اولین بار از ویندوز بیشتر شد!

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، اگر فکر می کنید افرادی که از محصولات اپل استفاده می نمایند در معرض هیچگونه تهدید بدافزاری نیستند و تنها کاربران ویندوز باید نکات امنیتی را رعایت نمایند، ظاهرا در اشتباه هستید! چرا که کامپیوترهای مبتنی بر سیستم عامل مکینتاش اخیرا به شدت توسط بدافزارها مورد حمله قرار گرفتند!

تعداد حملات بدافزاری به سیستم عامل مکینتاش برای اولین بار از ویندوز بیشتر شد!

سال های زیادی بود که ویندوز به دلیل در اختیار داشتن کاربران متعدد، در معرض خطرهای بدافزاری و حمله هکرها قرار می گرفت و تعداد حملات ویروسی که به این سیستم عامل می شد، قابل قیاس با حملات ویروسی به سیستم عامل مکینتاش نبود! روز گذشته اما شرکت امنیت سایبری Malwarebytes، گزارشی منتشر کرد مبنی بر اینکه برای اولین بار در طول تاریخ، تعداد بد افزارهایی که کامپیوترهای مک را مورد حمله قرار داده اند از آنچه که سیستم عامل ویندوز را تهدید نموده پیشی گرفته!

توماس رید از شرکت امنیت سایبری Malwarebytes طی پیغامی گفته:

عموما هر چه سیستم عاملی کاربر بیشتری داشته باشد، بیشتر در معرض خطر قرار می گیرد و این قضیه برای ویندوز و مک نیز صدق می نماید. درستی این ادعا را می توان در تعداد حملات ویروسی به سیستم عامل ویندوز جست وجو کرد! اما از آن جایی که اپل در حال حاضر در صنعت کامپیوتر فرایند رو به رشدی را دنبال می نماید، هکرها تصمیم گرفتند پلتفرم جدید و چالش بر انگیزتری را مورد هدف قرار داده و به آن نفوذ نمایند.

طبق گزارش Malwarebytes، از سال 2018 تا 2019، شاهد افزایش 400 برابری حملات ویروسی بودیم که سیستم عامل مک را تهدید می نمایند و در این بازه زمانی در هر کامپیوتر مک، 11 مورد بدافزاری یافت شد که در مقایسه با آمار 5.8 ویندوز، تقریبا دو برابر است! باید به این نکته هم اشاره نمود که در سال 2018، این آمار برای مک تنها 4.8 بوده!

نمونه های ترسناکی از تبلیغات اینترنتی؛ آیا گوشی ها بزرگترین دشمن حریم خصوصی ما هستند؟

توماس رید اضافه نمود:

البته نوع بدافزارهایی هم که سیستم عامل ها را مورد حمله قرار می دهد متفاوت است. برای مثال ویندوز بیشتر در معرض خطر بدافزارهای معمولی (تروجان، کرم ها، ویروس و …) واقع شده است ولی 10 مورد از بدترین خطرهای ویروسی سیستم عامل مکینتاش بیشتر adware (بدافزارهای تبلیغاتی) و برنامه های ناخواسته هستند. معروف ترین بدافزار مربوط به تبلیغات ناخواسته را هم می توانید زمانی مشاهده کنید که در حال وب گردی هستید و صفحات تبلیغاتی متعددی برایتان باز می گردد. البته این بدافزارها فعلا آنقدر خطرناک نیستند و بیشتر آزاردهنده به نظر می رسدند. با این اوصاف بعضی از آن ها می توانند فعالیت های کاربر را نیز زیر نظر داشته و مسائلی برای حریم خصوصی وی ایجاد نمایند.

برنامه های ناخواسته هم آن دسته از اپلیکیشن های از قبل نصب شده و یا برنامه هایی هستند که در کنار نرم افزارهای دیگر به صورت مخفیانه و یا با آگاهی شما در کامپیوتر نصب می شوند؛ بدون اینکه نیازی به آن ها داشته باشید. بیشتر این نرم افزارها برای بهبود سیستم روی دستگاه شما نصب می شوند و حتی بعضی از آن ها با هدف حذف بدافزارهای تبلیغاتی، از کاربران اخاذی می نمایند!

حتی گوگل هم که به نسبت مک و ویندوز، دیرتر وارد دنیای سیستم عامل ها شده، با مسائل مخصوص به خود دست و پنجه نرم می نماید. بارها و بارها شاهد نرم افزارهای از پیش نصب شده ای بودیم که با تبلیغات های فراوان کاربران را به دردسر انداخته و یا اقدام به اخاذی از آنان کردند. البته باید به این نکته نیز اشاره نمود که اندروید یک سیستم عامل متن باز بوده و به همین خاطر در بسیاری از موارد، کنترل امنیتی آن از دست گوگل خارج است! برای سیستم عامل iOS هم خوشبختانه فعلا تهدید بزرگی شناخته نشده که بخواهد کاربران را به دردسر بیندازد.

کاربران سیستم عامل مکینتاش برای مقابله با بدافزارها باید چه اقداماتی انجام دهند؟

این بخشی از اقداماتی بود که به گفته رید، کاربران می توانند انجام دهند تا در معرض آلودگی به بدافزار قرار نگیرند. او همچنین مخالف سرسخت نصب نرم افزار فلش پلیر روی مک است. چرا که بعضی از فایل های نصب این برنامه تقلبی هستند و در بسیاری از موارد مشاهده شده که فایل نصب فلش پلیر منشا اصلی بدافزارهای سیستم عامل مک بوده. (البته اگر از وب سایت ها و منبع قابل اعتمادی اقدام به نصب این برنامه گردد مشکل خاصی پیش نمی آید.)

همچنین یکی دیگر از منابع معروف بدافزارهای مک که تنها در سال 2019، 30 میلیون بار دانلود شده، بدافزار تبلیغاتی NewTab است. NewTab به وسیله برنامه ها یا افزونه های ردیابی بسته پستی و پروازها، تبلیغاتی را برای کاربر به نمایش درآورده و از این طریق به کامپیوتر نفوذ می نماید.

برای مقابله با بدافزارها هم می توانید به صورت دستی اقدام به پاک کردن آن ها کنید و هم می توانید با نصب یک نرم افزار امنیتی مخصوص سیستم عامل خود، آن را از سیستم حذف کنید. به خاطر داشته باشید که برای کامپیوتر خود رمز قدرتمندی استفاده نموده و آن را هر چند ماه یکبار تعویض کنید. چون گزارش شده هکرها به کامپیوتر یکی از افرادی که از رمز عبور ضعیفی استفاده می کرد نفوذ کردند. علاوه بر این ها، برای حساب های کاربری خود از یک رمز عبور استفاده نکنید تا با به خطر افتادن یکی از آن ها، تمام حساب هایتان دچار مشکل گردد. به طور کلی، از کنار هیچ تذکر امنیتی ساده نگذرید و همواره به این فکر کنید که ممکن است در معرض خطر حمله یک هکر قرار داشته باشید.

به خاطر داشته باشید که نکات امنیتی یاد شده صرفا در خصوص سیستم عامل مکینتاش صدق نمی نماید و هر کاربری با هر سیستم عاملی می تواند از آن ها استفاده کند تا در برابر خطر حمله هکرها در امان بماند.

منبع: vox

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 8 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 182

به "تعداد حملات بدافزاری به سیستم عامل مکینتاش برای اولین بار از ویندوز بیشتر شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعداد حملات بدافزاری به سیستم عامل مکینتاش برای اولین بار از ویندوز بیشتر شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید