سینگونیوم سرسخت را پرورش دهید!

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، این گیاه شگفت انگیز در صورت فراهم بودن شرایط مناسبش به سرعت رشد می نماید. البته اگر شرایط مناسب نباشد هم باز رشد می نماید! خودتان ببینید!

سینگونیوم سرسخت را پرورش دهید!

گاهی سینگونیوم را با دیگر گیاهان مشابه اشتباه می گیرند. این گیاه خانگی، گیاهی استوایی متعلق به خانواده شیپوری است. بسیاری از گونه های این گیاه برگ های رنگی دارند. البته مقدار رنگی بودن برگ در هر گونه فرق دارد. مانند بقیه اعضای خانواده شیپوری با بزرگ شدن و بلوغ گیاه شکل برگ ها تغییر می نماید و از یک حالت پیکان مانند ساده به برگ هایی لب دار تبدیل می گردد.

شرایط رشد

- نور

این گیاه به مکانی روشن با نور زیاد اما نه مستقیم احتیاج دارد. گونه های رنگی سینگونیوم می توانند مقدار بیشتری از نور خورشید را تحمل نمایند درحالی که واریته های معمولی که برگ های سبز یک دست دارند، تا حدودی سایه را تحمل می نمایند.

- آبیاری

در فصول بهار و تابستان (فصول رشد) خاک را مرتبا مرطوب نگه دارید و در زمستان آبیاری را کاهش دهید. اما هرگز اجازه ندهید خاک کاملا خشک گردد و قبل از آن آبیاری مجدد را انجام دهید.

- رطوبت

سینگونیوم در رطوبت بیشتر بهتر رشد می نماید. هر از گاهی بر برگ های گیاه آب اسپری کنید تا رطوبت مورد احتیاجش تامین گردد. در فصل زمستان غبار پاشی را کاهش دهید.

- دما

آب و هوای گرم و مرطوب را ترجیح می دهد. پس سعی کنید گیاه را از معرض هوای سرد دور نگه دارید.

- خاک

این گیاه به خاک یا مخلوط خاکی سرشار از مواد غذایی با زهکشی خوب احتیاج دارد.

- کود دهی

در طول فصل رشد گیاه را با کودهای مخلوطی که حاوی مواد غذایی هستند هر 2 تا 3 هفته یک بار کود دهی کنید.

تکثیر

قلمه ساقه یکی از روش های آسان تکثیر این گیاه است. ساقه های بریده شده سینگونیوم به راحتی ریشه می دهند. در فصل بهار و تابستان برای قلمه گیری از گیاه اقدام کنید. اگر گیاه تان ریشه های هوایی تشکیل داده است پس همان قسمت از ساقه را ببرید و در خاک قلمه بزنید تا شانس گرفتن قلمه ها بیشتر گردد. معمولا برای قلمه زنی این گیاه احتیاج به هورمون ریشه زایی نیست اما می توان از این هورمون هم برای افزایش موفقیت کار استفاده کرد.

تعویض گلدان

سینگونیوم ها گیاهان سریع رشدی هستند و دفعات تعویض گلدان بستگی به این دارد که شما می خواهید گیاه تان چقدر بزرگ گردد چون گیاه متناسب با مقدار گلدان رشد نموده و به سرعت شاخه می پراکند. در حالت معمول تعویض گلدان سینگونیوم را هر سال در اوایل بهار انجام دهید و بهتر است که گیاه را در گلدانی یک سایز بزرگ تر از گلدان قبلی اش بکارید.

بعلاوه می توانید هر فصل بهار خاک گلدان را با خاکی تازه و غنی عوض کنید و تعویض گلدان را یک سال در میان انجام دهید.

چند نکته …

اگر تا قبل از نگهداری این گیاه در خانه، فیلودندرون پرورش داده اید کار شما آسان تر است چرا که سینگونیوم هم احتیاجهایی مانند فیلودندرون دارد و شرایط تقریبا یکسانی را می پسندد. هر دوی این گیاهان در زادگاه اصلی خود به صورت گیاهانی رونده هستند و از سایه به سمت مکان های پر نور تر حرکت می نمایند. هر چه گیاه بزرگ تر می گردد شکل برگ ها هم تغییر می نماید. در درون خانه اما این گیاهان رونده می توانند طوری شکل دهی بشوند که از سطوح مختلف مانند تیرک های چوبی و ستون ها بالا بروند و یا حتی بر دسته فشرده ای خزه رشد نمایند! سینگونیوم گیاهی بسیار مناسب برای گلخانه است جایی که دما بالاست، رطوبت زیاد است و آفتاب هم اشعه های زندگی بخش خود را روی گیاه تان می پراکند!

این گیاه زیبا و آسان را در خانه پرورش دهید و از رشدی که حتی در غیاب توجه شما می نماید لذت ببرید!

منبع: فوت و فن
انتشار: 17 مرداد 1401 بروزرسانی: 17 مرداد 1401 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 1500

به "سینگونیوم سرسخت را پرورش دهید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سینگونیوم سرسخت را پرورش دهید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید