خبرنگاران همراهی مردم و تغییر شرایط کرونا در لرستان

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، خرم آباد - خبرنگاران - اقدام موثر دولت در اعمال محدودیت های کرونایی و همراهی مردم لرستان ثابت کرد که می توان با رعایت دستورالعمل های ساده با ویروس کرونا مقابله کرد و بهبود تغییر شرایط کرونا دور از انتظار نیست.

خبرنگاران همراهی مردم و تغییر شرایط کرونا در لرستان

به گزارش خبرنگاران، از ابتدای آذرماه و در پی مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا ، محدودیت های در شهرهای قرمز کشور به مدت 2 هفته اجرا شد که در این میان چند شهر لرستان که شرایط قرمز داشته با اجرای دستورات و رعایت مردم این محدودیت ها را شروع کرد.

حاصل تعطیلی کامل مشاغل غیر ضروری، منع آمد و شد شبانه، منع تردد بین شهرهای لرستان به مدت 2 هفته، چیزی جز تغییر شرایط قرمز به نارنجی را در لرستان به همراه نداشت.

پس ورود کرونا به کشور و همه گیری آن در جامعه و شیوع موج سوم کرونا، لرستان به سرعت در بین استان های با شرایط قرمز نهاده شد و تنها راه مقابله با کرونا رعایت دستورالعمل های بهداشتی از سوی مردم بود که اکنون با اقدامات موثر دولت و پشتیبانی مردم از این تصمیمات شاهد کاهش آمار ابتلایان کرونا همچنین کاهش مراجعه مردم به مراکز درمانی هستیم.

استاندار لرستان شامگاه سیزدهم آذرماه در سخنانی گفت چنانچه مردم در شرایط نارنجی پروتکل های بهداشتی و محدودیت ها را رعایت ننمایند، ممکن است دوباره به شرایط قرمز برسیم و اگر همچنان این پروتکل ها از سوی مردم رعایت گردد، امکان زرد و سفیدشدن شهرهای لرستان وجود دارد.

خادمی همچنین گفت: خوشبختانه با همکاری خیلی خوب مردم لرستان و با رعایت محدودیت های اعلام شده از اول آذرماه یعنی در 10 روز گذشته لرستان به مرحله ای رسیده است که سه شهر خرم آباد، بروجرد و الشتر که در شرایط قرمز بودند به نارنجی تبدیل شده است و اکنون تمام شهرهای لرستان در شرایط نارنجی و فقط شهرستان چگنی در شرایط زرد واقع شده است و این یک موفقیت و ناشی از همکاری خوب مردم است.

وی اضافه نمود: اگر مردم دستورالعمل ها را رعایت ننمایند شرایط نارنجی در لرستان پایدار نخواهد بود و قرمز شدن این شرایط دور از ذهن نیست. مردم باید همچنان از حضور در تجمعات و مراسم عزا و عروسی پرهیز نمایند تا شاهد تغییر شرایط استان به سفید باشیم.

وی اضافه نمود: ویروس کرونا که وارد کشور و استان شده است علاوه بر اینکه جان و سلامت مردم را به شدت در معرض تهدید قرار داده است اقتصاد را هم تهدید می نماید، اینکه ما برای سلامتی مردم، کسبه و بازاریان را محدود کنیم به طور یقین اقتصاد مردم و صاحبان اصناف دچار مشکل می گردد و با تعطیلی ادارات هم کارهای مردم روی زمین می ماند و معتقدیم اگر مردم یاری نمایند و وارد شرایط عادی شویم به اقتصاد استان یاری می نمایند.

خادمی تاکید نمود: این سه شهر که از شرایط قرمز به نارنجی تبدیل شده است، وارد محدویت های نارنجی می گردد، تا پیش از این ورود پلاک های غیربومی به شهرها قرمز در سه شهرستان استان یک میلیون تومان برای متخلفان جریمه در نظر گرفته می شد اما اکنون چون شرایط شهرهای ما نارنجی است برای ورود به همه شهرهای استان 500 هزارتومان جریمه دارد.

وی با بیان اینکه در شهرهای قرمز تمامی کسب و کارهای سطح دو ، سه و چهار تعطیل بود، گفت: در سطح نارنجی فقط کسب و کار سطح سه و چهار تعطیل است و کسبه و بازاریان در سطح دو می توانند در شهرهای خرم آباد، بروجرد والشتر فعالیت نمایند.

استاندار لرستان ادامه داد: همچنین در شهرهای با محدوده قرمز ممنوعیت از ساعت 9 شب تا 4 صبح اعمال می گردد که این مصوبه در شهرهای بالای 200 نفر جمعیت مانند شهرهای خرم آباد و بروجرد همچنان برقرار است اما در شهرستان سلسله این محدودیت اعمال نمی گردد.

وی توضیح داد: از مردم می خواهیم همچنان بر رعایت پروتکل های بهداشتی، عدم حضور در مجلس عزاداری و پرهیز از برگزاری دورهمی و شب نشینی تاکید داشته باشند و این موضوعات را تعطیل نمایند تا به شرایط پایدار در استان برسیم.

به گفته خادمی چون شرایط استان از نظر کرونا نامطلوب و فرایند شیوع ویروس رو به افزایش بود دستورات جدی تری در مورد ممنوعیت برگزاری مراسم عروسی و ختم صادر شد و دادستان عمومی و انقلاب خرم آباد هم دستور دستگیری و جریمه خاطیان را صادر کرد که این امر در کاهش تعداد بیماران موثر بود.

جعفر طولابی فرماندار خرم آباد نیز از همراهی خوب کسبه و بازاریان در رعایت محدودیت های جدید کرونا تقدیر کرد و اضافه نمود: کاهش شیوع و ابتلای افراد به این ویروس تنها با مشارکت مردم امکانپذیر است که امیدواریم در مدت 2 هفته تعطیلی گروههای شغلی، 2، سه و چهار این مهم محقق گردد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز با اشاره به اجرای طرح محدودیت های کرونایی طی دو هفته اخیر، گفت: این امر موجب کاهش ورودی به بیمارستان ها و تعداد بستری ها شده است.

مریم کوشکی گفت: از شیوع ویروس کرونا تا به امروز از 144 هزار و 117 نمونه ارسالی به آزمایشگاه در این استان ، 143 هزار و 19 مورد پاسخ داده شده که 55 هزار و 968 مورد از این نمونه ها مثبت بوده است.

دبیر ستاد مبارزه با کرونا دانشگاه علوم پزشکی لرستان، اضافه نمود: متأسفانه یکهزار و 146 نفر نیز به علت این بیماری در استان جان خود را از دست داده اند.

کوشکی با تاکید بر اینکه در 2 هفته اخیر که محدودیت های کرونایی در استان اجرا شد، خوشبختانه در ورودی به بیمارستان ها، بستری ها و فوتی ها کاهش مشخصی را داشته ایم، گفت: البته در فوتی ها کاهش مقداری کمتر بوده که طبیعی است، چرا که به طور معمول بعد از اینکه 2 هفته ورودی به بیمارستان ها و بستری ها کم می گردد، تعداد فوتی ها کاهش پیدا می نماید.

وی با بیان اینکه تعداد بستری های مشکوک به کرونا و همچنین قطعی از نزدیک به هزار نفر به 630 نفر در حال حاضر رسیده است، ادامه داد: حدود 350 مورد کاهش بستری در کل استان طی این 2 هفته داشته ایم.

به گفته وی یک هزار و 476 شهفرایند مشکوک به کرونا نیز با اجرای طرح محله محور در استان شناسایی شده اند و مراحل قرنطینه در منزل را طی می نمایند.

منبع: ایرنا
انتشار: 29 دی 1399 بروزرسانی: 29 دی 1399 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 764

به "خبرنگاران همراهی مردم و تغییر شرایط کرونا در لرستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران همراهی مردم و تغییر شرایط کرونا در لرستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید