فناوری سینمایی که دستمایه محققان برای بهبود توانبخشی توان یابان شد

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، محققان یکی از شرکت های دانش بنیان دستگاهی را با الهام از فناوری بررسی حرکتی در سینما عرضه کردند که علاوه بر بهبود حرکتی ورزشکاران در راستای کاهش آسیب به آنها، راهکاری را برای اصلاح حرکت توان یابان ارائه می دهد.

فناوری سینمایی که دستمایه محققان برای بهبود توانبخشی توان یابان شد

به گزارش خبرنگاران، موشن کپچر (Motion Capture) یا ضبط حرکت، فناوری روزآمدی است که کاربردهایش از فناوری زیستی، مهندسی و سینما به درمان بیماری های سیستم اسکلتی-عضلانی گستردش یافته است.

عملکرد سیستم موشن کپچر مبتنی بر انتقال داده مکانیکی به دیجیتال و تحلیل نرم افزاری است و برای این منظور حسگرهای حرکتی روی اندام ها قرار می گیرد و با ارائه داده هایی از شرایط حرکتی مفاصل، امکان انجام تحلیل دقیق از زوایای مفاصل و الگوی حرکتی و میزان انحراف مفاصل برای محققان فراهم خواهد شد.

فناوری نرم افزارهای شبیه سازی، در علوم حرکتی و بیومکانیک کاربردهای وسیعی دارد، به گونه ای که اگر جراح ارتوپد بخواهد کودک مبتلا به بیماری فلج مغزی را جراحی کند، احتیاج به تشخیص و شناسایی الگوهای حرکتی بیمار دارد؛ از این رو جراح پیش از آن که جراحی خاصی را شروع کند، ابتدا از یافته های بررسی حرکتی بهره جسته و سپس تصمیم می گیرد چه نوع جراحی را اجرایی کند تا الگوی حرکتی بیمار اصلاح گردد.

محمدامین محمدیان از محققان بخش تحقیق و توسعه یکی از شرکت های دانش بنیان در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به ساخت سیستم موشن کپچر مبتنی بر سنسورهای IMU، گفت: اخذ پارامترهای کینماتیکی حرکت، نظیر سرعت و شتاب زاویه ای مفاصل و یا سرعت و شتاب خطی اندام های بدن در گرایش های مختلف نظیر توانبخشی، علوم ورزشی، ساخت انیمیشن و غیره بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که با محاسبه پارامترهای کینماتیکی می توان مسائل دینامیک معکوس را حل و پارامترهای کینتیکی حرکت را محاسبه کرد.

وی ابزارهای Motion Capture را از جمله تجهیزات ضروری آزمایشگاه ها دانست و ادامه داد: در این راستا این شرکت دانش بنیان ابزاری پوشیدنی و بیسیم مبتنی بر سنسورهای IMU طراحی و فراوری نموده که کاملا وایرلس و پرتابل است.

محمدیان با بیان اینکه سنسور IMU روی دو اندام مجاور یک مفصل قرار می گیرد و زوایا و تغییرات زاویه مفصل و سرعت زاویه ای آن را میزان گیری و محاسبه می نماید، خاطر نشان کرد: این سیستم در حوزه های مختلف علوم حرکتی کاربرد دارد، نمونه این کاربرد در حوزه علوم ورزشی برای پیشگیری از آسیب و بهبود عملکرد ورزشکاران است؛ از این رو این یک تکنیک علمی برای بررسی حرکت ورزشکاران و پیشگیری از آسیب به آنها به شمار می رود.

این محقق با اشاره به کاربردهای این دستگاه در حوزه توانبخشی و بازتوانی و فیزیوتراپی، خاطر نشان کرد: در این حوزه برای تشخیص اختلالات سیستم اسکلتی- عضلانی به کار می رود، به این صورت که با استفاده از این سیستم، اقدام به مقایسه الگوی حرکتی فرد نرمال با فرد بیمار می گردد و از این طریق می توان اختلالات سیستم اسکلتی-عضلانی را تشخیص داد و متناسب با آن برنامه بازتوانی و توانبخشی و میزان و نوع حرکت را برای بیماران تعیین کرد.

محمدیان با بیان اینکه این ابزار بعلاوه در مهندسی پزشکی و انیمیشن سازی نیز مورد استفاده قرار می گیرد، یادآور شد: این دستگاه تا به امروز به دانشگاه های خواجه نصیر و خوارزمی و بعلاوه دانشگاه های علوم پزشکی ایران و اصفهان برای کارهای تحقیقاتی به فروش رسیده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 آذر 1400 بروزرسانی: 21 آذر 1400 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 1271

به "فناوری سینمایی که دستمایه محققان برای بهبود توانبخشی توان یابان شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فناوری سینمایی که دستمایه محققان برای بهبود توانبخشی توان یابان شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید