شبکه ملی اطلاعات باید سپر محافظتی فضای مجازی باشد

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، معاون راهبری فنی مرکز ملی فضای مجازی گفت: انتظار شورای عالی فضای مجازی از شبکه ملی اطلاعات این است که این شبکه باید به عنوان سپر محافظتی محتوا و خدمات فضای مجازی کشور عمل کند و فرقی هم نمی کند که تهدیدات و حملات از مبدأ خارجی یا داخلی باشد.

شبکه ملی اطلاعات باید سپر محافظتی فضای مجازی باشد

ابوالفضل روحانی معاون راهبری فنی مرکز ملی فضای مجازی به توضیح پیشرفت شبکه ملی اطلاعات پرداخت.

معاون راهبری فنی مرکز ملی فضای مجازی درباره اینکه آیا اختلاف نظرهایی که در مورد شبکه ملی اطلاعات وجود داشت، با آخرین سند طرح کلان که سال گذشته منتشر شده از بین رفته است، گفت: پیش از تصویب این سند بین مرکز ملی و اعضای شورای عالی فضای مجازی با وزارت ارتباطات اختلاف نظر جدی در مورد قلمرو شبکه ملی اطلاعات وجود داشت.

سند طرح کلان پس از چهار سال تدوین شد

وی اضافه نمود: تیم مدیریت آن وزارتخانه معتقد بود محتوا و خدمات بخشی از شبکه ملی است، ولی مرکز ملی به اتفاق سایر اعضای شورا، چنین عقیده ای نداشت. در نهایت و پس برگزاری جلسات کارشناسی طولانی این اختلاف نظر برطرف شد و ابعاد و اجزای شبکه ملی اطلاعات پس از 4 سال از تصویب اولین سند، مورد توافق طرفین نهاده شد.

روحانی توضیح داد: با تصویب این سند نقاط توجه و تمرکز بر شبکه ملی اطلاعات کاملاً معین و تمام همت کارشناسان این مرکز و وزارت ارتباطات بر پیشرفت اجزا و اهداف متمرکز شده است.

معاون راهبری فنی مرکز ملی فضای مجازی با تأکید بر این که مرکز ملی فضای مجازی وظیفه نظارت بر تحقق اهداف شبکه ملی اطلاعات را بر عهده دارد، گفت: مرکز ملی فضای مجازی بر اساس طرح عملیاتی شبکه ملی اطلاعات می تواند شرایط و میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات را تشریح و تبیین کند.

روحانی ادمه داد: اهداف شبکه ملی از نظر زمانی در دو بخش قابل تفکیک هستند. بخش اول اهدافی که در سند طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات ذکر شده و باید تا آخر سال جاری به انتها برسند. بر اساس این سه ماده، دسترسی به خدمات و محتوای داخلی تا انتهای این دولت باید از نظر مالی حداقل دو برابر ارزان تر و از نظر فنی پنج برابر بهتر شده باشند. علاوه بر این، خدمات پرکاربرد فضای مجازی که به اسم خدمات پایه کاربردی شناخته می شوند نیز باید در همین دولت مشخص تکلیف شوند. زمان تحقق سایر اهداف مندرج در این سند تا سال 1404 هست.

وی گفت: درباره این که مصادیق خدمات پایه کاربردی چه چیزهایی هستند و در این زمینه چقدر پیشرفت داشته ایم، اضافه نمود: موتور جستجو، پیغام رسان، خدمات ابری، سیستم عامل، گذرگاه های ایمن داخلی و مرزی و همچنین خدمات نام و نشان گذاری به عنوان بخشی از خدمات پایه فضای مجازی مشخص شده اند که باید تا سال جاری تکمیل و عملیاتی می شدند.

میانگین میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات 35 درصد است

معاون راهبری فنی مرکز ملی فضای مجازی در پاسخ به این سؤال که از حدود 40 اقدام کلانی که در سند معماری شبکه ملی اطلاعات به وزارت ارتباطات محول شده است، چه میزان پیشرفت وجود داشته است؟ گفت: این موضوع مکرراً توسط مرکز اعلام شده که کل پیشرفت شبکه ملی اطلاعات بیشتر از 30 تا 35 درصد نیست. این پیشرفت در مجموع اجزای شبکه رخ داده و ممکن است در یک بخش فعالیت انجام نشده باشد ولی در بخش دیگری تا 60-70 درصد پیشرفت وجود داشته باشد. به طور کلی و میانگین در تمامی اجزا، پیشرفت شبکه ملی اطلاعات بیشتر از این مقدار نیست.

روحانی درباره این که در اسفندماه سال گذشته از برطرف ایرادات شبکه ملی اطلاعات اطلاع داده شده بود و اینکه باید به تائید مرکز ملی فضای مجازی برسد، اطلاع داد تأکید کرد: به عنوان متولی نظارت بر شبکه ملی اطلاعات، تا به امروز چنین مطلبی را به صورت مستقیم از طرف وزارت ارتباطات دریافت ننموده ایم و این موضوع را فقط به وسیله رسانه ها شنیدیم.

معاون راهبری فنی مرکز ملی فضای مجازی درباره شرایط پیشرفت در اقدامات محتوایی و خدمات فضای مجازی، عنوان داشت: همان طور که گفتیم مسئله محتوا و خدمات محل اختلاف مرکز ملی و مدیران وزارت ارتباطات بود که آن ها اعتقاد داشتند کندی پیشرفت در شبکه ملی اطلاعات به نبود محتوا برمی گردد. باید بگویم این حرف کارشناسانه نیست.

وی گفت: اکنون عمده احتیاجهای خدماتی کاربران داخلی را خدمات داخلی تأمین می نماید. عمده مراجعه کاربران ایرانی به فروشگاه های آنلاین، گردشگری آنلاین، آموزش آنلاین، سلامت الکترونیک و دیگر خدمات داخلی است. پس در بخش خدمات، هم نمونه های داخلی داریم و هم رجوع کاربران به آن ها حداکثری است.

وی اضافه نمود: در حوزه محتوا نیز این حرف قابل قبول نیست. مراجعه بالای کاربران فضای مجازی به اینستاگرام برای محتوای متنوعی است که توسط کاربران ایرانی فراوری می گردد. محتوای مصرفی کاربران ایرانی بیشتر فارسی است و توسط کاربران و مجموعه های داخلی فراوری و بارگذاری می گردد. حجم این محتوا هم از میزان مراجعه کاربران به اینستاگرام و ترافیکی که این شبکه اجتماعی از کشور ایران ارسال یا دریافت می نماید کاملا معین است.

در حوزه سامانه های کاربردی برای مردم دچار کمبود هستیم

معاون راهبری فنی مرکز ملی فضای مجازی گفت: پس نه تنها در بخش خدمات، بلکه در فراوری محتوا نیز ما کمبودی نداریم. چیزی که در کشور دچار کمبود شده، سامانه هایی است که بتوانند به احتیاج مردم پاسخ دهند. همین فقدان خدمت قابل رقابت، موجب شده که بخش قابل توجهی از فعالیت های مالی مردم به سکوهای خارجی مهاجرت نمایند.

وی درباره این که آیا توان ایجاد نمونه های قوی و قابل رقابت وجود دارد یا نه گفت: این توان قطعاً وجود دارد. توان داخلی متخصصان و مهندسان داخلی در این چند سال به صورت شگفت انگیزی ارتقا پیدا نموده است. باید به این موضوع توجه داشته باشیم که دانش ایجاد پیغام رسان باقابلیت مدیریت کاربر بالا، یک دانش عمومی و منتشر شده نیست. با این حال ما شاهد پیشرفت های علمی و فنی در ابعاد مختلف مدیریت پیغام رسان های اجتماعی هستیم.

معاون راهبری فنی مرکز ملی فضای مجازی گفت: آن چیزی که در این چند سال ارائه دهندگان خدمات داخلی را آزار می داد، فقدان زیرساخت پردازشی و ذخیره سازی قدرتمند در کشور بود. این بخش از شبکه ملی اطلاعات که به عنوان زیرساخت اطلاعاتی شناخته می گردد تا پیش از تصویب سند طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات مورد توجه نبود، اما بعد از تصویب این سند اقدام قابل تقدیری در این خصوص انجام شد و پیشرفت خوبی هم داشته است و پیغام رسان های منتخب برای بهره گیری از این خدمات به وزارت ارتباطات معرفی شده اند.

او درباره شرایط پیغام رسان ها و رشدی که داشته اند توضیح داد: شرایط پیغام رسان ها در 2 سال گذشته بسیار تغییر نموده و پیشرفت های چشم گیری داشته اند. این رشد و دانشی که در خلال آن به دست آمده، نوید حرکت به سمت نمونه های پرقدرت و قابل رقابت را می دهد.

روحانی گفت: نتیجه نهایی به توان متخصصان داخلی یا وجود زیرساخت اطلاعاتی قدرتمند وابسته نیست. عوامل فرهنگی و اجتماعی بسیاری در این رشد دخیل هستند که باید ایجاد، اصلاح یا مرتفع شوند. به عنوان مثال، حضور کاربران در شبکه های اجتماعی تابعی از قابلیت تعامل و مصاحبه با مسئولان است. فاکتورهای مهم دیگری مثل تنوع محتوایی پیغام رسان ها و سرعت فراوری محتوا در آن ها، دسترسی به خدمات پرکاربرد و روزمره مثل خدمات دولت الکترونیک نیز در جلب نظر کاربران ایرانی مؤثر است و باید برای آن ها نیز چاره اندیشی کرد.

شبکه ملی اطلاعات سپر محافظتی فضای مجازی کشور است

معاون راهبری فنی مرکز ملی فضای مجازی در پاسخ به این که امنیت فضای مجازی کشور منوط به تحقق کامل شبکه ملی اطلاعات است یا اینکه شبکه صرفاً بخشی از پازل امنیت فضای مجازی کشور است، توضیح داد: آن انتظاری که شورای عالی فضای مجازی از شبکه ملی اطلاعات دارد و در سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات نیز تأکید و تصویب نموده، این است که شبکه ملی اطلاعات باید به عنوان سپر محافظتی محتوا و خدمات فضای مجازی کشور عمل کند و فرقی هم نمی نماید که تهدیدات و حملات از مبدأ خارجی باشد یا داخلی.

روحانی گفت: اکنون تمامی خدمات فضای مجازی توجه ویژه به تأمین امنیت خود دارند، با این حال همچنان حملات متعدد داخلی و خارجی، خسارات زیادی را متوجه کسب و کارهای آنلاین می نماید. ما معتقدیم رکن اصلی تأمین امنیت فضای مجازی توسط شبکه ملی اطلاعات تأمین می گردد و تا آن نقطه جهت طولانی در پیش داریم.

به گزارش ایرنا، شبکه ملی اطلاعات به معنای جدایی از اینترنت نیست؛ اینترنت صرفا یک خدمت بر بستر شبکه ملی اطلاعات است. شبکه ملی اطلاعات از 15 سال گذشته تا الان راه پر فراز و نشیبی را برای توسعه طی نموده است اما از سال گذشته و با تأکید رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری، توسعه آن شتاب گرفت.

اگر شبکه ملی اطلاعات را به عنوان زیرساخت ارتباطی و اطلاعاتی فضای مجازی در نظر بگیریم، خدمات کاربردی مانند دولت الکترونیک، سلامت الکترونیک، تجارت الکترونیک و نیز محتوای فضای مجازی مانند صوت و تصویر روی شبکه ملی قرار می گیرند.

حمید فتاحی رئیس شرکت ارتباطات زیرساخت در آذر پارسال خاطرنشان کرد: وزارت ارتباطات در حوزه زیرساخت های مربوط به شبکه ملی اطلاعات بین 70 تا80 درصد پیشرفت داشته است. ،ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 6 خرداد 1400 بروزرسانی: 6 خرداد 1400 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 1017

به "شبکه ملی اطلاعات باید سپر محافظتی فضای مجازی باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شبکه ملی اطلاعات باید سپر محافظتی فضای مجازی باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید