رویترز مدعی شد: مکانیسم ماشه در برجام فعال خواهد شد

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، با آنکه تروئیکای اروپایی بر لزوم حفظ برجام تاکید نموده، امروز سه شنبه خبرهایی درباره قصد این کشورها برای فعال کردن مکانیسم ماشه از سوی آنها منتشر شده است.

رویترز مدعی شد: مکانیسم ماشه در برجام فعال خواهد شد

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران،

رویترز گزارش داده کشور های اروپایی عضو توافق هسته ای با ایران (انگلیس، فرانسه و آلمان) امروز ساز و کاری در برجام به نام ساز و کار حل و فصل اختلافات را که می تواند به احیای تحریم های بین المللی علیه ایران منجر گردد، فعال می نمایند.

دیپلمات های اروپایی به رویترز گفته اند هدف از این تصمیم نجات برجام است و آن ها قصد دارند درباره اقداماتی که ایران باید برای بازگشت از گام های برجامی خود انجام دهد، تبادل نظر نمایند. این دپیلمات ها تأکید نموده اند هدف از فعال کردن این ساز و کار، بازگرداندن تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران نیست.

مکانیسم حل و فصل اختلافات یکی از بند های توافق هسته ای برجام است، اما به سبب آنکه فعال سازی آن می تواند در روندی چند ماهه به بازگشت همه تحریم های بین المللی علیه ایران منجر گردد به مکانیسم ماشه معروف شده، به آن معنا که طرف های غربی عضو توافق هسته ای همیشه می توانند با رجوع به این بندها، ماشه برگشت تحریم ها علیه ایران را بچکانند.

ایران از اردیبهشت ماه امسال تا کنون در اعتراض به کم کاری کشور های اروپایی در عمل کردن به تعهدات خود ذیل برجام و تأمین منافع مالی ایران ذیل این توافق هسته ای در پنج مرحله از تعهدات خود کاسته است. کاهش تعهدات ایران طبق بند های توافق هسته ای اجرا شده که به هر یک از طرف ها اجازه می دهد در صورت عمل نکردن طرف مقابل به تعهداتش، از تعهدات خود بکاهد.

آمریکا اردیبهشت ماه سال گذشته، بعد از خروج از برجام تحریم های معلق شده به موجب این توافق هسته ای را مجدداً اعمال نموده است. کشور های اروپایی از آن موقع، علی رغم مخالفت های لفظی و سیاسی با تصمیم آمریکا هیچ اقدام عملی برای کاستن از تبعات آن صورت نداده اند.

ساز و کار حل و فصل اختلافات در بند های 36 و 37 توافق هسته ای تشریح شده است. طبق مفاد مندرج در این بندها، چنانچه یکی از طرف ها طرف مقابل را به عدم پایبندی اساسی به توافق هسته ای متهم کند طرف خوانده (متشاکی) باید ظرف 30 روز رضایت طرف شاکی را جلب کند. در صورتی که این جلب رضایت اتفاق نیفتد، مسئله ظرف پنج روز به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع می گردد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد، سپس ظرف حداکثر 30 روز قطعنامه ای را برای بازگرداندن تحریم ها علیه ایران به رأی می گذارد. روسیه و چین امکان وتوی این قطعنامه و جلوگیری از بازگشت تحریم ها علیه ایران را نخواهند داشت، زیرا طبق برنامه ریزی های طرف قبلی، آنچه در شورای امنیت به رأی گذاشته می گردد ادامه لغو تحریم های ایران است.

اظهارات بوریس جانسون

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس امروز سه شنبه خواهان جایگزین شدن توافق هسته ای برجام با توافق مد نظر [دونالد]ترامپ شده است. جانسون درباره توافق هسته ای برجام گفت: اگر قرار است از دست این توافق خلاص شویم، اجازه دهید آن را با توافق مدنظر ترامپ جایگزین کنیم. این گامی بزرگ رو به جلو خواهد بود.

نخست وزیر انگلیس در ادامه گفت: من خواهان درگیری نظامی بین خودمان، ایالات متحده و ایران نیستم. اجازه دهید این را پیش ببریم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 11 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 112

به "رویترز مدعی شد: مکانیسم ماشه در برجام فعال خواهد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رویترز مدعی شد: مکانیسم ماشه در برجام فعال خواهد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید