راهنمای کامل مراقبت از پوست در فصل بهار

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، فصل بهار با همه زیبایی هایش مسائلی را هم به همراه دارد. از شایع ترین این مسائل می توان به انواع حساسیت ها اشاره نمود که کام بسیاری از ما را در یکی از برترین فصول سال تلخ می نمایند. از این گذشته، حساسیت ها همواره شامل آبریزش بینی نیستند؛ افراد زیادی این موقع از سال را با مسائل پوستی سپری می نمایند و همین برای تیم محتوای خبرنگاران بهانه ای شده تا به نکات مراقبت از پوست در فصل بهار بپردازیم. پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

راهنمای کامل مراقبت از پوست در فصل بهار

مسائل پوستی رایج در فصل بهار

در فصل بهار مسائلی بروز پیدا می نمایند که در فصل های دیگر کمتر با آن ها رو به رو می شویم. پس بیایید ابتدا نگاهی به این بیماری های رایج بیاندازیم و بعد از آن به معرفی روش های مراقبت از پوست در فصل بهار بپردازیم.

آکنه ها، بثورات پوستی رایج اما کلافه نماینده!

همین طور که زمان می گذرد و هوا کم کم گرم می گردد، برای بعضی از ما انواعی از مسائل پوستی بروز می نماید. از متداول ترین بیماری های پوستی فصل بهار، آکنه ها هستند که به علت تغییرات آب وهوایی بروز پیدا می نمایند؛ اما این تنها علت ظهور این نوع جوش نیست و تغییر در سبک زندگی هم می تواند باعث این عوارض پوستی باشد. مراقبت از پوست در فصل بهار روش های خاص خودش را دارد و برای این کار باید روی اندازه چربی پوستتان تمرکز داشته باشید؛ اما اولین اقدام چیست؟

برترین اقدام برای مراقبت های بهاره از پوست این است که لایه برداری را در برنامه داشته باشید. پوست ما طی فصل زمستان زخیم تر می گردد و به همین علت، هیچ چیز بهتر از این نیست که ابتدا لایه های خشک و زمخت را از سطح آن پاک کنید و اجازه بدهید کمی نور و هوای تازه به سطح پایینی پوست برسد. علاوه براین، لایه برداری و به خصوص لایه برداری طبیعی پوست با استفاده از انواع ماسک های پوستی، به کاهش چشمگیر آکنه ها یاری می نماید. بعلاوه رژیم غذایی متناسب این فصل می تواند در بهبود جوش ها موثر واقع گردد. برای بهبود این عوارض کلافه نماینده، استفاده از انواع ماسک های خانگی یا آماده هم روش خوبی است که می توانید در مقاله دیگر ما در خبرنگاران، درمورد آن بخوانید.

نکته دیگر این که اگر در فصل زمستان از ضدآفتاب استفاده نمی کردید، وقت آن رسیده تا دوباره استفاده از آن را به روتین روزانه خود بازگردانید. هرچند که طبق توصیه پزشکان باید در تمام فصول سال از ضدآفتاب ها استفاده کرد اما در زمانی که تابش نور خورشید و طبیعتا شدت اشعه فرابنفش بیشتر است، به اندازه اهمیت آن هم افزوده می گردد. پیشنهاد ما این است که برای جلوگیری از بروز آکنه ، از ضدآفتاب های فاقد چربی بهره ببرید.

درماتیت های تماسی در فصل بهار

درماتیت های تماسی به بثورات پوستی گفته می گردد که معمولا به واسطه تماس پوست با یک ماده تحریک نماینده منجر به واکنش پوستی می گردد. در فصل بهار بیشتر این عارضه را در تماس پوست با انواع گل و گیاه می بینیم و اگر شما هم دچار این نوع حساسیت هستید، با بروز خارش روی پوست یا قرمز شدن آن می توانید از کمپرس آب سرد یا کرم های ضدحساسیت بهره ببرید. با این وجود، اگر بعد از گذشت دو تا سه هفته همچنان عوارض پوستی به جای خود باقی هستند، بهتر است به یک پزشک متخصص پوست مراجعه کنید تا به طور تخصصی شما را در زمینه مراقبت از پوست در فصل بهار هدایت کند.

معمولا عوارض حساسیت های ناشی از گل و گیاه به همین جا ختم نمی گردد و اگر فردی دچار حساسیت هایی از این قبیل باشد، فصل بهار برای او فصل سختی خواهد بود. در بعضی موارد تماس پوست افراد با علف ها یا گرده گل ها منجر به خارش یا حتی کهیرهای پوستی می گردد!

آغاز بهار و ماجرای همیشگی نیش حشرات!

همان طور که جوانه ها روی شاخه های درختان ظاهر می شوند و پروانه ها آغاز به پرواز در شهر می نمایند، حشراتی هم پیدا می شوند که گاهی آرامش خواب شبانه را هم از ما می گیرند. در این بین هم شاید هیچ کدام بیشتر از پشه ها مزاحم نباشند!

برای حل این مشکل کوچک اما کلافه نماینده، می توانید از شمع های سیترونلا بهره ببرید که معمولا با رایحه لیمو در بازار موجود هستند و پشه ها را از محیط دور می نمایند. البته این را درنظر داشته باشید که این ماده سمی است و اگر حیوان خانگی دارید بهتر از ماده دیگری برای دفع حشرات بهره ببرید. انواع پمادهای قبل و بعد از گزش حشرات هم در داروخانه ها موجود است که می توانید آن ها را هم تهیه نمایید.

اگزما و چالش مراقبت از پوست در فصول گرم

برای کسانی که به اگزما دچارند، بهار فصل سختی به شمار میرود. این نوع بیماری پوستی که بر اثر عوامل متفاوت و متعددی بروز پیدا می نماید، معمولا در فصل بهار تشدید می گردد. برای تسکین اگزما و مراقبت از پوست در فصل بهار از این بیماری، کمپرس آب سرد توصیه شده است. بعلاوه پزشکان متذکر می شوند تا در این زمان کمتر در معرض نور مستقیم خورشید باشید و تهویه مناسب هوا را در محیط لحاظ کنید.

روش های کاربردی و ساده مراقبت از پوست در فصل بهار

همانطور که گفتیم، در فصل بهار دمای هوا و اندازه UV اشعه خورشید بالا می رود؛ بنابراین، شما هم باید برای این تغییرات آمادگی داشته باشید. اما چطور؟ در ادامه، نگاهی به روش های بهبود و مراقبت از پوست در فصل بهار می اندازیم.

تغییر در کرم مرطوب نماینده با تغییر فصل!

بگذارید بیشتر شرح بدهیم. در فصل زمستان معمولا افراد از مرطوب نماینده هایی با پایه سنگین استفاده می نمایند و زمانی که این فصل به خاتمه می رسد، باید کرم مرطوب نماینده را هم به همراه آن عوض کرد. چطور؟ چون درمورد کرم های مرطوب نماینده، نکته اساسی اندازه آبرسانی به پوست است.

در ماه های سرد سال، کرم های مرطوب نماینده سنگین هستند تا رطوبت پوست را حفظ نمایند و البته به همین علت دیرتر جذب می شوند. شاید شما هم در این زمان ها احساس کنید که پوستتان کمی چرب شده است اما مرطوب نماینده های مخصوص فصل سرد، پوست شما را هیدراته و سالم نگه می دارند. با این وجود، اگر همچنان این موضوع برای شما غیرقابل تحمل است، می توانید از لوسیون های مرطوب نماینده بهره ببرید که برپایه آب تهیه می شوند و سبک تر هستند. درمورد مرطوب نماینده های پوست در فصل بهار، بهتر است محصولاتی را انتخاب کنید که برپایه آب باشند فرمولی ژلی داشته باشند. اگر هم هنوز برایتان سخت است که کرم زمستانه خود را کنار بگذارید، می توانید از آن برای مراقبت از پوست دست و بدنتان در فصل بهار بهره ببرید.

مراقبت های بعد از قرار گرفتن در معرض آفتاب!

یکی از مجذوب کننده ترین اتفاقات با آمدن فصل بهار، آفتاب پرقدرت و هوای دل انگیزی است که به سختی می توانیم از آن ها دل بکنیم. با این حال، آفتاب این روزها برای پوستمان کمی مایه دردسر است!

ما برای محافظت از پوستمان در برابر اشعه آفتاب از انواع ضدآفتاب ها استفاده می کنیم اما این کرم ها به تنهایی کافی نیستند. به خصوص اگر برای آخرهفته به سواحل کشور سفری داشته اید یا تعطیلات را در استخرهای روباز گذرانده اید، می دانید که با وجود استفاده از کرم های ضدآفتاب، سوختگی های سطحی یا خشکی پوست به وفور اتفاق می افتند. برای درمان این پدیده ها، یکی از برترین داروها، محصولاتی است که در آن ها آلوئه ورا به کار رفته باشد. این گیاه با خواص ضدالتهابی خود، سوختگی های سطحی را درمان و پوست آسیب دیده را ترمیم می نماید. حتی اگر امکانش را داشته باشید، می توانید این ماده را به طور خالص از برگ گیاه آلوئه ورا روی پوست بمالید.

خنک نگه داشتن پوست، یک کار مهم در فصل گرما!

هرچه دمای هوا بیشتر می گردد و خورشید مستقیم می تابد، اهمیت خنک و باطراوت نگه داشتن پوست هم بیشتر می گردد. یکی از راه های بسیار موثر در این مورد، خیلی ساده، استفاده از اسپری آب است. این کار به سرعت و با هزینه ای اندک پوست شما را خنک نموده و طراوت را به آن باز می گرداند. البته انواع اسپری آب مناسب برای انواع پوست هم در بازار موجود است که می تواند بنا به نوع پوستی که دارید آن را تهیه و در مواقع مختلف روز از آن بهره ببرید.

برای خنک کردن پوست در طول شب هم می توانید از غلتک های سنگی بهره ببرید. این غلتک ها هم پوست شما را ماساژ می دهند و هم آن را خنک می نمایند. حتی اگر بخواهید، می توانید غلتک را مدتی در فریزر بگذارید تا کاملا سرد گردد و بعد آن را روی پوست بکشید.

رسیدگی به بهداشت پوست، بیشتر از همواره!

حالا که دما بالاتر رفته، رسیدگی به بهداشت پوست حتی از قبل هم اهمیت بیشتری پیدا نموده است. ضروری است تا بیشتر از قبل قلموها و وسایل آرایشی و بهداشتی قابل شست وشو را بشویید تا از آغشته شدن آن ها به آلودگی و چربی جلوگیری کنید. دست کم هفته ای یک بار برس های آرایشی خود را بشویید. برای اینکار از مایع پاک نماینده لوازم آرایشی بهره ببرید، بعد آن ها در آب ولرم قرار داده و باز هم تمیزشان کنید تا باقی مواد آرایشی از آن ها خارج گردد. برای شست وشوی وسایلی که مستقیما با پوستتان در تماس هستند، می توانید از پاک نماینده های صورتتان هم بهره ببرید.

به طورکلی، تمیز نگه داشتن پوست از محصولات آرایشی، بهداشتی، عرق، چربی و موهای زائد در فصول گرم سال اهمیت بیشتری دارند؛ بنابراین ضروری است که این موارد را در این زمان ها بیشتر از همواره مد نظر داشته باشید. در این مطلب، شما را با انواع روش های مراقبت از پوست در فصل بهار آشنا کردیم. شما کدام یک از این روش ها را از قبل به کار می گرفتید؟ نظرات و روش های پیشنهادی تان را با ما و دیگران خوانندگان در بخش کامنت درمیان بگذارید.

منابع: aadermatology, roseskinco

منبع: دیجی استایل
انتشار: 7 تیر 1401 بروزرسانی: 7 تیر 1401 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 1463

به "راهنمای کامل مراقبت از پوست در فصل بهار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای کامل مراقبت از پوست در فصل بهار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید