عربستان محاصره یمن را تمام کند؛ اولین گام طرح جدید فرستاده اسبق سازمان ملل

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، فرستاده پیشین سازمان ملل در امور یمن طرحی را برای پایان دادن به جنگ این کشور ارائه کرده که گام اول آن پایان محاصره یمن به دست سعودی است.

عربستان محاصره یمن را تمام کند؛ اولین گام طرح جدید فرستاده اسبق سازمان ملل

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، جمال بن عمر فرستاده پیشین سازمان ملل در امور یمن طرحی را برای توقف جنگ و خاتمه محاصره یمن ارائه کرد.

بن عمر در حال حاضر ریاست مرکز بین المللی ابتکارات گفت وگو (International Centre for Dialogue Initiatives) را بر عهده دارد. این مرکز توسط تعدادی از دیپلمات های پیشین سازمان ملل تشکیل شده و هدف آن حل نزاعات منطقه ای و برقراری صلح از طریق گفت وگوست.

بر اساس گزارش وب سایت 26 سبتمبر، بن عمر در طرح خود اعلام کرده، سازمان ملل باید قعطنامه ای جدید در شورای امنیت درباره یمن تنظیم کند که قطعنامه 2216 مربوط به آوریل 2015 ملغی شود.

بن عمر سپس گفته، رویکرد بین المللی درباره یمن بر اساس قطعنامه 2216 شورای امنیت که سعودی ها آن را ساخته اند، تنظیم شده و این قطعنامه به تحویل بی قید و شرط دولت توسط حوثی ها به دولت مستعفی که اکنون در تبعیدگاه خود در ریاض است فرا می خواند.

در ادامه این گزارش آمده است، طرح بن عمر به فراتر رفتن از اصل آتش بس و خاتمه محاصره سعودی به عنوان گام اول و پس از آن انتقال به مرحله ترسیم افق های تقسیم قدرت میان طرفهای یمنی فرا می خواند و می گوید گام دوم، مذاکرات صلح را ممکن می سازد.

بن عمر از آوریل 2011 تا آوریل 2015 فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن بود. وی پیش تر و در همان ابتدای جنگ گفته بود، طرف های سیاسی یمنی در آستانه توافق بر سر تقسیم قدرت بودند که حملات هوایی سعودی آغاز شد و این موضوع را مختل کرد.

جنگ علیه یمن که از فروردین 1394 با فرماندهی عربستان سعودی و همراهی چند کشور دیگر آغاز شده اکنون وارد هفتمین سال خود شده است.

ص

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 8 خرداد 1400 بروزرسانی: 8 خرداد 1400 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 1021

به "عربستان محاصره یمن را تمام کند؛ اولین گام طرح جدید فرستاده اسبق سازمان ملل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عربستان محاصره یمن را تمام کند؛ اولین گام طرح جدید فرستاده اسبق سازمان ملل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید