نکاتی که بیماران اچ آی وی مثبت در صورت ابتلا به کرونا باید بدانند

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، ایرنا/عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: اگر یک بیمار ایدزی به کرونا مبتلا شد، ممکن است تا 40 روز پس از شروع علایم بالینی، آزمایش پی سی آر وی مثبت باشد که باید نسبت به این موضوع و از سرگیری ارتباطات اجتماعی دقت کافی کند.

نکاتی که بیماران اچ آی وی مثبت در صورت ابتلا به کرونا باید بدانند

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ هیچکس بیشتر بدانید.

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر مصطفی علوی مقدم متخصص بیماری های عفونی و فلوشیپ آلرژی ایمونولوژی بالینی در خصوص آمار ابتلا به اچ آی وی گفت: بر اساس اطلاعات موجود حدود یک دهم درصد جمعیت بالغ (15 تا 49 ساله) در ایران با ویروس ایدز (HIV) دست به گریبان هستند.

وی اضافه نمود: با توجه به آمار سازمان دنیای بهداشت ، 38 میلیون نفر در سراسر دنیا آلوده به ویروس اچ آی وی هستند که در کشور ما تقریبا این آمار 60 هزار نفر گزارش شده است.

این استاد دانشگاه به نکاتی در خصوص شرایط درمان بیماران مبتلا به این عفونت در روزهای کرونایی اشاره و بر لزوم توجه هرچه بیشتر افراد اچ آی وی مثبت به نکات بهداشتی و دستورالعمل های پیشگیرانه تاکید کرد.

وی از آگاهی 30 درصد از مبتلایان، به ابتلای بیماری خود خبر داد و اضافه نمود: طبق گزارش ها در ایران پوشش درمان ART- Antiretroviral Therapy (درمان ضدویروس در بیماران مبتلا به ایدز) در بالغین 20 درصد، در بچه ها 50 درصد و در مادران باردار 80 درصد است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: با توجه به پاندمی کووید-19 افراد آلوده به ویروس اچ آی وی ممکن است تصور کنند بیشتر از سایرین، مستعد ابتلا به کرونا هستند که مطالعات محدود اجرا شده این موضوع را تایید نمی کند.

علوی مقدم ادامه داد: همچنین افراد اچ آی وی مثبت ممکن است تصور کنند، وقتی به کووید-19 مبتلا شوند، علایم بالینی شدیدتری را تجربه می کنند، این ادعا نیز بر اساس مطالعات محدود موجود مورد تایید نیست البته افرادی که در فاز پایانیی عفونت به ویروس اچ آی وی هستند و بیمارانی که تحت درمان هنوز لود ویروسی آنها کاهش پیدا نکرده است، مستعد ابتلا به عفونت های فرصت طلب هستند.

این متخصص بیماری های عفونی تاکید کرد: تصور می شد ابتلا به عفونت HIV/AIDS یک ریسک فاکتور مستقل در پیامد بالینی بد بیماران کووید-19 باشد، ولی در این مورد نیز مطالعات موجود این قضیه را تایید نکرده اند.

علوی مقدم تاکید کرد: ریسک فاکتورهایی از قبیل سن بالای 60 سال، مصرف دخانیات، ابتلا به سرطان، ابتلا به دیابت به ویژه دیابت نوع 2، ابتلا به فشارخون، ابتلا به بیماری های مزمن قلبی و عروقی، ریوی، کلیوی و شاخص توده بدنی مساوی یا بالاتر از 40، ابتلا به کووید-19 را با پیامدهای بالینی بدتری همراه می کند. افراد اچ آی وی مثبت هم می توانند این عوامل خطر را داشته باشند. بنابراین افراد آلوده به ویروس دارای این ریسک فاکتورها، در صورت ابتلا به کرونا ممکن است پیامدهای بالینی شدیدتری را تجربه کنند.

وی در خصوص پیگیری درمان بیماران مبتلا به این ویروس در روزهای کرونایی، گفت: این بیماران داروهای ART را به هیچ وجه نباید قطع کنند و به علت شرایط موجود به اندازه حداقل یک ماه داروها را در منزل در دسترس داشته باشند تا کمتر به مراکز مراجعه کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: البته مراکز بهداشت نیز باید هماهنگی های لازم را انجام دهد. این بیماران باید از مراجعه غیرضروری به مراکز درمانی خودداری و در موارد غیراورژانسی از طریق تله مدیسین و تله ویزیت برای دریافت مشاوره پزشکی استفاده کنند.

وی شرح داد: از طرفی سه گانه شست و شوی دست ها، زدن ماسک و فاصله گذاری فیزیکی که به منظور پیشگیری از ابتلا به کووید-19 مورد تاکید است باید با دقت بیشتری در مبتلایان به اچ آی وی رعایت شود.

متخصص بیماری های عفونی، تزریق واکسن آنفولانزا و واکسن پنوموکوک در بیماران مبتلا به عفونت اچ آی وی را حائز اهمیت دانست و گفت: این اقدام به ویژه برای افرادی که cd4 (نوعی گلبول سفید) آنها کمتر از 200mm3 است، به شدت توصیه می شود.

علوی مقدم در خصوص درمان کووید-19 بیماران آلوده به ویروس اچ آی وی, بیان نمود: اگر افراد در بیمارستان بستری شوند، تفاوتی در گایدلاین های درمانی وجود ندارد.

وی به یکی از فرضیات درمان کرونا مبنی بر اثرگذاری داروی درمان ایدز برای مقابله با این بیماری عالم گیر اشاره کرد و گفت: بر اساس کارآزمایی های بالینی، اثرگذاری درمان کووید-19 با داروهای ضدویروسی درمان ایدز همچون لوپیناویر، آنچنان بالا نیست و از طرف دیگر بیماران HIV مثبتی که تحت درمان با این داروها بودند، در برابر کرونا محافظت نشدند. این مطالعات منجر شد استفاده از این دارو برای بیماران کووید-19 مورد قبول واقع نشود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: البته ممکن است تداخل دارویی درمان ART در بیماران که به علت کرونا در بیمارستان بستری می شوند، رخ دهد که درمانگر باید به این مسائل توجه کافی داشته باشد.

علوی مقدم تاکید کرد: علایم بالینی و یافته های رادیولوژیک کووید-19 در بیماران اچ آی وی مثبت تفاوتی با سایر بیماران ندارد، مساله ای که وجود دارد، این است که در cd4 های کمتر از 200mm3 ممکن است در رادیوگرافی سینه، درگیری ریه در جریان ابتلا به کرونا مشاهده نشود.

وی بر لزوم توجه به نتایج تست پی سی آر حتی بعد از پایان علایم بالینی کرونا تاکید کرد و گفت: اگر بیمار اچ آی وی مثبت به ویژه با cd4 کمتر از 200mm3، به کرونا مبتلا شود، ممکن است تا 40 روز پس از شروع علایم بالینی، پی سی آر مثبت داشته باشد که باید نسبت به این موضوع و از سرگیری ارتباطات اجتماعی دقت کافی به خرج دهد و تا تست کیفی پی سی آر کووید-19آنها منفی نشده و یا تست کمی پی سی آر آنها دو لوگ کاهش نیافته است، مجوز برگشت به محل کار را نخواهند داشت.

منبع: همگردی
انتشار: 30 دی 1399 بروزرسانی: 30 دی 1399 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 767

به "نکاتی که بیماران اچ آی وی مثبت در صورت ابتلا به کرونا باید بدانند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکاتی که بیماران اچ آی وی مثبت در صورت ابتلا به کرونا باید بدانند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید