آمار باورنکردنی از تکنولوژی خودروهای فرمول یک

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، هرسال بیست راننده و ده تیم برای کسب عنوان قهرمانی دنیا مسابقه می دهند. این، مسابقات فرمول یک است که در یک خط خلاصه شده است!

آمار باورنکردنی از تکنولوژی خودروهای فرمول یک

امیرمسعود عابدین- فرمول یک، یک رقابت دنیای است. میلیون ها نفر از سراسر دنیا به دلایل زیادی این ورزش را دیدن می نمایند. یکی از مجذوب کننده ترین چیزها در خصوص این ورزش، سرعت و چابکی اتومبیل های F1 است. این ماشین های مسابقه می توانند به سرعت 350 کیلومتر بر ساعت دست یابند!

درحالی که دیدنی رقابت رانندگان با یکدیگر برای کسب مقام برنده لذت بخش است، علم، مهندسی و نوآوری پشت ساخت خودرو به همان مقدار مجذوب کننده هستند.

در اینجا ما سعی می کنیم که فاکتورهای مهندسی مختلفی که در سرعت اتومبیل های F1 نقش دارند، ازجمله آیرودینامیک، قدرت موتور و سایر تکنیک های مهندسی نوآورانه را درک کنیم. هر تیم F1 کوشش می نماید تا عملکرد خودروهای خود را در این زمینه ها بهینه کند تا فزونی رقابتی نسبت به رقبای خود کسب کند.

قدرت موتور و طراحی

به گزارش خبرنگاران ، موتورهای مورداستفاده در فرمول یک دارای قطعات بسیار پیچیده ای هستند و بدیهی است که نقش مهمی در سرعت و عملکرد خودرو دارند.

قوانین F1 مشخصات موتور را مشخص می نماید. از سال 2014، موتورهای F1 باید چهارزمانه، هیبریدی، موتورهای V6 با حجم 1.6 لیتر و توربوشارژر برای افزایش توان خروجی باشند. توربوشارژر هوای بیشتری را به موتور وارد می نماید که درنتیجه قدرت بیشتری دارد.

قدرت فراوریشده به وسیله یک موتور F1 به سرعت چرخش آن بستگی دارد و از سال 2021 این اندازه به 15000 چرخش در دقیقه (rpm) محدود شده است. برای مقایسه، یک خودروی جاده ای با ابعاد مشابه عموماً در حدود 6000 دور در دقیقه کار می نماید، یعنی نیمی از یک اتومبیل F1!

موتور یک خودروی F1 قدرتی نزدیک به 1000 اسب بخار فراوری می نماید! موتور یکی از گران ترین اجزای یک خودروی F1 است و تیم ها سرمایه گذاری زیادی برای توسعه و بهینه سازی موتورهای خود می نمایند.

علاوه بر این، توان خروجی موتور به وسیله فناوری هیبریدی افزایش می یابد. از سال 2014، طبق مقررات FIA (هیئت حاکمه مسابقات اتومبیل رانی)، گروه های F1 باید از موتورهای هیبریدی شامل موتورهای الکتریکی و باتری استفاده نمایند. مجموعه هیبریدی دارای دو موتور الکتریکی است، یکی به نام MGU-K که به وسیله باتری تغذیه می گردد و به میل لنگ نیرو می افزاید و دیگری به نام MGU-H که توربوشارژر را مدیریت می نماید.

این انرژی در یک باتری ذخیره می گردد و می توان از آن برای تغذیه موتور الکتریکی و تقویت موتور استفاده کرد. فناوری هیبریدی بعلاوه به خودروها اجازه می دهد تا انرژی را در هنگام ترمز گیری برای استفاده بعدی بازیابی نمایند. این فناوری سیستم بازیابی انرژی جنبشی یا KERS نامیده می گردد.

موتورهای اتومبیل F1 به گونه ای ساخته شده اند که جمع وجور، سبک وزن و بسیار کارآمد باشند. خودروهای F1 قادرند 50 درصد انرژی سوخت را به نیرو تبدیل نمایند. برای مقایسه، اتومبیل های جاده ای قادرند که فقط حدود 20٪ انرژی سوخت را به نیرو تبدیل نمایند!

از بین تمامی گروه های حاضر در مسابقات، تنها چهار تیم فراری، ردبول، مرسدس و آلپاین موتورهایشان را خودشان فراوری می نمایند.

جهت مشاهده فهرست قیمت روز خودرو های داخلی و خارجی می توانید به صفحه فهرست قیمت روز خودرو در خبرنگاران مراجعه کنید.

227322

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 21 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 21 اردیبهشت 1403 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 1692

به "آمار باورنکردنی از تکنولوژی خودروهای فرمول یک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمار باورنکردنی از تکنولوژی خودروهای فرمول یک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید