مقام روس چرا به ایران آمد؟ ، تعهد مالی تازه روس ها درباره یک پروژه ، شبکه مالی ایران و روسیه چه شد؟ ، گلایه روس ها از دولت روحانی ، روسیه ناچار است...

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، عضو کمیسیون دوستی پارلمانی ایران و روسیه می گوید: ایران به حدی رسیده است که بتواند از حق و حقوق مردمش دفاع کند. طرف روسی در جلسات مصمم نشان داده است که توافقات انجام گردد. ضمن اینکه روسیه ناچار است که تن به این توافقات بدهد. آنها هم مثل ما احتیاج دارند.

مقام روس چرا به ایران آمد؟ ، تعهد مالی تازه روس ها درباره یک پروژه ، شبکه مالی ایران و روسیه چه شد؟ ، گلایه روس ها از دولت روحانی ، روسیه ناچار است...

خبرنگاران آنلاین - گروه سیاسی: قدرت الله حمزه شلمزاری،عضو گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه درباره برنامه سفر الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه به ایران برای شرکت در کمیسیون همکاری های مالی 2 کشور در تهران به خبرنگاران گفت: دولت سیزدهم و مجلس یازدهم بنای سیاست خارجی خود را بر تنش زدایی نسبت به همسایگان و کشورهای اسلامی گذاشته اند.

دولت آقای رئیسی تا به امروز پیشرفت های خوبی در این زمینه داشته است و مجلس هم قوانینی را در این ارتباط تصویب نموده است. قراردادی که با کشورهای روسیه و چین بسته شد به لحاظ مالی به سود همه کشورهای منطقه خواهد بود و کشور ما نیز قطعا از این منفعت بهره مند خواهد شد.

قدرت الله حمزه شلمزاری درخصوص جلسات پارلمانی دوستی بین 2کشور گفت: ارتباطات ایران و روسیه خوشبختانه به لحاظ مالی خیلی خوب دارد پیش می رود؛ البته گله مندی هایی نیز طرف روسیه داشت که دولت و مجلس قول دادند که این موانع را برطرف نمایند تا زودتر بتوان موافقتنامه ها را عملیاتی کرد. قطعا سفر مقامات روسیه به ایران به نفع 2کشور است. ایران عضویت شانگهای را به دست آورده است و قراردادهای خوبی هم بسته شده است.

تکمیل این حلقه روابط همسایگی از جمله بازگشایی روابط دیپلماتیک ایران و عربستان می تواند تحریم های ظالمانه علیه ایران خنثی کند و مسائل مالی منطقه را حل نماید. ضمن اینکه روابط ایران و روسیه به لحاظ امنیتی نیز به نفع همه کشورهای منطقه است.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس درباره موانع همکاری های ایران و روسیه شرح داد: روس ها گله مند بودند که موافقت نامه ها و مصوبات آنان در دولت گذشته طولانی می شد. اما اکنون دولت و مجلس قول دادند که اقدامات لازم خیلی سریع انجام گردد.

نماینده اردل و فارسان درباره مهمترین دستور کارهای همکاری ایران و روسیه در دولت سیزدهم گفت: تکمیل کریدور شمال جنوب با اتصال خط آهن رشت آستارا یکی از مهمترین دستورکارهای روابط 2کشور است. ایران در پی این است که مبادلات کالایی، بیشتر به صورت تهاتری، با روسیه داشته باشد و اثر دلار در مبادلات تجاری 2کشور حذف گردد. ایران و روسیه برای این کار در منطقه پیش قدم شده اند.

  • سفر معاون نخست وزیر روسیه به تهران برای امضای یک توافقنامه مهم

حمزه شلمزاری در پاسخ به این سوال که چرا با وجود برنامه توسعه روابط ایران و روسیه در گذشته این اتفاق نیفتاد، توضیح داد: کندی روابط ایران و روسیه به دلیل نوع نگاه دولت سابق در مقوله روابط با شرق بود. بخش زیادی از این عقب ماندگی ها در حال جبران است.

او درباره نتیجه و اندازه تراکنش بانکی حاصل از خبر بهمن ماه1401 مبنی بر اتصال 806 بانک خارجی به شبکه پیغام رسانی بانکی ایران و روسیه و تعامل مالی با بانک های خارجی بدون احتیاج به سوئیفت گفت: روس ها گله مند هستند که از طرف ایران برای اتصال به شبکه پیغام رسان بانکی بین 2کشور تعلل اجرا شده است. کلیت نظام در پی آن است که این شبکه مالی برقرار گردد.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس درباره اینکه آیا تا به امروز شبکه بانکی ایران و روسیه تراکنش مالی داشته است یا خیر، اضافه کرد: تا به امروز بعضی تراکنش ها به صورت پراکنده و غیررسمی اجرا شده است. هنوز تراکنش رسمی صورت نگرفته است. ما امیدواریم این مبادلات بانکی رسمیت پیدا نمایند و سرعت کار بیشتر گردد.

  • آشنایی با ابتکار کمربند و جاده (راه ابریشم نوین)

حمزه شلمزاری درباره اینکه روسیه چه تعهداتی در ساخت راه آهن 162کیلومتری رشت-آستارا پذیرفته است؟ گفت: یکی از مسائلی که مطرح بود همین بحث تامین مالی کریدور شمال جنوب بود که روسیه پذیرفت قطعه به جامانده را تامین مالی کند. ایران هم یاری می نماید تا انجام گردد.

او در پاسخ به این سوال که آیا با وجود بعضی نگاه های سنتی منفی در ایفای تعهدات روسیه نسبت به ایران، امکان بهره برداری از توافقات تهران مسکو سر موعد مقرر وجود دارد یا خیر، گفت: من معتقدم بخش اعظم این اتفاق ناشی از تبلیغات منفی آمریکاست. بحمدالله ایران به حدی رسیده است که دیگر بتواند از حق و حقوق مردمش دفاع کند.

طرف روسی در جلسات مصمم نشان داده است که توافقات انجام گردد. ضمن اینکه روسیه ناچار است که تن به این توافقات بدهد. این تنها ما نیستیم که احتیاج داریم، آنها هم احتیاج دارند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 26 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 26 اردیبهشت 1402 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 1630

به "مقام روس چرا به ایران آمد؟ ، تعهد مالی تازه روس ها درباره یک پروژه ، شبکه مالی ایران و روسیه چه شد؟ ، گلایه روس ها از دولت روحانی ، روسیه ناچار است..." امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقام روس چرا به ایران آمد؟ ، تعهد مالی تازه روس ها درباره یک پروژه ، شبکه مالی ایران و روسیه چه شد؟ ، گلایه روس ها از دولت روحانی ، روسیه ناچار است..."

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید