آشنایی با 10 مورد از موثرترین راه های جذب مخاطب تلفنی

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، مدیران کسب وکارهای مختلف معمولاً بودجه زیادی برای بخش بازاریابی محصولات کسب وکار خود و جذب مخاطبان جدید اختصاص داده و بدین طریق میزان فروش خود را تا حد قابل توجهی افزایش می دهند. به طور کلی، بازاریابی به روش های مختلفی امکان پذیر است که در آن متخصصین مربوطه به صورت آفلاین یا آنلاین نسبت به جذب مخاطب اقدام می کنند. از جمله تأثیرگذارترین راه های بازاریابی برای یک کسب وکار، به کارگیری تکنیک های مورد نیاز برای جذب مخاطب تلفنی است. در این مقاله، 10 مورد از مؤثرترین راه های جذب مخاطب تلفنی را تشریح می کنیم.

آشنایی با 10 مورد از موثرترین راه های جذب مخاطب تلفنی

موثرترین راه های جذب مخاطب تلفنی

1. لبخند بزنید

همان طور که مشتریان در مراجعات حضوری خود می توانند لبخند شما را ببینند، مشتریان تلفنی نیز می توانند لبخندتان را از پشت تلفن حس کنند؛ بنابراین سعی کنید لبخند به لب داشته باشید تا محبت آمیز و مفید به نظر برسید. در این صورت می توانید با لحن مناسبی با مشتریان سخن گفته و قدرت بیشتری برای متقاعد کردن آن ها داشته باشید. به علاوه، لبخند زدن عاملی برای بهبود خلق وخوی افراد بوده و می تواند به آرامش درونی شما نیز کمک کند!

2. از مشتریان پیشین خود غافل نشوید

جذب مخاطبان جدید از الزامات بقای کسب وکار و افزایش درآمد آن است، اما مشتریان پیشین کسب وکارها معمولاً از جمله مشتریان وفادار یک مجموعه هستند و ارزش طول عمر به مراتب بیشتری از مشتریان جدیدتر دارند. به علاوه، جذب مخاطبان جدید هزینه بالاتری برای شرکت مورد نظر به همراه دارد. همچنین اهمیت دادن به مشتریان پیشین و تلاش برای جلب رضایت آن ها، احتمال جذب مخاطبان جدید از طریق ایشان را افزایش می دهد.

از سوی دیگر، برعکس این موضوع نیز صادق است، چرا که ایجاد تجربه کاربری بد برای مشتریان منجر بدین می شود تا مشتریان ناراضی از تجربیات بد خود با سایرین سخن گفته و امکان جذب مخاطب جدید را برای کسب وکار مربوطه محدود کنند.

3. تماس های دریافتی را سریع پاسخ دهید

به طور معمول، تماس های دریافتی مشتریان پس از 4 یا 5 بار بی پاسخ می مانند. در چنین شرایطی، مشتریان کسب وکار مربوطه مسلماً با کسب وکارهای رقیب برای رفع نیازهای خود تماس می گیرند! بنابراین می توان گفت که یکی از مؤثرترین راه های جذب مخاطب تلفنی این است که سرعت بیشتری در پاسخگویی به تماس های دریافتی داشته باشید.

به علاوه، در صورت تمایل می توانید از سرویس های پاسخگوی مجازی استفاده کرده و به تدریج به نیازها و درخواست های مشتریان خود پاسخگو باشید. در این صورت می توانید به سادگی نسبت به ایجاد اعتماد در مشتریان خود اقدام کنید. همچنین مشتریان بالقوه شما در هر بار تماس احساس خوبی داشته و به کسب وکار مربوطه وفادار خواهند بود!

4. از پرحرفی و پرسیدن سؤالات طولانی خودداری کنید

یکی از نکات مربوط به جذب مخاطب تلفنی این است که از پرحرفی خودداری کرده و سؤالاتی کوتاه، مختصر و واضح بپرسید. همچنین به پاسخ های مشتریان خود با دقت گوش کنید؛ چرا که با بررسی پاسخ های مذکور می توان به بخش زیادی از نیازها، درخواست ها و انتظارات مشتریان از کسب وکار مورد نظر دست یافت.

5. خدماتی فراتر از انتظارات مشتریان ارائه دهید

از جمله دیگر راه های جذب مخاطب تلفنی این است که سرویس هایی فراتر از حد انتظار مشتریان ارائه دهید. در این صورت احتمال جلب رضایت مشتریان و بازگشت آنان افزایش می یابد. برای مثال، اگر مسئول پذیرش یا سرویس پاسخگوی مجازی در کسب وکارتان نیاز به دریافت پیغامی از مشتریان دارد، زمان برقراری تماس مجدد با مشتریان را از ایشان جویا شوید.

در واقع، مشتریان معمولاً خیلی سریع از انتظار برای برقراری تماس مجدد از جانب تیم پشتیبانی ناامید می شوند. به همین دلیل، برای جلب رضایت مشتریان خود سعی کنید تا در بازه زمانی مورد انتظار با آن ها تماس گرفته و پاسخگوی نیازهایشان باشید. برای مثال، می توانید سرویس پاسخگوی مجازی خود را به گونه ای تنظیم کنید که حضور مسئول پذیرش در جلسه ای فوری را بیان کرده و زمان برقراری تماس مجدد را به اطلاع آن ها برساند.

بیشتر بخوانید: اصول و راهکارهای پیروزیت در بازاریابی تلفنی و دیجیتالی

6. پیش از اعلام قیمت محصول مزایای آن را شرح دهید

به طور معمول، مشتریان در همان ابتدای مکالمه به دنبال آگاهی از قیمت محصول هستند. حال آن که اعلام هزینه محصول یا خدمات ممکن است موجب خاتمه زودهنگام مکالمات شود. به همین دلیل، سعی کنید تا در ابتدا مزایا، قابلیت ها و ویژگی های منحصربه فرد محصول یا سرویس مورد نظر را شرح داده و سپس به تدریج به بیان قیمت آن ها بپردازید.

7. با مشتریان خود ارتباطات مؤثری برقرار کنید

یکی از بهترین راه های متمایزسازی کسب وکار، جذب مخاطبان بیشتر و افزایش فروش برقراری ارتباطات مؤثر با آن ها است. در واقع، کسب وکارهای رقیب نیز می توانند محصولات و سرویس های مشابهی ارائه دهند، اما وجه تمایز کسب وکارهای مختلف معمولاً خدماتی است که به مشتریان هر یک از آن ها ارائه می شود. بنابراین برای برقراری ارتباط مؤثر با مشتریان و جلب رضایت آن ها می توانید تمایل خود به دریافت برخی اطلاعات شخصی به منظور ارائه خدمات بهتر و سرویس هایی منحصربه فرد را اعلام کنید.

8. مسائل به وجود آمده را حل کنید

در هنگام صحبت با مشتریان خود سعی کنید تا در حد ممکن از کلماتی مانند نه! یا نمی توانم! استفاده نکنید. همواره به دنبال راه حلی برای رفع مشکل به وجود آمده باشید. بنابراین به یاد داشته باشید که حتی اگر مشتری به دنبال محصول یا سرویسی است که کسب وکار مربوطه چنین مواردی را ارائه نمی کند یا اجازه پاسخگویی به یکسری سؤال خاص را نداشتید، باز هم تلاش کنید تا چیزی که مشتری به دنبال آن است را بیابید.

به همین دلیل، می توانید خدمات یا محصولاتی که کسب وکارتان ارائه می کند را پیشنهاد داده و از وی بپرسید که آیا چنین چیزی می تواند پاسخگو نیازهای او باشد؟ همچنین اگر نتوانستید پاسخی مناسب برای نیازهای مشتری مورد نظر ارائه دهید، می توانید او را به کسب وکارها، فروشندگان یا مشاوران مورد تأیید خود ارجاع دهید. در چنین شرایطی، حتی اگر مشتری مذکور درآمدی برای کسب وکار شما نداشته باشد، باز هم ارتباطی مؤثر با مشتریان احتمالی آینده خود برقرار کرده اید.

بیشتر بخوانید: 11 مورد از مهمترین تکنیک های تبلیغات برای افزایش فروش

9. نکات مد نظر مشتریان را یادداشت کنید

همان طور که احتمالاً می دانید، در گفتگویی پیروز مابین بازاریاب ها و مشتریان معمولاً هر دو طرف گوینده بوده و طرفین به خواسته ها، سؤالات و پاسخ های یکدیگر توجه می کنند. بنابراین در حین مکالمه با مشتریان خود کاغذ و قلمی فراهم کرده و نکات، پیشنهاد ها، درخواست ها و انتظارات آن ها را یادداشت کنید. در واقع، چنین کاری موجب جلب رضایت مشتری، بهبود فرایند ارائه خدمات و در نهایت افزایش درآمد خواهد شد.

10. عملکرد گروه بازاریابی تلفنی خود را ارزیابی کنید

در نهایت، از جمله راه های جذب مخاطب تلفنی، ارزیابی عملکرد تیم بازاریابی تلفنی است. در واقع، نتایج ارزیابی نشان دهنده میزان پیروزیت تیم در راستای دست یابی به اهداف مورد نظر تیم بازاریابی خواهد بود. به علاوه، با بررسی ارزیابی های انجام شده می توان به درصد تماس های پیروز، میزان رضایت مشتریان و سایر موارد مورد نظر تیم پی برد. همچنین در صورت عدم پیروزیت نیز می توان استراتژی های مورد نیاز برای بهبود عملکرد تیم تدوین کرد.

جمع بندی

در این مقاله، نکات و روش های مربوط به راه های جذب مخاطب تلفنی را بررسی کرده و گفتیم که با استفاده از آن ها می توانیم به نیازها و درخواست های مشتریان پاسخ داده، رضایت آن ها را جلب کرده و در نهایت میزان فروش را افزایش دهیم. در چنین شرایطی مشتریان معمولاً تحت تأثیر سطح حرفه ای خدمات مبتنی بر مشتری مداری کسب وکار مربوطه قرار گرفته و رضایت بیشتری از آن ها خواهند داشت؛ به همین سبب پیشنهاد می کنیم با اصول مهم مشتری مداری نیز آشنا شوید و از آن ها در کسب و کار خودتان بهره بگیرید. آیا شما به عنوان مشتریان یک کسب وکار از ارائه سرویس ها و نحوه پاسخگویی تلفنی به درخواست های خودتان رضایت دارید؟ همچنین اگر تجربه حضور در تیم بازاریابی تلفنی کسب وکاری دارید، آن را با ما و سایر کاربران انگیزه در میان بگذارید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 5 آبان 1399 بروزرسانی: 5 آبان 1399 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 596

به "آشنایی با 10 مورد از موثرترین راه های جذب مخاطب تلفنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با 10 مورد از موثرترین راه های جذب مخاطب تلفنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید