همه چیز درباره واکسن مقابله با کرونای آکسفورد

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، به گزارش خبرنگاران، چند روز پیش محققان دانشگاه آکسفورد خبر دادند که واکسن آن ها برای مقابله با کروناویروس به ظاهر امن می آید و روی سیستم ایمنی بدن هم تاثیر می گذارد.

همه چیز درباره واکسن مقابله با کرونای آکسفورد

نتایج آزمایش های اجرا شده روی 1077 نفر که به آن ها واکسن مشترک دانشگاه اکسفورد با همکاری شرکت دارویی آسترازِنِکا، یعنی واکسن ChAdOx1 nCoV-19 تزریق شده موفقیت آمیز بوده و بدن آن ها پادتن هایی فراوری نموده است که می توانند به جنگ ویروس کرونا برود.

همچنین به نظر می رسد، این واکسن برای کسانی که آن را آزمایش کردند هیچ پیامد خطرناکی نداشته است، به جز این که 70درصد افراد درگیر تب یا سردرد شدند، مسئله ای که به گفته محققان با مصرف دارو حل می شود. برای معین شدن خطرات واکسن روی تزریق نمایندگان، این افراد برای 56 روز تحت نظر قرار گرفته بودند.

سارا گیلبرت، محقق دانشگاه آکسفورد، در این رابطه به بی بی سی گفته بود: هنوز اقدامات زیادی باید انجام شود تا بتوانیم بگوییم واکسن ما به مدیریت پاندمی کویید-19 یاری می نماید، اما این نتایج امیدوار نماینده هستند.

موانعی که در راه ساخت واکسن آکسفورد وجود دارد

یکی از اقداماتی که این محقق دانشگاه آکسفورد می گوید، آزمایش واکسن روی گروه های سنی دیگر است، چراکه این 1077 نفری که مورد آزمایش قرار گرفتند همه بین 18 تا 55 سال سن دارند و از سوی دیگر معمولا سالمندان نسبت به ویروس کرونا آسیب پذیرتر هستند. در واقع محققان هنوز مطمئن نیستند که امکان فراوری واکسن موثر کرونا برای سالمندان وجود دارد یا نه.

عطا کالیراد، پژوهشگر زیست شناسی تکاملی پژوهشگاه دانش های بنیادی، در این رابطه می گوید: واکسن روی افراد با سن بالا ایمنی زیادی فراوری نمی نماید و این آزمایش هم هنوز روی سالمندان آزمایش نشده است، این یک مسئله و سوالی است که هنوز حل نشده است.

یکی دیگر از موانعی که برای ساخت این واکسن وجود دارد، به زمان تاثیرگذاری آن برمی شود، چراکه هنوز مدت زمانی که بدن با فراوری پادتن از ابتلا به بیماری پیشگیری می نماید، معین نیست.

کالیراد می گوید: این افراد برای 8 هفته زیر نظر بودند، اما برای این که معین شود مدت زمانی که واکسن بدن را نسبت به ویروس ایمن نگه می دارد؛ چقدر است باید زمان بیشتری افراد را آنالیز کرد.

اگرچه آزمایش روی بیش از هزار نفر نشان داده است که واکسن آکسفورد-آسترازنکا، تا به امروز پیامدهای مرگباری به همراه نداشته است، اما عجله برای ساخت آن هم می تواند مشکلاتی به وجود بیاورد.

کالیراد می گوید: معمولا ریشه کن کردن یک بیماری با واکسن یک فرآیند چندین ساله است و واکسن آرام آرام به جمعیت های بیشتر و بیشتری تزریق می شود، اما الان باید عملا به جمعیت زیادی در یک بازه زمانی کوتاه واکسن تزریق شود. این یک پیامد گریزناپذیری به همراه دارد؛ برای 99درصد افرادی که واکسن تزریق می نمایند هیچ مسئله ای به وجود نمی آید، اما بدن یک واکنش بدی نسبت به واکسن نشان می دهند. این یک درصد اگرچه به ظاهر عدد کمی است اما برای یک جمعیت زیاد، به عدد بزرگی تبدیل می شود.

شرکت های دیگر در چه مرحله ای هستند؟

اما به جز دانشگاه آکسفورد بیش از 170 شرکت و موسسه تحقیقاتی دیگر هم در فرآیند ساخت واکسن قرار دارند که البته بسیاری از آن ها هنوز در مراحل اولیه قرار دارند.

در واقع ساخت واکسن چهار مرحله دارد؛ آزمایش پیشینی، فاز اول، فاز دوم و فاز سوم. در میان 170 واکسن موجود تنها 19 مورد در فاز اول، 11 مورد در فاز دوم و سه مورد در فاز سوم قرار دارند و باقی واکسن ها هنوز در مرحله آزمایش پیشینی هستند، مرحله ای که در آن واکسن روی بدن حیوانات آزمایش می شود.

البته به خاطر شرایط اضطراری موجود بسیاری از قوانین مربوط به فراوری واکسن ها در این فرآیند رعایت نمی شود. برای مثال با اینکه واکسن شرکت موسسه زیست شناسی کان سینو چین در فاز دوم قرار گرفته است اما اجازه استفاده اختیاری این واکسن برای نیروهای نظامی این کشور صادر شده است.

کالیراد، پژوهشگر زیست شناسی تکاملی پژوهشگاه دانش های بنیادی، در این رابطه می گوید: روش این شرکت متفاوت است و احتمالا قصد دارند به شکل سریع تری واکسن را فراوری نمایند. اما به نظر من این کار غیراخلاقی است، اگرچه می گویند این کار داوطلبانه است و افراد زیادی هم این ریسک را می پذیرند اما در بسیاری از کشورها حتی داوطلب ها چک می شوند و اگر بدن آن ها ضعیف باشد، واکسن به آن ها تزریق نمی شود.

از سوی دیگر سه شرکت، آکسفورد، سینواک (چین) و پژوشگاه بچه ها مرداک (استرالیا) در فاز سوم ساخت واکسن قرار دارند، که در خصوص واکسن مرداک امیدواری زیادی نسبت به مقابله با کروناویروس وجود ندارد، چراکه در واقع آن ها در حال تهیه واکسن بیماری ب.ث.ژ هستند و امیدوارند با تقویت سیستم ایمنی این واکسن به شکل غیرمستقیم با کرونا مقابله کند.

اما واکسن های آکسفورد و سینواک بسیاری را امیدوار نموده است که شاید به زودی خبرهای خوبی درباره انتها پاندمی کووید-19 در راه باشد.

کالیراد شرح می دهد: در خصوص زمان ساخت واکسن آکسفورد و سینواک دو مسئله وجود دارد، یکی این که ریسک را بپذیرند و به شکل اضطراری برخورد نمایند، در این صورت تا پاییز واکسن ساخته می شود، دیگرین راه هم ساخت امن واکسن است که در این حالت، به صورت خوش بینانه واکسن کرونا تا اوایل بهار بعدی آماده می شود. مسئله اصلی بحث فراوری دز واکسن است، که به خاطر همین موضوع همه کاندیداها هم زمان با آزمایش در حال فراوری هم هستند.

منبع: خبرآنلاین

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 10 آبان 1399 بروزرسانی: 10 آبان 1399 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 608

به "همه چیز درباره واکسن مقابله با کرونای آکسفورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره واکسن مقابله با کرونای آکسفورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید