عشایر از دام های خود دل بریده اند

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، خشکسالی و نبود علوفه سبب بی رونقی دامداری بین عشایر شده و دامداران مجبور به فروش دام های خود هستند.

عشایر از دام های خود دل بریده اند

خشکسالی های پیاپی در خراسان جنوبی، دامداری را در استان با مشکلاتی روبرو نموده است.

عشایر که سهم به سزایی در تأمین گوشت و فرآورده های دامی دارند، به علت کمبود علوفه و نهاده های دامی مجبور به فروش دام های خود شده اند.

مشکل اصلی عشایر دامدار، گرانی علوفه های موجود در بازار و پرداخت تسهیلات کمی است که اجرا شده، اما زیان های مکرر سبب بروز مشکل در پرداخت اقساط شده است.

خرج سرمایه ها در سایه نبود علوفه

یکی از دامداران خراسان جنوبی گفت: قول داده شده تا علوفه تأمین گردد، اما هنوز محصولی به دستمان نرسیده است و هم اکنون علوفه را با قیمت هر کیلوگرم 10 تا 12 هزار تومان خریداری می کنیم.

او اضافه کرد: 2 سال خشکسالی پیاپی در استان سبب شده است تا هر چه سرمایه داشته ایم را خرج کنیم و مجبور شویم که دام های خود را به فروش برسانیم.

بیشتر بخوانید

  • پرداخت تسهیلات 200 میلیون تومانی برای خرید نهاده دامی

یکی دیگر از دامداران در مورد دریافت تسهیلات بیان نمود: تسهیلاتی که در قالب دامدار کارت اعطا شده است، به ازای هر رأس دام 300 هزار تومان بوده، اما این مقدار فقط برای خوراک یک ماه هر رأس دام کافی است.

او گفت: اکنون می خواهیم که استمهال در پرداخت اقساط صورت گیرد و یا علوفه بیشتری با قیمت کمتر به دامدار داده گردد تا این حوزه بیش از این آسیب نبیند.

عصمتی پور مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: هفته پیش مقداری علوفه بین دامداران توزیع شده است و مسئله ای در تأمین علوفه وجود ندارد.

او اضافه کرد: مشکل اصلی قیمت نهاده و علوفه است، اما هم اکنون جو به مقدار کافی در تعاونی ها موجود بوده و به قیمت هر کیلوگرم 11 هزار تومان در اختیار دامداران قرار می گیرد.

عصمتی پور اظهار کرد: پیگیری هایی به منظور استمهال در پرداخت اقساط اجرا شده است، اما هنوز به نتیجه نرسیده و منتظر پاسخ هستیم.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: 10 میلیارد تومان اعتبار دیگر نیز به منظور ارائه به دامداران در قالب تسهیلات ابلاغ شده که توزیع خواهد شد.

خبرنگاران خراسان جنوبی بیرجند

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 24 مرداد 1401 بروزرسانی: 24 مرداد 1401 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 1506

به "عشایر از دام های خود دل بریده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عشایر از دام های خود دل بریده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید