تست وویا فری قوی ترین خودروی برقی بازار ، اعجوبه چینی را بشناسید!
به گزارش وبلاگ 8 شارژ، تست وویا فری به عنوان قوی ترین خودروی برقی فعلی بازار ایران تجربه اعجاب انگیزی است. شتاب صفر تا صد این خودرو تنها 4.8 ثانیه است و از این رو یکی از پر شتاب ترین خودروهای داخل کشور هم هست. این خودرو از لحاظ امکانات و تکنولوژی نیز یکی از برترین ها در کلاس خود است. مشخصات فنی این خودرو چیست و چه زمانی عرضه خواهد شد؟

خبرنگاران - مجتبی اسماعیلی: وویا فری (Voyah FREE) محصول خودروسازی است که نامش برای ما ایرانی ها بسیار آشناست؛ دانگ فنگ! محصولات بسیاری از این خودروساز چینی اکنون در بازار خودرو ایران حضور دارند.
از لاماری ایما آرین پارس موتور و کلیه لاین آپ محصولات فردا موتورز تا دیگنیتی بهمن موتور همگی محصولاتی هستند که از زیر شاخه های دانگ فنگ به ایران رسیدند.
ویژگی مشترک محصولات دانگ فنگ در ایران، کیفیت نه چندان قابل قبول آنها در مقایسه با خودرو های کره ای است. اما دانگ فنگ تصمیم گرفت تا در سال 2020 برند Voyah را ایجاد کند تا باکیفیت ترین خودروهای ممکن را در بازار چین بسازد.
کیفیتی که نه تنها چالشی برای خودروهای کره ای باشد، بلکه آلمانی ها و ژاپنی ها را هم دستپاچه کند. شاید این حرف کمی خنده دار باشد، اما قطعاً وقتی بدانیم Voyah پس از فقط سه سال از تأسیس، اکنون در بازار اروپا حضور دارد، اندکی بیشتر آن را جدی می گیریم.
به هر حال این خودرو پس از حضور در چین، اروپا و ترکیه حالا به ایران رسیده و در ادامه خواهیم دید نتیجه تست وویا فری به وسیله خبرنگاران چه بود؟
معینات فنی وویا فری
در تست وویا فری دریافتیم حتی از لحاظ نوع شارژ شدن و مسافت طی شده نیز یکی از برترین ها در کلاس خود است. این خودرو قادر به پیمودن مسافتی در حدود 1100 کیلومتر (در شرایط ایده آل 1300 کیلومتر) است! آن هم با یک پک باتری (ساخت BYD) که تنها 39 کیلووات ظرفیت دارد. اما چگونه؟
وویا فری در دسته خودروهای برقی Extended Range واقع شده است. این نوع خودروها علاوه بر قابلیت شارژ با برق خانگی یا شارژرهای سریع، یک پیشرانه بنزینی هم دارند. وویا فری نیز علاوه بر دو پیشرانه برقی که یکی روی محور جلو و دیگری روی محور عقب نصب شده است، یک پیشرانه 1.5L توربوشارژر بنزینی هم دارد. پیشرانه های برقی وویا قادر به فراوری 480 اسب بخار قدرت و 720 نیوتون متر گشتاور هستند و در صورت شارژ کامل باتری ها، می توانند مسافتی در حدود 300 کیلومتر را طی نمایند.
اما زمانی که اندازه شارژ باتری ها به حدود 10 درصد برسد، پیشرانه بنزینی 109 اسب بخاری در نقش ژنراتور روشن شده و باتری ها را شارژ می نماید. ظرفیت باک بنزین خودرو نیز 56 لیتر است که مناسب به نظر می رسد.
به این ترتیب اگر باک وویا را پر از بنزین کنید و شارژ باتری ها که در صورت استفاده از شارژر سریع ظرف مدت 30 دقیقه از 20 درصد به 80 درصد می رسند نیز پر باشد، قادر به پیمودن 1100 کیلومتر مسافت هستید.
لازم به ذکر است که پیشرانه بنزینی وویا هرگز خودرو را حرکت نداده و تنها باتری ها را شارژ می نماید. گیربکس وویا نیز از نوع تک سرعته دایرکت درایو است. وزن وویا فری 2280 کیلوگرم است.
سیستم تعلیق
تعلیق وویا فری در محور جلو از نوع مک فرسون مستقل با بازوی دو گانه و در محور عقب نیز از نوع مولتی لینک است. اما وجه تمایز وویا با رقبایش استفاده از بالن های هوا در سیستم تعلیق است که این موضوع علاوه بر ایجاد سواری نرم قابلیت تنظیم ارتفاع را نیز به خودرو اضافه می نماید.
تست وویا فری
با قرار گرفتن در کابین وویا باور اینکه این خودرو فراوری دانگ فنگ است واقعا سخت است. هر چند کیفیت مواد استفاده شده در داخل کابین آنچنان عالی نیست اما طراحی اسپرت و خلوت خودرو کاملا جلب توجه می نماید.
سه مانیتور 12.3 اینچی نصب شده روی داشبورد، اتاق خودرو را تبدیل به اتاق فرمان جنگ نموده است! جالب اینجاست که جلو داشبورد خودرو نیز به صورت برقی قابل تنظیم است و این بخش متحرک است.
با انتخاب حالت رانندگی اسپرت داشبورد خودرو پایین رفته و گرافیک مانیتورها نیز ساده می شوند تا کمترین حواس پرتی را داشته باشند. دسته دنده الکترونیکی روی حالت D قرار گرفته و پدال گاز فشرده می گردد.
در همان لحظه اولیه فشردن پدال گاز در تست وویا فری، این خودرو چنان شتاب می گیرد که حس می کنید روح شما و خودرو رفته اند اما جسمتان جا مانده است! این نتیجه شتاب 4.8 ثانیه ای وویا فری است. ترمزهای این خودرو نیز هر چند کمی سنگین عمل می نمایند اما توان کافی برای نگه داشتن خودرو را دارند.
هنگام شتابگیری در تست وویا فری، بالن های هوای محور جلو، ارتفاع خودرو را تغییر می دهد که لذت شتابگیری را دو چندان می نماید.
هندلینگ خودرو نیز مناسب است اما سیستم کنترل پایداری اجازه ژان گولر بازی چندانی را نمی دهد. در مجموع باید گفت که رانندگی با وویا فری، تجربه ای لذت بخش، هیجان انگیز و البته منحصر به فرد است.
امکانات وویا فری
Free فستیوالی از آپشن های متنوع است. بعضی از آپشن های Free که در خودروهای گران قیمت وجود دارند، در این کراس اوور استاندارد هستند. برای مثال شما برای داشتن سقف پانورامیک با قابلیت تنظیم اندازه نور ورودی به کابین باید در یک مک لارن، هزار دلار هزینه کنید. اما این آپشن در Voyah Free استاندارد است.
دانگ فنگ تأکید بسیاری بر ایمنی این محصول دارد. به همین جهت، ایربگ های راننده، سرنشین کناری، جانبی و پرده ای را می توان در این محصول مشاهده کرد.
علاوه بر این، سنسورهای جلو و عقب، دوربین 360 درجه، هشدار برخورد از جلو و عقب و هشدار خستگی راننده امکانات استاندارد این خودرو به شمار می روند.
کروز کنترل آداپتیو، کنترل حرکت خودرو در سربالایی و سرازیری ها و حتی دوربین دید در شب در نسخه های پایه این خودرو هم وجود دارند.
سامانه های هشدار نقاط کور، رادار خطی، هشدار رانندگی بین خطوط، تابلوخوان علائم رانندگی، ترمزهای اضطراری و تعویض اتوماتیک Lane در مسیر هم در این خودرو استاندارد هستند.
3 مانیتور 12.3 اینچی فضای داخل کابین فوق العاده مدرن نموده اند و می توانید با فشردن یک دکمه، ارتفاع داشبورد خودرو را زیاد و کم کنید.
قیمت و زمان عرضه
قبل از هر چیز باید بدانید که Voyah Free به هیچ وجه خودرو مقرون به صرفه قیمتی نیست. نسخه ای که شرکت سروش موتور برای بازار ایران در نظر گرفته است، در چین 350 هزار یوآن (سه میلیارد و 850 میلیون تومان) قیمت دارد. هر چند وویا فری پلاک ملی دریافت نموده و در حال طی کردن مراحل نهایی برای عرضه است اما هنوز زمان دقیق عرضه و بعلاوه قیمت خودرو معین نیست. البته پیشبینی می گردد که این خودرو به زودی وارد بازار گردد.
منبع: بیت ران