به تخت جمشید نیایید

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، طی دو هفته اخیر اقداماتی شایسته و قابل تقدیر برای کاهش آسیب های کرونا و پیشگیری از همه گیری این بیماری در شیراز و استان فارس اجرا شده، دغدغه عظیم پیش رو برای بسیاری از شهروندان در این شهر و استان فراگیر شدن کرونا با ایجاد موج سفرهای نوروزی است.

به تخت جمشید نیایید

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، تعطیلی تخت جمشید به عنوان یکی از کانون های اصلی سفرهای نوروزی در این میان خواست بسیاری از فعالان و کاربران در فضای مجازی است.

بهمن مردانی مسئول اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان مرودشت استان فارس از ضدعفونی کردن روزانه مجموعه جهانی تخت جمشید در راستای مقابله با بیماری کرونا اطلاع داده و گفته است : با هماهنگی مرکز بهداشت شهرستان مرودشت، یک دوره کلاس های آموزشی ویژه کارکنان بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری در حال برگزاری است و بنرهای آموزش همگانی پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا نیز نصب شده است.

ضدعفونی کردن محوطه، سرویس های بهداشتی، اتاق های پرسنل، گیت ورودی و بلیط فروشی مجموعه ازجمله اقدامات پیشگیرانه در مجموعه جهانی تخت جمشید است که مسئول اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان مرودشت به آن اشاره نموده و تأکید دارد که به صورت روزانه انجام می گردد.

مردانی این را هم گفته است که کوشش داریم تدابیری انجام گردد تا آسیب های احتمالی بیماری کرونا در مجموعه جهانی تخت جمشید را به حداقل برسانیم.

مصیب امیری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس هم 14 اسفندماه در جمع خبرنگاران از ضدعفونی روزانه اماکن تاریخی این استان اطلاع داد و گفت: با توجه به شیوع کرونا و طبق دستورالعمل وزارت بهداشت این کار را در دستور کار قرار داده ایم.

وی با تصریح اینکه اماکن تاریخی فارس در این ایام تعطیل نیستند، گفت: به منظور حفظ سلامت شهروندان و بازدیدنمایندگان، ضدعفونی اماکن تاریخی به صورت مستمر انجام می گردد.

امیری از بازدیدنمایندگان هم خواست در بدو ورود به اماکن تاریخی ضمن رعایت اصول بهداشتی، آرامش خیال برای دیگر بازدیدنمایندگان فراهم نمایند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس همچنین یادآور شد: طی دو هفته گذشته با کاهش قابل توجه آمار بازدیدنمایندگان داخلی و خارجی از اماکن تاریخی استان روبرو هستیم.

درعین حال بسیاری از کاربران فضای مجازی به این اقدامات حداقلی واکنش های تند نشان داده و بیان نموده اند ضدعفونی شدن اماکن تاریخی بخصوص تخت جمشید کافی نیست و این اماکن بهتر است از اکنون تا بعد از تعطیلات نوروزی تعطیل شوند.

درحالی که آستان مقدس حضرت شاه چراغ (ع) به عنوان کانون اصلی زیارت و سیاحت در استان فارس این روزها با محدودیت مراجعه روبرو است، چرا نباید این محدودیت ها در اماکن فرهنگی و میراثی مثل تخت جمشید، حافظیه و آرامگاه سعدی اعمال گردد، آیا ضدعفونی کردن مثلاً شیشه ها و حفاظ های اطراف تخت جمشید می تواند جلوی انتشار ویروس کرونا را بگیرد، آیا تجربه استان گیلان که اکنون چندین برابر کانون انتشار این ویروس آلودگی دارد برای مسئولان فرهنگی و میراثی فارس کافی نیست؟

نماز آدینه به عنوان عظیم ترین همایش هفتگی وحدت و میثاق باارزش های انقلاب به تعطیلی انجامید، آیا میزبانی از مسافران نوروزی در ایام نوروز مهم تر از برگزاری نماز آدینه است که نباید تعطیل گردد؟، آیا اجتماع چند هزارنفری مسافرانی که به دیدن تخت جمشید می آیند و با هر عطسه و سرفه انبوهی از ویروس را سرازیر ریه های دیگران می نمایند نباید به عنوان یک خطر عظیم تلقی گردد؟

بعضی از کاربران فضای مجاز ضدعفونی کردن پی درپی آثار باستانی و سنگ سازه های تخت جمشید را عاملی برای نابودی این آثار دانسته اند و آن را در فرسایش بیشتر این آثار مؤثر می دانند و خواهان تعطیلی بی قیدوشرط تخت جمشید تا مساعد شدن اوضاع شده اند.

این کاربران با ایجاد پویش ما شیرازی ها سال جاری مهمان نواز نیستیم، عدم تعطیلی تخت جمشید در ایام نوروز را نشانه سوء مدیریت دانسته و تأکید نموده اند : مسافران باید از اکنون بدانند که درهای تخت جمشید بسته است و به روی هیچ مسافری در نوروز گگردده نخواهد شد.

کاربران فعال در فضای مجازی به سخنان مدیرکل میراث فرهنگی فارس و مسئول اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان مرودشت این طور پاسخ داده اند : داستان بازدید از تخت جمشید داستان بودن و نبودن است، تخت جمشید عزیز و دوست داشتنی است اما سلامت مردم و شهروندان بر هر چیز ارجح است.

این فعالان مجازی مسئولان میراث فرهنگی استان فارس را مورد خطاب قرار داده و تأکید نموده اند که آنان باید در برابر عدم اقدام برای تعطیلی تخت جمشید و سایر اماکن تاریخی و میراثی جوابگو باشند.

درخواست های متعدد از مسئولان میراث فرهنگی استان فارس برای تعطیل کردن اماکن میراثی و تخت جمشید در حالی انجام می گردد که شهردار شیراز نیز گفته است: مسافران و هم وطنان عزیز از سفر به شیراز در عید نوروز خودداری نمایند، با توجه به شیوع ویروس کرونا در نوروز 99 پذیرش و اسکان مسافران در قالب کمپ های اسکان، برپایی چادر در پارک ها، سالن های ورزشی، فرهنگسراها و مهمان سراها ممنوع است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم پیشنهاد داد: با توجه به نامه ارسالی ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا به شورای تأمین سلامت و استانداری فارس مبنی بر تعطیلی مراکز گردشگری در ایام نوروز باهدف کنترل بیماری و جلوگیری از انتشار این ویروس، اسکان میهمانان نوروزی در شیراز و فارس می بایست به طورجدی لغو گردد.

با شناسایی 14 مورد جدید ابتلا به کرونا در استان فارس، آمار کنونی مبتلایان به کرونا در فارس به 49 نفر رسید. 2 نفر از مبتلایان تا به امروز جان خود را ازدست داده اند، چهار نفر از این افراد نیز با بهبودی نسبی از بیمارستان مرخص شده و در قرنطینه خانگی هستند. بر اساس نتایج آزمایشگاهی از ظهر روز سه شنبه تا امروز، 586 مورد جدید ابتلای قطعی به کووید19 در کشور شناسایی شد و مجموع مبتلایان به این بیماری در کشور به 2هزار 922 نفر رسیده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 4 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 211

به "به تخت جمشید نیایید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به تخت جمشید نیایید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید