ترکیب رنگ ها در دکوراسیون منزل

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، ترکیب رنگ ها در دکوراسیون منزل می تواند احساسات یک فضا را بیان کند و آن فضا را آرام و بی سروصدا یا دراماتیک و پر زرق وبرق نشان دهد. در اتاق نشیمن که یکی از عظیم ترین و پرکاربردترین فضاهای منزل است، استفاده از رنگ های مکمل اهمیت بالایی دارد. در این مقاله از انگیزه قصد داریم بعضی از ترکیب های رنگی را معرفی کنیم که می توانند به شما یاری نمایند تا بهترین رنگ ها را در کنار هم بیاورید. با ما همراه باشید.

ترکیب رنگ ها در دکوراسیون منزل

جهت دریافت خدمات خرید درب ضد حریق با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین درب ضد سرقت ایرانی و خارجی میباشد.

ترکیب رنگ ها (چرخه ترکیب رنگ)

چرخه رنگ یا دایره رنگ، ابزار اصلی برای ترکیب رنگ ها است. اولین نمودار رنگ دایره ای در سال 1666 توسط نیوتن طراحی شد. چرخه رنگ به نحوی طراحی شده است که هر دو رنگی را که از آن انتخاب کنید به خوبی با هم ست می شوند. در طول سال ها، تغییرات زیادی بر روی چرخه رنگ اجرا شده است، اما شایع ترین نسخه، چرخه 12 رنگ بر اساس مدل رنگ RYB است.

رنگ های اولیه (اصلی)، ثانویه و سومین

  • در مدل رنگ RYB، رنگ های اولیه (اصلی) قرمز، زرد و آبی هستند.
  • سه رنگ ثانویه (سبز، نارنجی و بنفش)، با مخلوط کردن دو رنگ اصلی ایجاد می شوند.
  • شش رنگ سومین با مخلوط کردن رنگ های اصلی و ثانویه ایجاد می شوند.

رنگ های گرم و سرد

  • چرخه رنگ می تواند در دو بخش رنگ های گرم و رنگ های سرد دسته بندی گردد.
  • رنگ های گرم روشن و پرانرژی هستند و تمایل به پیشرفت در فضا را دارند.
  • رنگ های سرد باعث ایجاد آرامش می شوند و رنگ های آرامش بخش ایجاد می نمایند.
  • سفید، سیاه و طوسی در دسته رنگ های خنثی جای می گیرند.

قوانین ست کردن رنگ ها

استفاده درست از رنگ، اغلب سخت ترین بخش طراحی یک فضا در دکوراسیون داخلی است. دلیل این موضوع این است که رنگ ها بی ثبات هستند. رنگ های زیادی برای انتخاب وجود دارند و آن ها باید در نسبت مناسب قرار داده شوند. در غیر این صورت، آن ها هماهنگ نخواهند بود. خوشبختانه، چندین قانون در خصوص ترکیب رنگ ها در دکوراسیون منزل وجود دارد. در ادامه مقاله قصد داریم در خصوص این قوانین صحبت کنیم.

1. قانون 60-30-10

قانون 60-30-10 بهترین دوست هواداران طراحی داخلی است. مهم نیست زیبایی شناسی شخصی شما چیست یا اینکه می خواهید فضای مورد نظرتان چگونه به نظر برسد، استفاده از این قانون به شما یاری می نماید تا مطمئن شوید پالت رنگ شما متعادل است. در این قانون، شما باید تنها از سه رنگ بهره ببرید. 60، 30 و 10 اشاره به درصدهایی دارند که هر کدام از آن ها باید چه میزان در دکوراسیون شما ظاهر شوند.

برای کار با این قانون، نخست شما باید رنگی را انتخاب کنید که رنگ غالب شما باشد و تقریباً 60 درصد فضا را بپوشاند. این رنگ معمولاً یک رنگ خنثی است. مرحله دوم انتخاب رنگ ثانویه شما خواهد بود که به طور معمول کمی جسورانه است و حدود 30 درصد از فضا را در برمی گیرد. در مرحله آخر، باید از جسورانه ترین رنگ بهره ببرید و ضروری است این رنگ 10 درصد باقی مانده را تشکیل دهد.

برای مثال به تصویر پایین نگاه کنید. در این تصویر، رنگ ارده ای مایل به قهوه ای (greige) رنگ غالب است. شما می توانید این رنگ را در دیوارها و مبلمان ببینید. مشکی رنگ ثانویه است. قفسه کتاب، میز کنار مبل، بالش و جایگاه غذاخوری مشکی هستند. در قالیچه نیز رگه های مشکی دیده می گردد. در نهایت مرجانی، سومین رنگ است. این رنگ را در کوسن و گل های گلدان می توان دید.

بیشتر بخوانید: چیدمان وسایل اتاق نشمین با راه کارهایی ساده!

2. رنگ های گرم در مقایسه با رنگ های سرد

عبارت رنگ های گرم در مقایسه با رنگ های سرد اشاره به جایی دارد که رنگ های خاص، روی چرخه رنگ می افتند. رنگ هایی مانند قرمز، نارنجی و زرد به عنوان رنگ های گرم شناخته می شوند؛ زیرا رنگ هایی بسیار با طراوت هستند. با این حال، رنگ های خنثی ای مانند قهوه ای و قهوه ای مایل به زرد نیز در این دسته بندی جای می گیرند. از طرف دیگر، رنگ هایی مانند آبی، سبز و بنفش جزو رنگ های سرد دسته بندی می شوند.

انتخاب رنگ گرم یا سرد بر انرژی فضا اثر می گذارد. از آنجا که رنگ های گرم، احساس سرزندگی را به فضا می افزایند، برای فضای پذیرایی بهترین انتخاب هستند. در خصوص استفاده از این رنگ ها در اتاق نشیمن یا آشپزخانه فکر کنید. از طرف دیگر، رنگ های سرد ضعیف هستند. آن ها برای اتاق خواب و فضاهای اداری بهترین انتخاب هستند و اثر آرامش بخشی را بر جای می گذارند.

3. رنگ های مکمل

از تمام قوانین رنگی که طراحان داخلی استفاده می نمایند، قانون رنگ های مکمل اغلب ساده ترین ترکیب رنگ ها در دکوراسیون منزل هستند، چرا که تنها شامل دو رنگ می شوند. به طور خاص، در قانون رنگ های مکمل از دو رنگ استفاده می گردد که در چرخه رنگ ها متضاد یکدیگر هستند. این یعنی شما می توانید ترکیب هایی مانند آبی و نارنجی، زرد و بنفش یا قرمز و سبز را کنار هم داشته باشید.

همان طور که در تصویر پایین دیده می گردد، این زوج های رنگی کنتراست بسیار بالایی دارند. این کنتراست ها بدون شک انرژی زیادی را به فضا می افزایند و در عین حال بهترین انتخاب برای محیط های کوچک هستند. شما می توانید برای متعادل کردن رنگ های مکمل، از رنگ های خنثی بهره ببرید و مکانی را برای استراحت چشم به وجود آورید.

4. رنگ های مشابه

در قانون رنگ های مشابه، دو رنگ جزو رنگ های اصلی هستند و رنگ سوم ترکیبی از این دو رنگ است. به عنوان مثال، قرمز، نارنجی و زرد یا قرمز، بنفش و آبی. از آنجا که شما در این قانون در حال استفاده از سه رنگ هستید، باید نسبت میزان استفاده از هر کدام را رعایت کنید تا تعادل برقرار گردد. ممکن است لازم باشد برای ایجاد تعادل از قانون 60-30-10 بهره ببرید.

اگر شما هوادار رنگ های با طراوت نیستید، می توانید در قانون رنگ های مشابه از رنگ های خنثی بهره ببرید. منظورمان رنگ های مونوکروماتیک یا تک رنگ است. برای ایجاد نگاهی متفاوت و مدرن، تمام چیزی که لازم دارید این است که رنگ های سیاه، سفید و طوسی را با هم در کنار هم بیاورید.

بیشتر بخوانید: تغییر دکوراسیون خانه با راه هایی ساده

20 ترکیب رنگی جذاب برای دکوراسیون داخلی

در قسمت پایین می توانید 20 مورد از ترکیب رنگ ها در دکوراسیون منزل را مشاهده کنید:

سخن پایانی

همانگونه که مشاهده کردید، پالت ها و ترکیب رنگ های گوناگونی وجود دارند که می توانید برای طراحی خانه تان از آن بهره بگیرید. به عنوان مثال قانون رنگ های مکمل، ساده ترین روش برای انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی است و قانون 60-30-10 یکی از محبوب ترین این روش ها به شمار می آید. شما چه ترکیب رنگی را برای طراحی داخلی منزل خود استفاده می کنید؟ کارشناسان بخش دکوراسیون انگیزه منتظر دریافت سوالات، دیدگاه ها و تجربیات شما در خصوص انتخاب ترکیب رنگ برای طراحی دکوراسیون داخلی هستند.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 18 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 499

به "ترکیب رنگ ها در دکوراسیون منزل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترکیب رنگ ها در دکوراسیون منزل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید