لوله های بی صدا با فناوری نانو فراوری شد

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، یک شرکت ایرانی با استفاده از توان محققان کشور پیروز به فراوری لوله هایی شده که بی صدا هستند.

لوله های بی صدا با فناوری نانو فراوری شد

به گزارش خبرگزاری مالی ایران به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، یک گروه صنعتی فراورینماینده لوله و اتصالات در کشور با استفاده از فناوری نانو پیروز به ارائه لوله های بی صدا شده است. در حالی که آلودگی صوتی ایجاد شده بر اثر عبور فاضلاب در لوله های معمولی حدود 50 دسیبل است (صدایی به اندازه همهمه بلند در یک فروشگاه)، این لوله ها صدایی کمتر از 20 دسیبل را عبور می دهند (صدایی درحد نفس کشیدن).

تاسیسات ساختمان همواره با چالش ایجاد آلودگی صوتی روبرو بوده است که لوله های آب و فاضلاب از جمله بخش هایی هستند که می توانند موجب بروز صدا در داخل ساختمان گردد. این لوله ها معمولا به صورت غیرمدفون در فضاهای آپارتمانی استفاده می شوند که به همین دلیل صداهای ناخواسته به محیط زندگی منتقل می گردد.

برای حل این مشکل، این گروه صنعتی اقدام به فراوری لوله های سه لایه نموده است که با استفاده از فناوری نانو میزان صدای فراوری شده در این لوله ها به شکل چشمگیری کاهش یافته است. کاهش صدای ایجاد شده در سیستم لوله کشی، یاری شایانی به ایجاد فضای مطبوع و آرامش بخش در برج ها و ساختمان های بلند می نماید.

به طور میانگین و در سیستم های لوله کشی معمولی، میزان صدای فراوریی توسط لوله های فاضلابی در هنگام عبور فاضلاب، بین 30 الی 50 دسیبل بوده که با توجه به استانداردهای بین المللی، غیر قابل قبول است. در حال که حدمجاز عبور صدا طبق استاندارد کمتر از 30 دسی بل است، لوله های این گروه صنعتی 18 دسیبل صدا را عبور می دهد. این مقدار صدا، تقریبا مشابه صدا نفس کشیدن انسان است.

کشورهای اروپایی از دو استاندارد متفاوت برای ارزیابی سیستم های تأسیساتی ساختمان استفاده می نمایند. یکی استاندارد4109 DIN کشور آلمان است که در آن حداکثر مجاز برای صدای منتشر شده را برابر 30 دسی بل قرار داده است. دیگری استاندارد VDI 4100، مربوط به انجمن مهندسان آن کشور بوده و حداکثر مجاز را 20 دسی بل معرفی نموده است. این لوله های فراوریی با گذراندن آزمون های مختلف و رسیدن به سطح 18 دسی بل، از گواهینامه های معتبر اروپایی برخوردار است.

این محصول قابلیت رقابت با محصولات اروپایی را، هم از نظر کیفیت و هم از نظر قیمت داراست.

افزودن پرنماینده ها به محصولات پلیمری باعث افزایش شنمایندگی در لوله هایی از این جنس، به خصوص در دمای پایین تر از 5 درجه سانتی گراد می گردد. ولی با افزودن نانوذرات و قرار دریافت این مواد بین ذرات پر نماینده، ضربه پذیری و خواص الاستیک لوله ها نیز بهبود می یابد. درواقع در ساخت این لوله ها، با به کار بردن نانو مواد علاوه بر کاهش قابل توجه صدای ایجاد شده، خواص مکانیکی آن از جمله مقاومت در برابر ضربه و کاهش شنمایندگی نیز بهبود یافته است.

منبع: اقتصاد ایران
انتشار: 3 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 406

به "لوله های بی صدا با فناوری نانو فراوری شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لوله های بی صدا با فناوری نانو فراوری شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید