توصیه رییس بانک مرکزی به صادرکنندگان و متقاضیان دسته چک

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، رئیس کل بانک مرکزی در مراسم رونمایی از چک های صیادی طرح جدید، گفت: توصیه می کنم صادرکنندگان یا دریافت کنندگان چک به سمت استفاده و ثبت اختیاری چک در سامانه صیاد پیش بروند و در این مدت کمتر از دو ماه باقی مانده با این روش آشنا شوند تا در ابتدای سال آینده و با اجباری شدن ثبت چک در سامانه صیاد، در تجارت و نقل و انتقال چک دچار مشکل نشوند.

توصیه رییس بانک مرکزی به صادرکنندگان و متقاضیان دسته چک

به گزارش خبرنگاران از بانک مرکزی، عبدالناصر همتی در مراسم رونمایی از طرح جدید چک گفت: مجلس شورای اسلامی به منظور شفاف سازی و بازگرداندن اعتبار چک، تصمیم بسیار مهمی برای اصلاح قانون چک اتخاذ کرد و البته احتیاج است بستر اجرای این طرح فراهم شود و بانک های مختلف نیز باید آمادگی فنی لازم را در این زمینه کسب نمایند.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در طول سال قریب 350 میلیون فقره چک در جریان است، توضیح داد: این رقم ارزشی معادل تقریباً 3500 هزار میلیارد تومان گردش اقتصادی دارد که از مجموع نقدینگی کشور بیشتر است. از این رو توجه به اعتبار چک و در عین حال اطمینان بخشی به دریافت نمایندگان و صادرنمایندگان چک برای استفاده از این ابزار پرداخت، برای بانک مرکزی به عنوان ناظر نظام بانکی کشور و مجری این طرح و مجلس شورای اسلامی به عنوان قانون گذار از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی اضافه نمود: براین اساس از ابتدای سال 1400، صدور، ثبت و انتقال چک های جدید باید در سامانه صیاد انجام شود و دریافت نمایندگان چک نیز باید اطلاعات را در سامانه صیاد تطابق دهند و نسبت به تأیید آن اقدام نمایند.

عالی ترین مقام بانک مرکزی ضمن تأکید بر فرهنگ سازی درخصوص قانون جدید چک توسط شبکه بانکی گفت: به دلیل اهمیت این امر، ستاد ملی مقابله با کرونا این امکان را فراهم کرد که ثبت چک در سامانه صیاد تا خاتمه سال به صورت اختیاری انجام شود. در این مدت کمتر از دوماه، شبکه بانکی باید آمادگی لازم را برای بسترسازی لازم در این زمینه کسب کند، چراکه ثبت چک در سامانه صیاد از 1400 اجباری خواهد شد.

وی یادآور شد: همه بانکها موظف شدند تا خاتمه بهمن ماه دسترسی لازم به سامانه صیاد برای صدور، ثبت و انتقال چک به وسیله موبایل بانک و اینترنت بانک را برای مردم فراهم نمایند.

همتی با بیان اینکه از ابتدای 1400 دیگر چک حامل نخواهیم داشت، مطرح کرد: از این تاریخ چک های که با طرح جدید به بازار عرضه می شوند هنگام صدور باید در سامانه صیاد ثبت شود و فرد دریافت نماینده نیز در سامانه صیاد اعتبار صادرنماینده را کنترل می نماید و در صورتی که مسئله ای نداشت، چک را قبول می نماید. اگر فردی خواست چکی را منتقل کند حتما باید با ورود به سامانه صیاد، نسبت به ثبت و انتقال چک اقدام کند.

وی تأکید کرد: قطعا با اجرایی شدن این طرح، اعتبار چک مجدداً به این ابزار پرداخت بازمی شود. در اینجا جا دارد از مجلس شورای اسلامی و همکاران شبکه بانکی و بانک مرکزی به دلیل فعالیت در این عرصه قدردانی کنم.

رئیس کل بانک مرکزی ضمن تأکید بر اطلاع رسانی جامع و شفاف در زمینه قانون جدید چک توسط شبکه بانکی گفت: در کمتر از دو ماه آینده لازم است اطلاع رسانی کامل به هم وطنان توسط نظام بانکی انجام شود. تأکید می کنم چک های موجود فعلاً اعتبار دارد، البته توصیه می کنم صادرنمایندگان یا دریافت نمایندگان چک به سمت استفاده و ثبت اختیاری چک در سامانه صیاد پیش بروند و در این مدت کمتر از دو ماه باقی مانده با این روش آشنا شوند تا در ابتدای سال آینده و با اجباری شدن ثبت چک در سامانه صیاد، در تجارت و نقل و انتقال چک دچار مشکل نشوند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 12 اسفند 1399 بروزرسانی: 12 اسفند 1399 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 853

به "توصیه رییس بانک مرکزی به صادرکنندگان و متقاضیان دسته چک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توصیه رییس بانک مرکزی به صادرکنندگان و متقاضیان دسته چک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید