شاخص بورس در تیر ماه سال 99 برای عمق بخشیدن به بازار در راستا اصلاح قرار می گیرد و می توان در انتظار بازاری باثبات باشیم

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، خبرنگاران: یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بعد از برگزاری مجامع در تیر ماه 1399 و با تقسیم سود بین سهامداران، شاخص بورس برای عمق بخشیدن به بازار در جهت اصلاح قرار می گیرد و می توان در آن زمان در انتظار بازاری باثبات باشیم.

شاخص بورس در تیر ماه سال 99 برای عمق بخشیدن به بازار در راستا اصلاح قرار می گیرد و می توان در انتظار بازاری باثبات باشیم

به گزارش خبرنگاران فرهاد رمضان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به فرار و نشیب های موجود در بازار سرمایه در هفته ای که گذشت اشاره کرد و گفت: ابلاغیه کاهش دامنه نوسان که به دنبال موضوع تغییر حجم مبنا مطرح شد شوکی را به بازار وارد کرد که شاخص بورس را در طول معاملات هفته، منفی کرد.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به نزدیک شدن خاتمه سال که خاتمه سال اقتصادی بسیاری از شرکت ها محسوب می شود بسیاری از فعالان حقیقی و حقوقی تلاش می کنند تا از طریق فروش سهام، تغییراتی را در پرتفوی خود اعمال کنند.

رمضان گفت: به دنبال تغییر پیش فرض ها، نگرش سهامداران در خصوص پرتفوی تغییر کرد و به دلیل در پیش دریافت برخی از سیاست های نقدینگی، سهام خود را نقد کردند تا بعد از کاهش نوسان، دوباره نقدینگی ها را وارد بازار کنند و پرتفوی خود را بر اساس پیش فرض های جدید بچینند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: ابلاغیه های منتشر شده از سوی سازمان بورس برای جلوگیری از ریزش های شدید مناسب بود اما به دلیل نزدیک شدن به خاتمه سال تا حدودی کار را سخت و حاشیه هایی را در بازار ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه موضوع کرونا و تاثیر آن در دادو ستدهای موجود در کشور منجر به افزایش تعدد ریسک در بازار شد، اضافه نمود: سرمایه گذار نسبت به دارایی خود محافظه کار است، به همین دلیل سهامداران در ابتدای هفته در کنار ابلاغیه های جدید سازمان بورس به فکر فروش سهام خود افتادند تا زمانی که تکلیف کاهش دامنه نوسان در جلسه ای که از قبل اعلام شده بود، مشخص شود.

تغییر پرتفوی سهامداران

رمضان گفت: تا روز سه شنبه هفته ای که گذشت فرایند بازار به شدت منفی بود اما بعد از تشکیل جلسه و بازگشت قطعی دامنه نوسان بورس به پنج درصد، اثر ریسک پذیری که به بازار منتقل شده بود از بین رفت و امروز شاهد بازگشت فرایند صعودی به بازار بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: افزایش حجم فروش در بازار در چند روز اخیر ناشی از نزدیک شدن به خاتمه اسفند و خاتمه سال جاری است که سهامداران تصمیم دریافتد تغییر چیدمان پرتفوی خود را به بعد از ایام نوروز و برگزاری مجامع موکول کنند.

وی گفت: سهامداران حاضر در بازار سرمایه از این به بعد بیشتر به سمت سهام بنیادی یا شرکت هایی که به دنبال افزایش سرمایه در مجامع هستند، خواهند رفت.

رمضان گفت: اگر ریسکی خارج از بورس به بازار تحمیل نشود بازار سرمایه در بین دیگر بازارهای موازی مورد اقبال سرمایه گذاران قرار می گیرد اما در صورت تحمیل ریسک مدیریتی احتمال اینکه آهنگ بازار با رشد همراه نباشد و وارد فاز نزولی شود بسیار زیاد است.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه نمود: با توجه به اشباع شدن سایر بازارها و رکود موجود، هیجانی برای معامله در آن بازارها وجود ندارد و همچنان بازار سرمایه جذاب ترین بازار برای جذب سرمایه گذاری است.

وی گفت: سرعت بخشیدن به افزایش سرمایه شرکت ها، ورود شرکت های جدید به بورس و واگذاری های دولتی در راستای اصل خصوصی سازی باعث عمق بخشیدن به بازار سرمایه و جلب سرمایه گذاران به این بازار خواهد شد.

رمضان گفت: سازمان بورس باید برنامه ای تنظیم کند تا از سهامداران عمده ای که در رکود سهامداری به سر می برند بخواهد بیشتر در بازار حضور داشته باشند و بازارگردان سهام خود باشند این موضوع باعث می شود تا در چنین شرایطی شاهد جذب سرمایه و پس اندازها در این بازار باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه نمود: طبق پیش بینی های اجرا شده فرایند بازار در شرایط کنونی مثبت است اما دیگر با هیجان رشد چند وقت گذشته روبرو نخواهیم بود و شرکت های بنیادی سهم زیادی از بازار سال آینده را به خود اختصاص می دهند.

رشد شرکت های بورسی بر اساس نرخ دلار

رمضان با بیان اینکه شاخص بورس دماسنج اقتصاد کشور است، گفت: در سال 98 با وجود اقتصاد مقاومتی و تحریم هایی که برای ایران صورت گرفت بنگاه هایی که در چند سال گذشته تولید و فروش نداشتند سال جاری رونق پیدا کردند و شاهد رونق تولید در بین کالاهای ایرانی بودیم که این موضوع ناشی افزایش قیمت دلار، محدودیت و گران شدن کالاهای وارداتی و تحریم جایه جایی پول بود.

رمضان با اشاره به اینکه شرایط صنعت کشور در سال جاری نسبت به سال 96 و 97 از رونق بهتری برخوردار بود که این موضوع زمینه رشد بازار سرمایه را فراهم کرد، گفت: اکنون صنایع غذایی و دارویی از موقعیت خوبی در بازار برخوردارند که این موضوع ناشی از وجود محدودیت ها و رونق تولید بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه شرکت ها براساس نرخ دلار در جهت رشد قرار می گیرند، اضافه نمود: در سال جاری بسیاری از شرکت های بورسی به دنبال افزایش قیمت مواد اولیه و دلار افزایش نرخ دریافتد.

وی گفت: شاخص بورس سال گذشته براساس دلار چهار هزار تومان تنظیم شد اما سال جاری براساس دلار 12 هزار تومان حرکت کرد؛ بنابراین بازار باید فرایند صعودی را در پیش می گرفت.

رمضان گفت: شاخص بورس و ارزش شرکت ها براساس برخی از مسایل اقتصادی مانند تورم ناشی از نرخ دلار و و رونق تولید در سال 98 در جهت رشد قرار دریافتد.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 11 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 229

به "شاخص بورس در تیر ماه سال 99 برای عمق بخشیدن به بازار در راستا اصلاح قرار می گیرد و می توان در انتظار بازاری باثبات باشیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شاخص بورس در تیر ماه سال 99 برای عمق بخشیدن به بازار در راستا اصلاح قرار می گیرد و می توان در انتظار بازاری باثبات باشیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید