پروژه نئوم و احتمال بروز بحران امنیتی در عربستان

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، روزنامه وال استریت ژورنال درگزارشی نوشت که مقاومت کم سابقه ای در برابر پروژه نئوم از سوی قبائل منطقه شمال غرب عربستان شکل گرفته است.

پروژه نئوم و احتمال بروز بحران امنیتی در عربستان

از پروفایل اینستاگرام بهروز ازند دیدن نمایید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، با کشته شدن یکی از معترضان به ساخت پروژه شهر نئوم در عربستان، این طرح بار دیگر در مرکز توجه رسانه ها قرار گرفته است. طرحی که محمد بن سلمان در سال 2017 از ساخت آن بعنوان یک ابرشهر در کرانه دریای سرخ اطلاع داد؛ اما این کار مستلزم بیرون راندن ساکنین منطقه است.

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی نوشته است که دولت سعودی با مقاومت کم سابقه ای از سوی مخالفان ساخت این پروژه روبرو شده است و افراد قبایل شمال غرب عربستان می گویند که هرگز خانه های خود را برای ساخت این شهر جدید ترک نخواهند کرد.

پیش بینی می گردد که این ابر شهر مساحتی به اندازه کشور بلژیک داشته باشد؛ اما در منطقه ای که محمد بن سلمان برای ساخت این پروژه انتخاب نموده، بیش از 20 هزار نفر زندگی می نمایند که عمده آن ها از قبله الحویطات هستند.

فعالان سعودی به این روزنامه آمریکایی گفتند که نیروهای پلیس هر فردی را که حاضر به کوچ از منطقه و ترک زمین های آباء و اجدادی اش نباشد را بازداشت می نمایند.

بنابراین گزارش، دولت سعودی به مردم منطقه وعده داده است که در قبال ترک منازل خود، خانه های جدیدی برای آن ها مهیا نموده و ضرر و زیانشان را جبران خواهد نمود اما ساکنین می گویند که هیچ اطلاعی از چگونگی جبران خسارتشان ندارند. در ادامه مسئولان سفارت عربستان در واشنگتن به این روزنامه گفتند که دولت سعودی خسارات مردم منطقه را جبران می نماید.

هفته گذشته پلیس سعودی عبدالرحیم احمد الحویطی را که با انتشار ویدئویی قسم خورده بود هرگز خانه خود را تخلیه نخواهد نمود، با شلیک گلوله کشتند. او در این ویدئو نقدها شدیدی علیه دولت ریاض نموده بود.

او در این ویدئو خطاب به مقامات سعودی گفته بود: تعجب نمی کنم که بیایید و مرا بکشید. پس از قتل وی سازمان امنیت سعودی مدعی شد که او به سمت نیروهای پلیس شلیک نموده و در خانه اش مقادیر زیادی سلاح یافت شده است.

در همین حال گفته می گردد که بسیاری از اعضای قبیله الحویطات سلاح دارند و بعضی از آن ها در شبکه های اجتماعی نوشته اند که اگر دولت در کوچ اجباریشان اصرار کند، آماده اند دست به اقدامات خرابکارانه و تخریب پروژه بزنند.

حتی بسیاری از اعضای قبیله در واکنش به ابراز ارادت شیخ قبیله به محمد بن سلمان و موافقت با پروژه نئوم نوشته اند که او از جانب خود سخن می گوید و نماینده قبیله الحویطات نیست.

روزنامه وال استریت ژورنال در ادامه نوشت که نگرانی های بسیاری در مورد درگیری های شدید میان دولت سعودی با قبیله الحویطات بعنوان یکی از بزرگترین قبائل منطقه وجود دارد.

با این حال بسیاری از ساکنین منطقه با ساخت پروژه مسئله ای ندارند و صرفا به خروج از منطقه آباء و اجدادی و چگونگی باز استقرارشان اعتراض دارند.

یکی از ساکنین منطقه به این روزنامه گفت: در واقع ما مخالف پروژه نئوم نیستیم. این منطقه مدت هاست که در محرومیت به سر می برد و ما احتیاج به خدمات داریم؛ اما نمی خواهیم که خانه هایمان را ترک کنیم.

از سوی دیگر قرار است شهر نئوم خارج از نظام قضایی عربستان باشد، به این معنا که هیچ یک از ارزش ها و هنجارهای جامعه سعودی قرار نیست که در آن جا رعایت گردد که این موضوع نیز اعتراض بخش دیگری از جامعه عربستان را برخواهد انگیخت.

.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 28 خرداد 1399 بروزرسانی: 21 دی 1400 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 337

به "پروژه نئوم و احتمال بروز بحران امنیتی در عربستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پروژه نئوم و احتمال بروز بحران امنیتی در عربستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید